Kijk hier”, wijst Evers naar een koppel refurbished zuig-schrobmachines in de werkplaats van het FTG-pand in Almelo. “Die kunnen klanten kopen, maar we zetten ze ook in als tijdelijke oplossing. De leveringen van nieuwe machines gaat momenteel moeizaam, het laat lang op zich wachten. En met de refurbished materialen zijn klanten dan toch geholpen. De schoonmaakpartijen werken vaak met deadlines, ze willen de opdrachtgevers daarin niet teleurstellen en stilstaan is dan geen optie.”
Even verderop is een monteur druk in de weer met de inbouw van een hogedrukreiniger glasbewassingssysteem in een bus. “De klant belde ons eind vorige week, zijn waterreservoir was lek. Nou, kom maar langs, dan repareren wij het. Dat bleek helaas niet meer te kunnen, nu monteren wij een nieuw reservoir. Het is dinsdag, morgen is het klaar”, vertelt Evers.
Lange historie
Het zijn voorbeelden van hoe ver FTG gaat en ook kan gaan. De groothandel heeft namelijk een lange historie, ervaren mensen aan het werk en bedient opdrachtgevers in verschillende marktsegmenten met reinigingssytemen en- machines, hygiënische voorzieningen en technische services. “FTG is ontstaan uit diverse gespecialiseerde groothandels en gezamenlijk bogen we op een ervaring van meer dan 90 jaar”, legt Altena uit. Hij vertelt dat de service, het maatwerk, het persoonlijke contact, de korte lijnen enorm worden gewaardeerd door de markt. “Ze kunnen ons altijd bereiken, en als we het niet telefonisch kunnen oplossen, en de nood is aan de man, dan staan wij er binnen een paar uur”, vult Evers aan. FTG heeft namelijk een uitgebreid serviceapparaat met eigen monteurs en daaromheen een flexibele schil van bedrijven die ondersteunen bij reparaties en onderhoud. “Noord-, Oost- en Midden-Nederland doen wij eigenlijk alles zelf, voor de andere delen schakelen wij partners in. Dat werkt goed, zo zijn we, wanneer nodig, overal snel ter plaatse”, aldus Evers. Telefonisch wordt vooraf al een belangrijke analyse van het probleem gemaakt. Evers: “Dan weten we vaak wel of wij het snel kunnen oplossen, of dat er meer service nodig is. In dat laatste geval nemen wij vaak een voorraadmachine mee. Die staan hier, en die laden wij dan in. Zo kan de klant gewoon door. En is die machine hier even niet, dan huren wij er eentje. Dat kost dan wel geld, maar alles beter dan stilstaan.”
Serviceabonnementen
FTG biedt overigens verschillende serviceabonnementen. “Er is een standaard serviceabonnement, waarbij wij bij een probleem in actie komen. Maar we doen bij dat contract geen preventief onderhoud. Dat gebeurt wel bij het ‘best service contract’. Dan wordt de machine één keer per jaar preventief onderhouden. En mocht er gezien het intensieve gebruik een extra preventieve onderhoudsbeurt nodig zijn, dan is dit ook mogelijk.
Het full operational leasecontract gaat daarin nog een stapje verder. Dan wordt de machine door FTG onderhouden en geserviced op het hoogste niveau. Door het preventief onderhouden blijft deze in topconditie en wordt stilstand teruggebracht tot een minimum”, verzekert Altena.
Goed onderhouden
De uitgebreide servicemogelijkheden, en het uitgebreide servicenetwerk van FTG met eigen ervaren monteurs zorgt er volgens hem voor dat reinigingsmachines, -middelen en –materialen van alle fabrikanten goed onderhouden kunnen worden door FTG.
“De banden met de fabrikanten zijn goed. Met Nilfisk bijvoorbeeld voor wat betreft het assortiment vloerreinigingsmachines. Maar ook op het gebied van hoge drukreiniging helpen wij de klant bij het maken van de beste keuze. Zo hebben wij gekozen een partnership met DIBO, omdat de elektrisch/CNG hogedruktrailer, JMB-ME+ op dit moment de beste keuze is voor klanten die voor een duurzame hoge drukreiniging gaan. Maar ook ons jarenlange partnerschap met DYNAJET werpt haar vruchten af. Dat gaat zelfs zo ver dat zij ons bij de ontwikkeling van hogedruktrailers vragen om feedback.”
Om die woorden kracht bij te zetten loopt Evers in de werkplaats naar een hogedruktrailer van DYNAJET. “Kijk hier, dit is een zogenoemd nulnummer. Onze monteurs hebben het bekeken en hebben tips gegeven aan de ontwikkelaars van DYNAJET waar het beter kan. De brander en pomp waren wat moeilijk bereikbaar voor onderhoud, dat hebben ze aangepast. Ze luisteren dus goed naar ons”, lacht Evers.
Volop ontwikkeling
Hij signaleert overigens dat er volop wordt ontwikkeld door fabrikanten. En dat FTG daarin goed bijblijft. “Het gebruik van osmosewater bij telescoop glasbewassing is al langer populair, maar we zien nu ook dat men vaker warm water van rond de 60 graden Celsius gebruikt. Dat geeft betere resultaten, en het is in de winter ook wel lekker aan de handen.” FTG springt in op dergelijke trends en heeft een breed gamma multiwash-systemen. En deze kunnen door de groothandel allemaal worden ingebouwd in trailers en bedrijfswagens. “En ook daarbij leveren wij maatwerk”, erkent Evers. “Onlangs hebben we bijvoorbeeld een trailer gebouwd met een setje zonnepanelen op de klep. De klant wilde dat graag, de panelen laden de accu op waarmee de pomp wordt aangedreven. Het was voor ons ook nieuw, maar het is gelukt. En de klant was enorm blij.” Het is de oplossingsgerichtheid, waarin FTG zich volgens Altena onderscheidt. “De meeste van de hogedruktrailers hebben een reservoir van 300 liter water. Die is normaliter binnen een uur leeg. Voor schoonmaakbedrijven die dan toch door willen, en aan het werk zijn op plaatsen waar geen leidingwater aanwezig is, bouwen we een speciaal filter in. Hierdoor kunnen oppervlakte water gebruiken, bijvoorbeeld uit een sloot of vijver. Zo kunnen ze de hele dag door.” Alles draait om de juiste service, om goed advies, maar ook om een breed assortiment, bestelgemak en een scherpe prijs, weet Altena. “Klanten zijn veeleisend, wensen nemen toe. En dat is goed, zo houden wij elkaar scherp. En als klanten merken dat wij verder gaan waar anderen stoppen, dan zijn zij ook toeschietelijk. Zo vinden wij elkaar.”
Dit artikel is gesponsord door Facility Trade Group.