Unilever besluit groene plannen af te schalen

Unilever besluit groene plannen af te schalen

"Bij Unilever zouden groen en groei samengaan. Nu gaat groei toch voor." De Volkskrant deelde op 24 juli haar artikel over de plannen van Unilever. Het bedrijf in voedings-, schoonmaak en verzorgingsproducten ging met ambitieuze duurzaamheidsdoelen jarenlang voorop in het bedrijfsleven, maar heeft die doelen afgeschaald. "Schaamteloos realistisch", zoals topman Hein Schumacher dat noemt.

Economieredacteuren van de Volkskrant Wilco Dekker en Michael Persson schetsen in hun artikel een beeld van Unilever: "Het was zo mooi, in 2010. Het Nederlandse consumentenbedrijf Unilever, bekend van de Magnum, Knorr en Dove, zou binnen tien jaar zijn afvalberg en zijn broeikasgasuitstoot halveren, en nog veel meer doen om de negatieve gevolgen van zijn bijdrage aan de consumptiemaatschappij te verminderen. 'We geloven niet dat duurzaamheid en groei met elkaar strijdig zijn’, schreef topman Paul Polman bij de introductie van het plan. Hij zou een goeroe worden."

Naar achter of geschrapt

In de praktijk bleken de meeste van die ambities tien jaar later niet te zijn gehaald. Dit werd eerlijk geëvalueerd. De opvolger van Polman, Alain Jope paste het doel aan en ging ervoor: in 2025 zou bijvoorbeeld de hoeveelheid ‘maagdelijk’ plastic die het bedrijf gebruikt zijn gehalveerd. Drie maanden geleden werd dit doel losgelaten. "Nu mikt Jopes opvolger, Hein Schumacher, op 30 procent minder in 2026 en 40 procent twee jaar later. Ook is de deadline voor het gebruik van volledig herbruikbaar, recyclebaar of biologisch afbreekbaar plastic naar achteren geschoven. Verder liet Schumacher weten dat de doelen voor natuurbehoud en de betaling van leefbare lonen in de keten, dus lonen waarvan boeren rond kunnen komen, naar achteren worden geschoven. De doelstelling dat minimaal 5 procent van de werknemers iemand moet zijn met een arbeidsbeperking, wordt helemaal geschrapt."

Schaamteloos realistisch

Schumacher noemt de nieuwe doelen "schaamteloos realistisch". In het artikel: "Ik houd van ambitie. Maar ik houd ook van het leveren van concrete resultaten. De oorspronkelijke doelen zijn op dit moment gewoon niet haalbaar. Het is ook leiderschap om daar realistisch over te zijn. We verhogen juist onze inzet, door meer focus te leggen op haalbare doelen."

Lees het hele artikel in de Volkskrant >>

Lees meer:

Facility Trade Group gecertificeerd voor MVO Prestatieladder

Facility Trade Group gecertificeerd voor MVO Prestatieladder

Facility Trade Group is gecertificeerd voor niveau 3 van de MVO Prestatieladder. De facilitaire groothandel uit Apeldoorn heeft als doel om volgend jaar niveau 4 te behalen. "MVO is namelijk nooit af."

'Met krapte op arbeidsmarkt neemt belang ergonomie alleen maar toe'

'Met krapte op arbeidsmarkt neemt belang ergonomie alleen maar toe'

De basis van ergonomie? 'In feite de ergo-driehoek', zegt Cor Voogd, key accountmanager en applicatiemanager bij Freudenberg Home and Cleaning Solutions waar de merken Vileda en Vermop deel van uitmaken. 'De drie pijlers daarvan: ergonomische producten, houdingen en tegenbewegingen.'

Jasper van der schoot helpt mkb'ers met duurzaamheidsrapportages: "De duurzaamheidsrapportage moet geen moetje worden"

Jasper van der schoot helpt mkb'ers met duurzaamheidsrapportages: "De...

Duurzaamheid voelt weleens vrijblijvend. We weten dat we er iets mee moeten, maar concrete stappen zetten staat niet altijd bovenaan de prioriteitenlijst. Ook voor het schoonmaak-mkb kan het lastig zijn om aan de slag te gaan met uitgebreide duurzaamheidsmaatregelen. Maar aan dat vrijblijvende gevoel maakt de Europese Unie een eind. Vanaf volgend jaar moeten grote bedrijven rapporteren over hun duurzaamheid en laten zien dat ze stappen zetten. Het grootbedrijf gaat daarbij vragen stellen aan mkb-ondernemers. Hoe begin je aan die opgave? Jasper van der Schoot ontwikkelde, samen met mkb'ers uit de branche, praktische handvatten.

Greenwashing: waar moet je op letten?  

Greenwashing: waar moet je op letten?

Het thema duurzaamheid speelt in veel sectoren een belangrijke rol, zo ook binnen de professionele schoonmaaksector. In dat kader willen veel bedrijven hun ecologische voetafdruk verkleinen en kiezen daarom voor duurzame producten en diensten. Helaas maken sommige bedrijven misbruik van deze trend door zich groener voor te doen dan ze daadwerkelijk zijn, een praktijk die bekend staat als greenwashing. In dit artikel bespreken we wat greenwashing is en waar je in relatie tot schoonmaakmiddelen op moet letten.