Blog André de Reus: Het belang van een goed contact

Blog André de Reus: Het belang van een goed contact

Onlangs liep ik bij een autodealer binnen omdat mijn aandacht getrokken werd naar een fraaie oldtimer. Achter de balie, een vijftal meters van mij verwijderd, zat een mijnheer die enige administratieve handelingen verrichtte. Mijn begroeting werd niet opgevolgd. Ik probeerde oogcontact met hem te leggen, maar hij keek mij wel aan doch negeerde mijn non-verbale gedrag dat om nadere informatie vroeg.

Na een kleine tien minuten, waarbij ik duidelijk aangaf geïnteresseerd te zijn, zat de inmiddels niets doende mijnheer alle kanten op te kijken, behalve naar die van mij. Ik besloot de showroom te verlaten en zei, mogelijk een beetje cynisch: “Prettige dag verder!” Op dat moment besloot ik nooit meer contact op te nemen met deze autodealer! Hoe anders gaat dat gelukkig bij mijn eigen (Volvo)dealer, waar ik als klant herkend en gewaardeerd wordt.

Waarom vertel ik u dit?

Omdat er steeds meer ‘overdag’ wordt schoongemaakt is het aantal contactmomenten tussen de schoonmaker en de gebouwgebruiker groot. Dat contact is gewenst, noodzakelijk en voor iedereen van belang. De praktijk is soms helaas anders. Daarbij ontstaan soms bizarre situaties, die schoonmakers ervaren bij hun dagelijkse taak om onze verblijfsruimten schoon te houden. Ze worden genegeerd, de toegang tot de schoon te maken ruimte wordt hen ontzegd, er wordt onterechte kritiek geuit op hun werk en iedere vorm van tegenspraak wordt niet geduld en ontaard in een ruziesfeer, waarbij de schoonmaker te allen tijde het onderspit delft.

Gelukkig zijn mij veel meer situaties bekend, waarbij dit niet speelt en waar de schoonmaker wordt gewaardeerd als collega die een basisdienst verricht, opdat de gebouwgebruiker zijn werk op prettige en gezonde wijze kan uitvoeren. Die schoonmakers die dit ervaren zijn blij met hun werk en hebben doorgaans een langdurige (arbeids-)relatie in het belang van zowel hun werkgever als de afnemers van de schoonmaakdiensten.

De schoonmaker die dit overkomt, zal zich hoogstwaarschijnlijk nooit meer melden als werknemer in onze branche.”

De schoonmakers die ik beschrijf in de negatieve situatie zullen proberen zo snel mogelijk van werkplek of werkgever te veranderen. Een voor alle partijen zeer ongewenste situatie, die financieel gezien altijd leidt tot ongecalculeerde kosten en onnodige verliesposten. Nog maar niet te denken aan de verspilling van aandacht en tijd bij de werkgever en afnemer van de diensten. De schoonmaker die dit overkomt, zal zich hoogstwaarschijnlijk nooit meer melden als werknemer in onze branche.

Hoe erg is dat!

Bovendien zal hij/zij in sociale contacten er bij iedereen op aandringen nooit in de schoonmaak te gaan werken. Wat jammer!

Erkenning en sociale geborgenheid

Het is daarom zo geweldig om te ervaren wat er gebeurt voor, tijdens en na de Schoonmaker van het Jaar-verkiezing, die nu weer loopt. Schoonmaakbedrijven, eigen schoonmaakdiensten, leidinggevenden en opdrachtgevers laten tijdens deze periode merken dat ze het vakmanschap en de toegevoegde waarde die ‘hun’ schoonmaker realiseert, buitengewoon erkennen en vreugdevol vieren. Een voorbeeld voor alle organisaties die dagelijks in contact staan met hun schoonmaakdiensten en vooral met de uitvoerende mensen.

Oh ja, die autodealer van de oldtimer is failliet.

André de Reus is schoonmaakexpert, oprichter van schoonmaakadviesbureau Atir, erelid van FMGezondheidszorg en jurylid Schoonmaker van het Jaar.

Bron: Schoonmaker van het Jaar

Lees meer:

ACM grijpt in bij twee commerciële schuldhulpaanbieders

ACM grijpt in bij twee commerciële schuldhulpaanbieders

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft opgetreden tegen twee onlineaanbieders van schuldhulp. Volgens de toezichthouder maakten de websites Schuldhulpverlening-Nederland.nl en schuldsanering.help niet duidelijk genoeg dat zij een betaalde dienst aanboden, waardoor consumenten konden denken dat het een gratis dienst van de gemeente was.

Edgar van Engelen. Foto: Henk Snaterse.

Blog Edgar van Engelen: Samenwerken

Nog een paar maanden en het jaar 2024 komt ten einde. Voor mij persoonlijk was het een emotioneel jaar, waarin ik het verlies van onze oudste zoon een plek moest zien te geven. Ik kan eerlijk zeggen dat dit een moeilijke opgave is en dat ik nog dagelijks bezig ben met het verwerken, alsof de wereld stil staat en aan ons voorbijgaat. Het is een wereld waarin tegenstellingen steeds verder worden uitvergroot. Een wereld die eigenlijk meer zou kunnen leren van de zienswijze van mijn oudste zoon (en ook van mijn jongste zoon). Een manier van kijken naar andere mensen, als mensen en niet als iemand met een andere mening of religieuze achtergrond. Niet als iemand met een andere culturele achtergrond of etniciteit. Nee, de wereld kan veel leren van onze medemensen met een verstandelijke beperking. Vaak denk ik dat juist de zogenaamd 'gezonde' mensen een beperking hebben als je leest wat ze elkaar toewensen op sociale media. De wereld gaat aan mij voorbij en toch sta ik er middenin. Dagelijks mag ik ervaren dat er meer is dan elkaar de maat nemen op de socials.

Vebego zet schoonmaker centraal in campagne Cruciale schakels

Vebego zet schoonmaker centraal in campagne Cruciale schakels

Op 16 september is Vebego Cleaning Services gestart met de campagne 'cruciale schakels', waarin ze hun schoonmaakcollega's centraal stellen. Dit als navolging van het onderzoek dat Vebego samen met onderzoeksbureau Markteffect heeft uitgevoerd onder 1.008 werkenden in Nederland.

Droombox helpt schoonmaakmedewerkers met basisvaardigheden

Droombox helpt schoonmaakmedewerkers met basisvaardigheden

Er zijn al veel programma's, subsidies en instrumenten om mkb'ers te helpen bij de aanpak van laaggeletterdheid onder hun medewerkers. Maar wanneer zet je wat in en waarom zou je tijd en energie steken in de basisvaardigheden van je werknemers? Stichting Lezen en Schrijven is in het project MKB-ActieLAB aan de slag gegaan met deze vragen, waarbij ze samenwerkten met mkb'ers in de schoonmaakbranche.