Hoge Raad: 'opstarttijd' van tien minuten is betaalde werktijd

Hoge Raad: 'opstarttijd' van tien minuten is betaalde werktijd

De tien minuten die een callcentermedewerker voor zijn werktijd aanwezig moest zijn, moet worden gezien als betaalde werktijd. Zo luidt het oordeel van de Hoge Raad. Daarmee blijft een eerdere uitspraak van het gerechtshof Den Haag met een gelijke strekking in stand.

Centraal in de zaak stond een werknemer die zijn werkgever Teleperformance had aangeklaagd. Dit callcenterbedrijf schreef medewerkers voor dat zij tien minuten voor aanvang van de dienst bij hun computer moesten zitten. Zo konden ze op tijd ingelogd zijn om precies op tijd te beginnen met werken. Volgens de medewerker moest deze 'opstarttijd' worden gezien als werktijd en dus ook betaald worden.

Achterstalling loon betalen

Zowel de rechter als het gerechtshof stelde de werknemer eerder in het gelijk. Daardoor moest Teleperformance hem honderden euro's aan achterstallig loon betalen. Die compensatie heeft betrekking op de periode van september 2016 tot mei 2021. De Hoge Raad heeft met de uitspraak het advies gevolgd van de advocaat-generaal, een belangrijke adviseur van de hoogste Nederlandse rechter. De adviezen worden vaak overgenomen, maar dat hoeft niet.

Gevolgen voor andere sectoren

Vakbond FNV, die de medewerker juridisch bijstond, vindt het oordeel van de Hoge Raad een "overwinning in onze strijd voor een eerlijke beloning". Ook kan de uitspraak grote gevolgen hebben voor andere werkgevers en werknemers, denkt FNV-bestuurder Elly Heemskerk. "Wat voor deze ene werknemer geldt, geldt mogelijk ook voor duizenden andere callcentermedewerkers en wellicht zelfs voor nog veel meer mensen in Nederland die van de baas werkgerelateerde handelingen moeten doen in de eigen tijd. Deze uitspraak is daarom van groot belang."

Lees meer:

Kabinet wil eenvoudigere en betere inkomensondersteuning

Kabinet wil eenvoudigere en betere inkomensondersteuning

Het kabinet start een hervormingsagenda om de sociale zekerheid, toeslagen en inkomstenbelasting te hervormen. Deze 'hervormingsagenda inkomensondersteuning' kent drie doelen: inkomensondersteuning moet mensen zekerheid bieden, makkelijker te begrijpen zijn en (meer) werken moet lonen. Uitgangspunt is dat groepen er niet flink op voor- of achteruit mogen gaan en dat de armoede de komende jaren niet mag stijgen.

CNV schort acties vroegpensioen op, FNV vraagt leden

CNV schort acties vroegpensioen op, FNV vraagt leden

Vakbond CNV heeft vrijdag aangekondigd de geplande acties rond de vroegpensioenregeling voor mensen met zware beroepen op te schorten. Eenzelfde besluit hangt ook in de lucht bij FNV. Die bond is daarover vrijdagavond in gesprek gegaan met de zogeheten stakingsraad, waarin afgevaardigde stakingsleiders zitten. Zij beslissen of "het overleg voldoende vertrouwen biedt om nieuwe stakingen op te schorten tot 1 december", liet een woordvoerder weten.

Minister: eerste gesprek gevoerd met bonden over vroegpensioen

Minister: eerste gesprek gevoerd met bonden over vroegpensioen

Minister Eddy van Hijum heeft een eerste gesprek gevoerd met de vakbonden over een vroegpensioenregeling voor mensen met zware beroepen, bevestigt de bewindsman. Ruim een week geleden kondigde Van Hijum aan dat hij weer om tafel zou gaan met vakbonden en werkgevers, maar vakbond FNV reageerde daarop eerst een verkennend gesprek te willen voeren.

Nederlanders krijgen recht om foutje te maken bij aanvraag sociale regelingen

Nederlanders krijgen recht om foutje te maken bij aanvraag sociale...

Mensen moeten een klein foutje kunnen maken bij het aanvragen van sociale regelingen. Dat vindt minister Eddy van Hijum (Sociale Zaken en Werkgelegenheid). Nu zijn de regels te streng, waardoor mensen soms hard gestraft worden vanwege een vergissing.