Visie De Haan: "Wij helpen onze mensen door opleidingen en trainingen verder te ontwikkelen"

Visie De Haan: "Wij helpen onze mensen door opleidingen en trainingen verder te ontwikkelen"

Uit de cijfers van het marktonderzoek van Service Management maken we op dat, ondanks de grote personeelstekorten, de historisch hoge inflatie en de voortdurende kostenstijgingen, de schoonmaaksector groei weet vast te houden. Maar hoe kijken de schoonmaakbedrijven op het jaar terug en zien zij de komende jaren? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Want waar uitdagingen zitten, ziet de branche bij uitstek kansen om verder te groeien. Vandaag deelt John de Haan, algemeen directeur en eigenaar van De Haan Facilitaire Dienstengroep BV, zijn visie.

Vraag 1: Hoe kijken jullie terug op 2023? 

"2023 was in alle opzichten een mooi gezond jaar, waarin wij de vruchten hebben kunnen plukken van alle zaadjes die in de jaren ervoor zijn geplant. De organisatie staat en de neuzen staan allemaal in dezelfde richting met dezelfde instelling. Resultaat door kennis, inzet en plezier te combineren en daardoor de juiste snaar bij een ieder binnen de organisatie te bereiken."

Vraag 2: Wat is jullie verwachting voor de rest van 2024 en daarna? Hoe rooskleurig of somber ziet dat eruit? 

"Wij zien de rest van 2024 met veel vertrouwen tegemoet, omdat wij de ingezette koers doorzetten en verder uitbouwen. De eerste drie maanden van dit jaar geven aan dat de trend van 2023 zich voortzet. Wij zien met name een toename in de specialistische werkzaamheden. Natuurlijk zien wij ook genoeg uitdagingen op het gebied van het vinden van de juiste collega’s om ons team verder te kunnen uitbreiden. De markt is wat dat betreft nog steeds uiterst moeilijk en de spoeling is dun. Toch weten wij nog iedere keer mensen te verleiden om voor onze organisatie te komen werken. Wij zoeken dan ook vaak wat breder en soms ook zonder schoonmaakervaring. Wij zien dat mensen met de juiste instelling en spirit prima binnen onze branche passen. Door de juiste opleidingen en scholing te bieden, ontwikkelen deze mensen zich vaak verrassend positief in een voor hun vreemde tak van sport. Wij kijken bijvoorbeeld ook steeds meer naar de detailhandel. Doordat er nog steeds veel grote winkelformules gesloten worden, komen deze mensen op de arbeidsmarkt."

Vraag 3: In welke nieuwe dienstverlening zien jullie eventueel kansen?

"De trend van dagschoonmaak zal een steeds grotere rol spelen. En bij dagschoonmaak zijn er meerdere mogelijkheden om een opdrachtgever facilitair te ondersteunen met aanvullende diensten."

Vraag 4: Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van duurzaamheid? 

"Wij willen ons vooral focussen op de mensen aan werk helpen, maar belangrijker nog onze mensen vast te houden binnen onze organisatie. Wij proberen onze mensen door opleidingen en trainingen verder te ontwikkelen, waardoor zij zelfstandiger worden en meer vertrouwen krijgen. Daarnaast kijken wij ook steeds meer naar onze groep met de wat oudere werknemers. Bij hen eist het zware fysieke werk soms zijn tol. Door hier op tijd op in te springen en te kijken waar de mogelijkheden voor zowel de werknemer als de werkgever liggen, komen wij vaak tot de juiste oplossing. Ook hebben we met onze huidige toeleveranciers afspraken gemaakt ten aanzien van recycling. En, indien zij niet aan onze eisen kunnen voldoen, met nieuwe toeleveranciers."

Vraag 5: Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van digitalisering? 

"Wij hebben vanaf de coronaperiode op het gebied van digitalisering grote stappen gezet door onder andere het gebruik van Facility Apps. Het gebruik van deze app geeft onze mensen, met name in de toezicht, tools om snel te kunnen acteren en zaken vast te leggen. Je ziet soms wel dat een generatiekloof dit proces bemoeilijkt. Maar met de juiste begeleiding en training ziet ook deze groep mensen het voordeel van het gebruik van deze app. De app is op een mobiele telefoon, tablet of laptop te gebruiken. De eerste twee worden het meeste ingezet in verband met het gemak op locatie. Ook het digitaliseren van onze planning van met name periodieke werkzaamheden, vereenvoudigt de administratie."

Vraag 6: Het afgelopen jaar hebben schoonmakers er veel loon bijgekregen. In hoeverre zijn jullie in staat om deze loonsverhoging door te berekenen aan klanten?

"Het invoeren en doorvoeren van indexaties is over het algemeen iedere keer weer een uitdaging. Persoonlijk vond ik dat het begrip vanuit onze opdrachtgevers best wel hoog was. Zeker als je hen uitlegt dat het grootste gedeelte van de indexatie het gevolg is van de cao-onderhandelingen en ten goede komt aan het loon van de medewerkers. Ook vinden de meeste opdrachtgevers dat onze collega’s de salarisverhoging meer dan verdienen voor hun oneindige inzet en toewijding. Maar het was niet gemakkelijk, omdat wij na de coronaperiode ook al flink moesten verhogen. Dat kwam door onder andere de oplopende energieprijzen en de prijsstijging van papier en middelen en materialen. Concreet heeft ongeveer 80 procent van onze opdrachtgevers ingestemd met de verhoging."

Visie Romaro: "Schoonmaken is waardevol werk dat beloond moet worden"

Visie Romaro: "Schoonmaken is waardevol werk dat beloond moet worden"

Uit de cijfers van het marktonderzoek van Service Management maken we op dat, ondanks de grote personeelstekorten, de historisch hoge inflatie en de voortdurende kostenstijgingen, de schoonmaaksector groei weet vast te houden. Maar hoe kijken de schoonmaakbedrijven op het jaar terug en zien zij de komende jaren? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Want waar uitdagingen zitten, ziet de branche bij uitstek kansen om verder te groeien. Vandaag deelt Rogier Mazurel, DGA van Romaro Schoonmaakgroep, zijn visie.

Visie SDCS: "Kansen in vloeronderhoud op scholen en kinderdagverblijven"

Visie SDCS: "Kansen in vloeronderhoud op scholen en kinderdagverblijven"

Uit de cijfers van het marktonderzoek van Service Management maken we op dat, ondanks de grote personeelstekorten, de historisch hoge inflatie en de voortdurende kostenstijgingen, de schoonmaaksector groei weet vast te houden. Maar hoe kijken de schoonmaakbedrijven op het jaar terug en zien zij de komende jaren? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Want waar uitdagingen zitten, ziet de branche bij uitstek kansen om verder te groeien. Vandaag deelt Stanly Deekman, directeur van SDCS Vloeronderhoud & Specialistische reiniging, zijn visie.

Visie Vos: "Er verschuift werk van landelijke bedrijven, naar kleinere spelers op de markt"

Visie Vos: "Er verschuift werk van landelijke bedrijven, naar kleinere spelers op de markt"

Uit de cijfers van het marktonderzoek van Service Management maken we op dat, ondanks de grote personeelstekorten, de historisch hoge inflatie en de voortdurende kostenstijgingen, de schoonmaaksector groei weet vast te houden. Maar hoe kijken de schoonmaakbedrijven op het jaar terug en zien zij de komende jaren? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Want waar uitdagingen zitten, ziet de branche bij uitstek kansen om verder te groeien. Vandaag deelt Jan-Jaap Vos, eigenaar van Vos vloerenonderhoud & schoonmaakdiensten, zijn visie.

Visie Orion: "Een goed jaar, waarbij we al onze klanten konden vasthouden"

Visie Orion: "Een goed jaar, waarbij we al onze klanten konden vasthouden"

Uit de cijfers van het marktonderzoek van Service Management maken we op dat, ondanks de grote personeelstekorten, de historisch hoge inflatie en de voortdurende kostenstijgingen, de schoonmaaksector groei weet vast te houden. Maar hoe kijken de schoonmaakbedrijven op het jaar terug en zien zij de komende jaren? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Want waar uitdagingen zitten, ziet de branche bij uitstek kansen om verder te groeien. Vandaag deelt Wilco de Vries, directeur van Orion, zijn visie.