Leo werd in 2006 opgericht door Peter en Monique van Ee. Dat deden zij vanuit de overtuiging dat bedrijfscatering gezonder zou moeten zijn. Vanaf dag één legden zij de link tussen voeding en vitaliteit. Die visie is er nog steeds, nu uitgedragen door de zonen Tjen en Damon van Ee.
Coronapandemie
“De kantoorbehoeften zijn sinds corona niet meer hetzelfde”, merkt Tjen op. “Mensen werken veel meer thuis en komen nu vooral naar kantoor voor ontmoeting, interactie en overleg. Dat vraagt een andere aanpak van een cateraar.”
Kenmerken van het nieuwe aanbod zijn: een breder assortiment, meer gemak en de hele dag beschikbaar. Andere uitvloeiselen van de coronatijd zijn meer onbemande diensten en een efficiënter gebruik van de vierkante meters kantoorruimte. “Dat geldt ook voor het bedrijfsrestaurant. Voorheen werd die ruimte hoofdzakelijk tussen 12 en 2 benut, nu veel meer verspreid over de dag.”
Clubhouse
Met het concept ‘Clubhouse’ speelt Leo hier meer op in, legt Damon uit: “We combineren koffie van een barista met vers bereide, luxe lunches plus het gekoelde aanbod via de Grab & Go-formule. Daarbij garanderen we dat er altijd iemand van Leo aanwezig is om de opdrachtgever op maat te bedienen.”
In aanvulling op de catering kan Leo de receptiefunctie vervullen. “Bezoekers melden zich dan bij een onbemande balie of receptiezuil, waarna wij voor de persoonlijke ontvangst en een kop koffie zorgen. Clubhouse maakt diensten efficiënter maar toch persoonlijk.”
Voeding en vitaliteit
Een van de belangrijkste trends is vitaliteit. “Of trend? Het is meer een langjarige transitie”, corrigeert Tjen zichzelf. “Voeding is de basis voor het welzijn en de vitaliteit van medewerkers. Een gezond en uitgebalanceerd dieet verbetert de productiviteit en energie van werknemers en daardoor kan ook het ziekteverzuim verminderen. Gezonde voeding is de sleutel tot succes.”
Binnen die context biedt Leo vanaf 2024 twee soorten food-modellen aan: Power en Plant. “Beide zijn ontwikkeld om de vitaliteit van de gast te verhogen”, zegt Damon. “Het uitgangspunt is zo veel mogelijk puur en onbewerkt. Sommige bedrijven kiezen voor een grotendeels of zelfs volledig plantaardig aanbod, uit het oogpunt van duurzaamheid en/of dierenwelzijn. Vandaar dat we twee modules aanbieden; de module Plant is dus meer gericht op plantaardig.”
Hij benadrukt dat het cateringaanbod altijd in overleg met de opdrachtgever tot stand komt. “Wij dringen niks op. Dat doen we ook niet bij de gebruikers zelf. We informeren mensen wel over voeding, met kaartjes op de lunchtafels met productinformatie. Dat werkt beter dan goede voeding vooraan zetten en minder goede voeding juist achteraan. Je moet, naar onze overtuiging, mensen informeren en zelf bewust betere keuzes laten maken.”
Tien ‘energizers’
Leo gaat in 2024 een stap verder. De cateraar vraagt, naast gezonde voeding, aandacht voor de algehele lifestyle. “Dit doen we samen met een externe partner, een specialist op dit terrein”, zegt Tjen. “In onze lifestyle-visie zijn er tien ‘energizers’, die van invloed zijn op het welzijn van onze lunchgasten. Voeding is er een van, naast slaap, beweging, humor, passie, ontspanning, sociale interactie, thuissituatie, werkgerelateerde aspecten en zingeving. Die tien ‘energizers’ zijn aan elkaar verbonden, als een soort kettingreactie. Ze hebben allemaal invloed op je functioneren.”
Op de 70 locaties waar Leo nu de bedrijfscatering verzorgt, wil Leo deze ‘energizers’ zo concreet mogelijk laten terugkomen. Dat gebeurt niet alleen via workshops, maar ook in bijvoorbeeld de service ‘Meetingpoint’. Dit is een speciaal ingerichte loungehoek, waar medewerkers kunnen ontspannen met een spelletje, een boek of het beluisteren van muziek. “Maar je kunt ook denken aan beloningen”, vult Damon aan. “Als je op de fiets naar het werk komt en daarmee minimaal 200 calorieën verbrandt, krijg je bijvoorbeeld 10% korting in het restaurant.”
Ambitie
Leo wil zich onderscheiden in persoonlijke dienstverlening, op maat. “De teams op locatie zijn absoluut key in ons succes”, benadrukt Tjen. “Zij krijgen de vrijheid om, binnen de afgesproken kaders, het assortiment af te stemmen op de wensen en behoeftes van de lunchgasten.”
De teams krijgen ondersteuning van Teamcoaches en Restaurantcoaches. Door die betrokkenheid bij de teams en de locaties kan Leo snel, persoonlijk en op maat schakelen met opdrachtgevers. “Daar danken we de tweede plaats in de jaarlijkse MTSprout 1000-ranglijst aan. Op die notering zijn we als middelgrote cateraar hartstikke trots.”
Door te blijven werken aan het vergroten van de vitaliteit van lunchgasten, verwacht Leo de komende jaren verder te groeien. “We willen zo veel mogelijk mensen bewegen tot een gezondere lifestyle. Dat doen we nu dagelijks voor 7.000 mensen. Onze ambitie is om in 2025 dat aantal te verdubbelen naar 14.000.”