Als gevolg van de coronacrisis lagen ziekenhuis en zorginstellingen onder een vergrootglas. Daar moest de schoonmaak tiptop in orde zijn om verdere verspreiding van het virus te voorkomen. Sibbel: “Er was sprake van een booming business. De leveringen van producten waren van een ongekende omvang. Die niveaus tikken we nu niet meer aan, maar de awareness over de rol die schoonmaak, hygiëne en desinfectie spelen in ziekenhuizen is nog steeds hoog. Dat is in het verleden altijd een grote frustratie geweest. Schoonmaak werd gezien als een soort van afvalputje. Als er bezuinigd moest worden, dan maar op schoonmaak. Die tijd is gelukkig voorbij.”
Positief bijeffect
Dat is zonder twijfel een positieve ontwikkeling. Voor de markt en ook voor de daling van healthcare-associated infections, zogenaamde HAI’s. Sibbel: “Het maakt het te voeren gesprek over schoonmaak in ziekenhuizen en zorginstellingen een stuk makkelijker. Er wordt ook eerder een budget voor toegewezen. Dat is een positief bijeffect geweest van de coronacrisis, ondanks alle negatieve gevolgen. Daarnaast wordt er veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar environmental hygiene, wat ook een graadmeter is voor het groeiende belang dat wordt gehecht aan dit onderwerp.”
Hoofdpijndossier
Tijdens het Healthcare Cleaning Forum gaat de branche in gesprek over verschillende onderwerpen. Eén van die onderwerpen is het personeelstekort en de snelle omloopsnelheid van personeel. Sibbel: “Het is van enorm belang dat het personeel goed getraind is en getraind blijft. Dat iedereen zich aan de protocollen blijft houden. Door het snelle verloop en omdat het überhaupt lastig is aan personeel te komen, is dat een hoofdpijndossier. Hier springt de industrie zelf voor een deel op in. Door het verzorgen van trainingen en innovaties. Bijvoorbeeld doormiddel van UV-C om een kamer te desinfecteren. Maar er moet heel wat water door de Rijn lopen voordat zo’n techniek is goedgekeurd en ingeburgerd en daarmee los je het personeelsprobleem ook niet één op één op.”
Interessant discussiemateriaal
Een ander heet hangijzer in de schoonmaakwereld is duurzaamheid. “Dat wordt als heel belangrijk gezien”, stelt de Exhibition Manager Interclean Global Events. “Chloor wordt nog altijd gezien als desinfectiemiddel nummer één. Het breekt alles af. Maar eigenlijk wil iedereen er vanaf, alleen is dat nog niet zo makkelijk. De Nederlandse markt neemt hierin een ander standpunt in dan andere landen. Bij uitstek interessant discussiemateriaal voor tijdens het forum. Om de verschillende inzichten tegenover elkaar te zetten. In Nederland wordt het Samenwerkingsverband Richtlijnen Infectiepreventie opgesteld. Zo kent ieder land zijn eigen richtlijnen. Hoogleraar infectiepreventie Andreas Voss komt vanuit zijn betrokkenheid bij de nieuwe SRI richtlijnen uitleggen hoe wij er hier mee omgaan.”
Aandacht voor de schoonmaker
In de schoonmaakbranche wordt veel nagedacht over innovatie van producten en middelen, maar de rol van de mens mogen we absoluut niet vergeten, stelt Sibbel. “Als de schoonmaker zijn of haar handen niet wast en direct overgaat van de ene op de andere handeling, dan loop je het risico dat je een infectie overdraagt. De middelen, de doeken en de apparaten kunnen dus nog zo mooi zijn, het is de mens die het grootste gedeelte van het schoonmaakwerk uitvoert. Zij moeten dus ook de aandacht krijgen die ze de verdienen. Zij moeten de procedures kennen, getraind blijven en, misschien wel het belangrijkste, gemotiveerd blijven om het werk juist te blijven uitvoeren.”
Zeer gewilde markt
Sibbel merkt dat er veel interesse is om te komen praten over infectiepreventie in ziekenhuizen en instellingen voor langdurige zorg. “De industrie levert graag aan ziekenhuizen en instellingen voor langdurige zorg. Het is namelijk een vrij constante bron van inkomsten voor die leveranciers. Als er bezuinigd moet worden in een ziekenhuis, dan is niet de reflex: ‘dan maken we maar een weekje niet schoon of we doen het om de dag’. De noodzaak is er en dus is er budget voor. Het is dus voor veel van onze exposanten op de Interclean een zeer gewilde markt om actief op te zijn.”