Zodra je extra kosten maakt, kun je die doorberekenen in je prijs. Raadpleeg hiervoor de prijsindex. Stijgende kosten zijn zo goed uit te leggen aan de klant doordat je de opbouw van de prijs weet. Het is ook praktisch om de prijsregelgeving erop na te slaan. Voor een leverancier van een product of dienst zijn er de prijsregels van de Autoriteit Consumenten Markt. Een leverancier mag een verkoopprijs adviseren, maar dit advies is niet bindend voor de afnemer. Wie een product inkoopt, kan een adviesprijscheck doen. Voor reclame en aanbiedingen gelden aparte regels.
Een product of dienst biedt op verschillende vlakken waarde. Naast de kwaliteit is dit ook bijvoorbeeld een emotionele waarde of gevoel, of voor de snelheid of het gemak ervan. Ontdek de meerwaarde van jouw product of dienst door een business model canvas in te vullen en kies een verdienmodel.
Speel met winstmarge
Niet elk product of elke dienst hoeven dezelfde winstmarge te hebben. Daar kun je in variëren. Bepaal zelf op welke producten of diensten je de meeste marge kunt vragen. Van die producten wil je het meeste verkopen. Ook in de hoogte van de prijs is te variëren. Zo kan je een toeslag berekenen voor opdracht in het weekend of voor een spoedklus en kan je de prijs afstemmen op dal- en piekuren.
Geef iets extra's
Wist je dat hersenen beter naar beneden kunnen afronden dan omhoog bijstellen? Daar kan je op inspelen door een prijs te laten eindigen op ,99. Ook is gebleken dat klanten een productprijs zonder euroteken prettiger vinden. Nog een weetje: klanten vinden het fijn om iets extra’s te krijgen. Kies niet voor korting, maar geef liever extra’s voor dezelfde prijs, zoals een kleine attentie. Over korting gesproken: je mag niet in korte tijd de prijs van je product verhogen om deze daarna te verlagen met korting. De prijs waar de korting van af gaat moet de laagste prijs zijn gedurende dertig dagen voor je aanbieding.
Bron: Kamer van Koophandel