Vebego jaarcijfers 2023: solide groei, ondanks uitdagende arbeidsmarkt

Vebego jaarcijfers 2023: solide groei, ondanks uitdagende arbeidsmarkt

Vebego heeft zijn jaarverslag 2023 gepubliceerd. Het bedrijf kijkt terug op een intensief jaar, met interne en externe uitdagingen. Ontwikkelingen zoals de lancering van Vebego als nieuw merk op de markt, het uitdragen van een nieuwe overkoepelende cultuur en het samenvoegen van bedrijven hebben tijd, energie en - wederom - geld gekost; Vebego heeft in vier jaar tijd 30 miljoen euro geïnvesteerd in het opnieuw vormgeven van het bedrijf.

Extern had Vebego vorig jaar te kampen met hoge inflatiecijfers en tekorten op de arbeidsmarkt. Maar de inspanningen hebben hun vruchten afgeworpen. Vebego heeft vooruitgang geboekt in het toekomstbestendig maken van de organisatie. De commerciële prestaties waren in overeenstemming met een meerjarige trend: sinds 2021 is de omzet met 40 procent gegroeid. Het nettoresultaat voor 2023 is opnieuw positief. Dit gezonde financiële resultaat helpt Vebego om zijn doelen te bereiken: het creëren van betekenisvolle banen op basis van de overtuiging dat iedereen recht heeft op een goede baan en een fatsoenlijk inkomen.

Lastige arbeidsmarkt

Tijdens dit jubileumjaar, waarin Vebego het 80-jarig bestaan vierde, is de omzet met bijna 8 procent gestegen naar een recordhoogte van 1.480 miljoen euro (in 2022 was dat 1.371 miljoen euro). De solide groei was vooral te danken aan de activiteiten in Zwitserland en de groenvoorziening- en schoonmaakdiensten in Nederland. Vooral de krappe arbeidsmarkt vormde een uitdaging voor verdere groei. Aanzienlijke investeringen om de organisatie, bedrijfscultuur en het merk te versterken zijn de belangrijkste oorzaken van een lager nettoresultaat in 2023: 4,3 miljoen euro ten opzichte van 10,6 miljoen euro in 2022. Het nettoresultaat werd ook gedrukt door lagere marges en hogere indirecte kosten als gevolg van loonsverhogingen en inflatie.

Waarde voor klanten, werknemers en de maatschappij

Een belangrijke mijlpaal in 2023 was de succesvolle lancering van het merk Vebego, met het nieuwe logo, de nieuwe bedrijfsnamen en de nieuwe huisstijl. De zichtbaarheid van Vebego is groter geworden dankzij de rebranding. Opdrachtgevers geven dat aan: ook zij zien meer en meer de grote verscheidenheid van de diensten en de kracht van het collectief van Vebego. Op het gebied van waardecreatie heeft de dienstverlener de inspanningen opgevoerd. Een voorbeeld hiervan is de creatie van een dashboard op basis van de zes pijlers van waardecreatie, die dienen als leidraad voor de besluitvorming van de board en als ondersteuning voor transparante rapportage.

Outlook 2024

In 2024 blijven de marktomstandigheden uitdagend. Maar Vebego blijft werken aan de toekomstbestendigheid van het bedrijf en blijft ook investeren in mogelijkheden om de impact op het milieu te verminderen en een duurzamere en betekenisvollere sociale impact te creëren. De focus blijft liggen op de uitrol van het merk Vebego en het herstructureringsprogramma. De verwachting is een aanzienlijke prestatieverbetering bij verschillende bedrijven. Voor 2024 wordt een hogere omzet en een verbeterd nettoresultaat verwacht. CEO Ton Goedmakers kijkt met enthousiasme en vertrouwen uit naar 2024: “Vebego is bezig zich om te vormen van een bedrijf met meerdere entiteiten naar een nieuw, krachtig collectief dat opereert onder één naam: Vebego. Ons op mensen gerichte verhaal landt steeds beter, zowel intern als extern.”

Lees meer: