SIEV ging onder andere met Karels in gesprek over de ambitie van Makita en de toekomst van de schoonmaakbranche. “Vanuit de markt hoor je veel geluiden dat de beurs leeft”, concludeert Karels. “Het is weliswaar een internationale beurs, maar we begroeten ook veel relaties uit Nederland. Vanuit Makita Nederland hebben we de focus op innovatie gelegd. Ook de schoonmaakbranche neemt hier een belangrijke plaats in. We hebben een mooi programma met veel varianten stofzuigers. We willen Makita nog altijd onder de aandacht blijven brengen. Het is een bekend merk met een breed speelveld waar mooie uitdagingen liggen. Ambassadeurs zijn hierin dan ook belangrijk.”
Duurzaamheid en innovatie
Karels belicht desgevraagd de toekomst van de schoonmaakbranche. “Er komt steeds meer de nadruk op duurzaamheid en innovatie te liggen”, zegt hij. “Bij duurzaamheid komt het klimaat echt naar voren. ‘Hoe kun je als bedrijf er voor zorgen dat je dit goed onder controle krijgt?’, is een vraag die vaak terugkomt. Ook de personeelsschaarste blijft een uitdaging. Er zijn op de beurs dan ook relatief veel robots. Je merkt dat hier veel meer de nadruk op ligt dan in voorgaande jaren.”
Accu
“Makita is een prachtig Japans bedrijf”, vult SIEV-voorzitter Paul Fok aan. “Het is een andere cultuur dan in Europese landen. De nadruk ligt op reinheid en netheid. Het is bekend vanuit andere machines. Met name als het gaat om de accu, die steeds belangrijker in het leven wordt. De tijden van stroomkabels worden steeds meer achterhaald. De accu maakt een nieuwe wereld open. Dat is ook de reden dat we bijzonder blij zijn dat we de ALV in november bij Makita kunnen houden. We gaan zodoende iets anders laten zien dan gebruikelijke zaken.”
“We hebben ons bij SIEV aangesloten, omdat we het een prima initiatief vinden”, vult Karels aan. “SIEV is een goede weg ingeslagen. Er zijn bij SIEV aantrekkelijke instapmogelijkheden voor mkb-bedrijven. Het is belangrijk dat SIEV een grotere slagkracht krijgt, waarin ze steeds serieuzer worden genomen."