In totaal verwacht Stelling 30.000 bezoekers. Er staan meer dan 900 exposanten op de beurs. Ook de grote jongens, zoals Kärcher, Numatic, Diversey, Ecolab, Nilfisk, Vileda, Tork en i-team uit ons eigen Eindhoven. Stelling: “Als je een dag naar de Interclean komt, heb je echt alles gezien wat er op schoonmaakgebied in Nederland en in de wereld te krijgen is. Laat je daarbij niet overweldigen door het aanbod in elf hallen, maar bepaal van tevoren wat je wilt zien, wie je wilt ontmoeten en waarin je geïnteresseerd bent.” Dat werpt de vraag op: is het in één dag te doen, een bezoek aan de Interclean? “Dat hangt er vanaf wat je wilt doen. We hebben, naast de exposanten, ook vier podia waar we kennis uitwisselen over de toekomst van schoonmaak en hygiëne. In principe kun je dus op die podia elk uur van de dag kennis tot je nemen. Maar niet alles zal relevant voor je zijn. Ga dus gericht te werk wat je wilt zien en wat niet.”
Disrupties en innovaties
Op die stages is het motto volgens Stelling experience the future. “Daar vinden inhoudelijke sessies plaats over duurzaamheid, data en digitalisering en gezondheid en hygiëne. Eén van de podia is wat groter en daar doen key note-sprekers hun verhaal. Bijvoorbeeld de Zwitserse Amerikaan German Ramirez, een internationaal bekende digitale innovator. Hij gaat het hebben over het omgaan met disrupties en innovaties.” Iedere Intercleandag om vier uur veranderen de stages in een Interclean Social Club. “Met per stage of een band, een pubquiz of een stand up comedian. Deze onderdelen verschuiven elke dag door naar een andere stage. We willen bezoekers hiermee de kans geven om een serieuze dag leuk af te sluiten. Je kunt er als exposant ook muntjes kopen en samen met jouw bezoekers naar de stages gaan.”
Grootste Interclean ooit
Waar de vorige Interclean vanwege corona vooral een Europees publiek trok, is het wat betreft internationale bezoekers weer als vanouds. Stelling: “We verwachten bezoekers uit meer dan 140 landen. De situatie is ernaar dat ook bezoekers uit bijvoorbeeld Australië, de Verenigde Staten, China en andere Aziatische landen weer aanschuiven. Het wordt daarmee de grootste Interclean ooit. Groter dan voor corona. Toen was 2018 de grootste editie.”
Speciaal Nederlands programma
Dat wil niet zeggen dat de Nederlandse bezoeker in het internationale geweld verdrinkt. Stelling: “Integendeel. We hebben speciaal een programma voor de Nederlandse bezoeker op vrijdag. Woensdag en donderdag zijn traditiegetrouw de drukste momenten. Vaak pakken internationale bezoekers op vrijdag het vliegtuig terug naar huis. Dat is dan een mooie kans voor Nederlanders om in alle rust, zonder files of drukte bij binnenkomst, de beurs te bezoeken. We hebben voor hen een feelgood friday in petto. Met inspirerende sprekers en casussen uit de schoonmaakbranche, verhalen van bevlogen schoonmaakondernemers en een voordracht van oud-scheidsrechter en supermarktondernemer Björn Kuipers.”
Geclusterd in segmenten
Vervelen hoeven we ons dus geenszins. Al was het maar omdat er meer dan 900 exposanten in 13 hallen aanwezig zijn. Stelling: “Die zijn geclusterd in de volgende segmenten: machines, materialen en middelen, hoge druk, data en digitaal, stoomreiniging, toiletten, glazenwassen en gezondheidszorg. Zo kun je als bezoeker gericht jouw interesse opzoeken.” Het segment data en digitaal is volgens Stelling booming. “Met heel veel robotpartijen die autonome, maar ook semi-autonome machines maken. Van Braincorp en Gaussian tot aan Lionsbot.” Maar liefst drie hallen richten zich op de washroom. “Alles voor het toilet. Eigenlijk is dat al een beurs op zich.”
Ook een cleaners choice award
De beursmanager vraagt speciale aandacht voor de Amsterdam Innovation Awards, waarvan hoofdredacteur Ronald Bruins van Service Management vakjurylid is. “Al jaren reiken we de awards uit aan een product, dienst of oplossing in de schoonmaak- en hygiënebranche die het meest innovatief is. Dat doen we in vier verschillende categorieën. Alle exposanten van Interclean kunnen meedingen. Een internationale vakjury selecteert twaalf genomineerden, drie genomineerden per categorie. Zij komen in maart naar Amsterdam om hun innovatie aan de jury voor te leggen. Uit deze twaalf genomineerden worden vier categoriewinnaars en één overall winnaar gekozen. Daarnaast is er een visitors' choice award. Daarbij mogen bezoekers kiezen wie zij de beste vinden. Voor het eerst is er ook een cleaners choice award. Daarbij testen winnaars van de Nederlandse Schoonmaker van het jaar-verkiezing de door de jury uitgekozen innovaties.” Alle winnaars worden bekendgemaakt tijdens de opening van Interclean Amsterdam 2024 op 14 mei.
Brug slaan tussen schoonmaak en zorg
Apart, maar niet los van de Interclean, vindt het healthcare cleaning forum plaats in het Amtrium van de RAI. “Daarbij werken we samen met het internationale platform genaamd Cleaning Hospitals, waar Didier Pittet voorzitter van is. Hij is tevens bekend als voormalig directeur van het infectiepreventieprogramma van de wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Met het healthcare cleaning forum willen we een brug slaan tussen de schoonmaakwereld en de gezondheidswereld. Hoe kunnen die samen de infectiepreventie verbeteren? Laat de naam hospitals je niet in de luren leggen. Dit is breed voor zorginstellingen interessant. De wereldvermaarde, Australische professor Brett Mitchell die onderzoek doet naar infectiepreventie spreekt er. Maar ook professor doctor Andreas Voss van het Universitair Medisch Centrum Groningen, veelvuldig op televisie tijdens de coronaperiode, komt. Wij geven het programma van het forum ook samen met de VHIG, de beroepsvereniging van deskundigen in de infectiepreventie, vorm.”
Entreefee er zo uit
Voor het healhcare cleaning forum geldt een entreefee van 95 euro. Ook voor de Interclean moet betaald worden. Wie alle vier de dagen wil komen, betaalt ook 95 euro. Eén dag kost 35 euro. “Dat hebben we geïntroduceerd na overleg met bezoekers en exposanten om een kleine drempel op te werpen. We willen zo alleen maar echte geïnteresseerden in schoonmaak en hygiëne naar de Interclean trekken. Daarbij hebben we de bedragen laag gehouden. In feite heb je het er zo uit. Je kunt wel via een exposant een uitnodiging krijgen om gratis de beurs te bezoeken. Ook kan dat bijvoorbeeld via een branchevereniging. Zo kun je als lid van mkb-branchevereniging Schoonmaken Is Een Vak gratis naar de Nederlandse vrijdag. Kortom, er is weinig reden om de beurs niet te bezoeken. Ik nodig Nederlandse geïnteresseerden in schoonmaak en hygiëne - van schoonmaakondernemer en facilitair manager tot aan leverancier en groothandel - daar graag voor uit.”