Allereerst verwijst hij in zijn blog naar een onderzoek van de Raad voor Arbeidsverhoudingen Schoonmaakbranche uit 2021. Daarin staat dat 39 procent van het schoonmaakpersoneel niet erg bereid is om nieuwe dingen te leren. “Bij VSR vinden we dit moeilijk te geloven. Volgens ons zit er meer achter deze cijfers dan je op het eerste gezicht zou denken.”
“Tijd om van gedachten te wisselen met VSR-leden en marktpartijen. Dat deden we door middel van een webinar. Resultaten uit de enquête leverden gespreksonderwerpen op als: geven organisaties wel genoeg prioriteit aan opleidingen? Sluiten de vereisten voor schoonmaakcursussen aan bij de doelgroep?” Aan tafel zaten de voorzitter van VSR, een vertegenwoordiger van de Raad voor Arbeidsverhoudingen en opleidingsmanagers van twee schoonmaakbedrijven.
Maak deelname makkelijker
“Interessant is dat 97 procent van de werkgevers aangaf het belangrijk te vinden dat het onderwerp training onderdeel uitmaakt van functioneringsgesprekken, terwijl 87 procent van de werknemers die VSR sprak niet dezelfde ervaring had. Deze werknemers weten wel dat er trainingen zijn, maar de optie om deze trainingen te volgen wordt volgens hen niet besproken. Een van de conclusies tijdens het webinar was dat managers vaak niet veel tijd hebben om met medewerkers te praten. Hun span of control is te groot.”
De professionals bespraken ook of de randvoorwaarden voor een training voldoende afgestemd zijn op de doelgroep. “Een manier om meer mensen te betrekken bij de basistraining is door deze op de werkplek te organiseren. Dit maakt deelname gemakkelijker en het betekent dat je de basisvaardigheden die in de cursus aan bod komen meteen in de praktijk kunt brengen. Dit voorkomt dat werknemers het gevoel hebben dat wat ze hebben geleerd niet de manier is waarop dingen op hun werkplek worden gedaan.”
Ken uw werknemers
“Wat ik opmerkelijk vond, waren de klachten van onze deelnemers aan het webinar over de route naar het examen voor de basisberoepsopleiding. Sommige opleidingsinstituten concurreren met elkaar en maken de trainingen zo kort (en goedkoop) mogelijk. Ze richten zich er alleen op dat werknemers hun examen halen. Daarna zijn ze op zichzelf aangewezen. Maar het examen moet een middel zijn, geen doel. Het inkorten van opleidingen vermindert de professionele kwaliteit van schoonmakers.”
Griep besluit: “Onze voorzitter vatte het heel bondig samen: ken je werknemers. Ga het gesprek aan. Bespreek kansen, maar luister ook naar je werknemers om erachter te komen tegen welke obstakels en knelpunten ze aanlopen. Door op deze manier te investeren voorkom je een uittocht van werknemers en ziekteverzuim en verdien je je investering terug. Niet alleen financieel, maar ook in de relatie met je werknemers.”