BOMA lanceert campagne Let's Rethink Cleaning

BOMA lanceert campagne Let's Rethink Cleaning

Schoonmaak en het milieu hoeven elkaar niet te bijten. Integendeel, schoonmaken is een alledaagse activiteit, of die nu thuis of op de werkplek plaatsvindt. Extra belangrijk dus dat we duurzame keuzes maken bij de manier waarop de schoonmaken. Daarom lanceert BOMA de campagne Let's Rethink Cleaning.

De leverancier van schoonmaakoplossingen wil met de campagne aandacht vragen voor een duurzamere manier van schoonmaken en laten zien dat dit niet altijd moeilijk hoeft te zijn. Die duurzaamheid brengen ze onder in drie pijlers:

  • Planet: de planeet lijdt onder overmatig waterverbruik, vervuiling en CO2-uitstoot. In de schoonmaakindustrie zijn er veel manier om snel impact te maken, groot en klein. Bijvoorbeeld door te kiezen voor milieuvriendelijke schoonmaakproducten en -methoden verkleinen bedrijven hun ecologische voetafdruk en dragen zo bij aan een schonere wereld.
  • People: het welzijn van schoonmaakpersoneel is essentieel. Te vaak wordt het harde werk dat zij verrichten over het hoofd gezien. Door bewuste keuzes te maken in producten en processen kunnen bedrijven zorgen voor betere werkomstandigheden, wat resulteert in een positievere werkcultuur en gelukkiger personeel.
  • Profit: duurzaamheid en financiële winst hoeven niet twee uiteinden van het spectrum te zijn. Door efficiënte schoonmaakmethoden te implementeren en kosteneffectieve producten te kiezen, houden bedrijven hun schoonmaakkosten onder controle, terwijl ze tegelijkertijd hun impact op het milieu verminderen.

Kleine veranderingen, grote impact

Kleine veranderingen, grote impact; dat is het motto van de campagne. Een radicale verandering is lang niet altijd nodig om toch echte impact te kunnen maken. Meerdere kleine veranderingen dragen net zo goed bij en kunnen in elke laag in de schoonmaakorganisatie geïmplementeerd worden. daarom biedt BOMA 92 tips met veranderingen die zo toe te passen zijn. Denk aan manieren om de hoeveelheid restafval te beperken of om de chemische belasting van het schoonmaakwerk op het milieu zoveel mogelijk te verminderen. Op de website van de campagne staan al enkele tips. Je kunt hier ook meedoen met Let’s Rethink Cleaning.

Lees ook:

Perfecte combinatie: afval prikken en mensen ontmoeten

Perfecte combinatie: afval prikken en mensen ontmoeten

Stefan Duikersloot (27) kent de straten van Amsterdam op zijn duimpje. En dat komt niet zomaar: hij is er regelmatig te vinden met zijn prikstok. Hij was op zoek naar een manier om de wereld groener te maken, iets waar iedereen achter kan staan en waarmee hij ook nog eens in contact zou staan met mensen. In afval prikken kwamen die elementen voor hem perfect samen.

ICS Groep reduceert CO2-uitstoot in 2024 flink

ICS Groep reduceert CO2-uitstoot in 2024 flink

Net als veel bedrijven in de schoonmaakbranche, zet ICS Groep zet zich al jaren in om duurzamer te ondernemen. Dat doen ze onder andere door de CO2-uitstoot te verminderen. Het afgelopen half jaar hebben ze de gestelde doelen voor 2024 al ruimschoots behaald.

Ondernemers vol onbegrip over uitstel zero-emissiezones

Ondernemers vol onbegrip over uitstel zero-emissiezones

"De politiek van zijn slechtste kant" en "dit klopt gewoon niet". Ondernemersverenigingen begrijpen niets van het voornemen van de Tweede Kamer om het per 1 januari stap voor stap weren van fossiele bestelauto's en vrachtwagens uit sommige binnensteden uit te stellen. Een Kamermeerderheid is voor een motie van regeringspartijen VVD, PVV en BBB, ondanks een oproep van onder meer brancheverenigingen Techniek Nederland en evofenedex om het plan gewoon door te laten gaan.

Beljaarts: CO2-registratieplicht moet simpeler

Beljaarts: CO2-registratieplicht moet simpeler

Minister Dirk Beljaarts (Economische Zaken) komt nog eind dit jaar met plannen om de regeldruk voor ondernemers te verminderen. Zo wil hij de CO2-registratieplicht versimpelen, tornen aan de verplichte jaarlijkse controle van elektrische apparaten en plaatst hij vraagtekens bij de risico-inventarisatie die werkgevers moeten maken van de werkplaats. Dat zegt Beljaarts in een interview met De Telegraaf.