Visie CSS: "We doen zoveel mogelijk digitaal, maar schoonmaak blijft mensenwerk"

Visie CSS: "We doen zoveel mogelijk digitaal, maar schoonmaak blijft mensenwerk"

Uit de cijfers van het marktonderzoek van Service Management maken we op dat, ondanks de grote personeelstekorten, de historisch hoge inflatie en de voortdurende kostenstijgingen, de schoonmaaksector groei weet vast te houden. Maar hoe kijken de schoonmaakbedrijven op het jaar terug en zien zij de komende jaren? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Want waar uitdagingen zitten, ziet de branche bij uitstek kansen om verder te groeien. Vandaag deelt Rogier Coppejans, eigenaar van CSS Schoonmaakdiensten BV, zijn visie.

Vraag 1: Hoe kijken jullie terug op 2023?

"2023 was een goed jaar qua groei van omzet. Het was echter wel rommelig met het invullen van de werkzaamheden met onze medewerkers en het aantrekken van nieuwe medewerkers."

Vraag 2: Wat is jullie verwachting voor de rest van 2024 en daarna? Hoe rooskleurig of somber ziet dat eruit? 

"Voor 2024 verwacht ik eigenlijk hetzelfde. We zijn gestart bij een mooi groot project in Tilburg, waarvan we gelukkig de bemensing vrij snel rond hadden. Ik zie 2024 zakelijk wel positief tegemoet."

Vraag 3: In welke nieuwe dienstverlening zien jullie eventueel kansen?

"Nieuwe dienstverlening zie ik niet zo zitten. We doen alles op het gebied van schoonmaakonderhoud, zowel binnen als buiten. 'Schoonmaker blijf bij je leest', zou ik zeggen."

Vraag 4: Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van duurzaamheid?

"Duurzaamheid, dat is wel een ding aan het worden. We doen veel aan het delen van informatie aan onze klanten en medewerkers. Wat mij opvalt is dat het nog steeds niet erg leeft binnen het mkb, waar wij een groot deel van onze dienstverlening uitvoeren. Mensen zijn sceptisch valt mij op. Echter, voor ons zelf zijn we wel op de juiste weg, vooral met het kiezen van onze leveranciers. Daar zitten we met Schwartzmans uit Waalwijk wel goed."

Vraag 5: Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van digitalisering? 

"We doen zoveel mogelijk digitaal, maar schoonmaak blijft toch mensenwerk. Als je hiermee robotisering bedoelt, dan zie ik alleen mogelijkheden in vloer- en misschien gevelonderhoud. Een robot kan nog steeds niet zien, dus het kan niet zien of iets wel of niet vuil is."

Vraag 6: Het afgelopen jaar hebben schoonmakers er veel loon bijgekregen. In hoeverre zijn jullie in staat om deze loonsverhoging door te berekenen aan klanten?

"De loonsverhoging hebben we voor 90 procent kunnen doorberekenen aan onze klanten. Gelukkig, het heeft wel wat praatwerk en onderbouwing gekost. Maar over het algemeen werd het positief ontvangen. Laten we nu even stoppen met het verhogen van de uurlonen, dit heeft totaal geen zin en heeft juist een negatieve invloed op mensen. Laten we alstublieft zorgen dat het toeslagen huis in Nederland wordt afgeschaft of in ieder geval wordt versoberd, dan loont het weer om meer te gaan werken."