Huurders communiceren direct met de schoonmakers

Huurders communiceren direct met de schoonmakers

Huurders van woningcorporatie Woonstede uit Ede kunnen volledig inzicht krijgen in de schoonmaak van hun gebouw en bij vragen of klachten via korte lijnen communiceren met het schoonmaakbedrijf. De communicatie loopt via de software van TranspaClean, die Woonstede na een proef op grote schaal is gaan gebruiken. Woonstede, schoonmaakbedrijf Asito en de huurders profiteren ervan.

Coördinator schoonmaak Edwin van Alfen van Woonstede vertelt over de aanleiding om met TranspaClean te gaan werken: “We streven bij Woonstede naar duidelijkheid voor huurders en korte lijnen. Dat geldt ook voor de schoonmaak. Wij hadden behoefte aan een programma dat bewoners laat zien hoe vaak er wordt schoongemaakt, met welke frequentie dat gebeurt en of er eventueel bijzonderheden zijn."

"Daarnaast wilden we dat ze vragen, opmerkingen en complimenten rechtstreeks aan het schoonmaakbedrijf kunnen doorgeven. Zo voorkom je ruis als de meldingen bij ons binnenkomen die we moeten doorgeven aan het schoonmaakbedrijf. Ik kwam een artikel tegen over TranspaClean en dat leek ons een goede oplossing. Vervolgens hebben we een demonstratie gekregen, samen met ons schoonmaakbedrijf Asito.”

Test in vijf complexen

“Zowel Asito als wij waren enthousiast”, vervolgt Van Alfen. “Sommige contractmanagers hadden wel wat aarzelingen om over te stappen op een app, want zij waren erg vertrouwd met papieren dossiers. Maar ook zij hebben meegedaan en waren enthousiast. We besloten het systeem te gaan uitproberen in vijf complexen in Ede-Zuid. Daar hebben we ook de huismeesters bij betrokken en de woonconsulent. Deze is verantwoordelijk voor het verhuur- en sociaal beheer van de woningen. Via onze Huurdersbond deden enkele kritische huurders mee. Inmiddels zijn de proeven afgerond, met als resultaat dat we TranspaClean ook in andere gebouwen gaan introduceren.”

Transparante informatie

TranspaClean is ontwikkeld met de schoonmaakwerkzaamheden als uitgangspunt en dus niet om bestaande en ingesleten procedures te automatiseren. Er is gekeken naar vragen zoals: wat gebeurt er op de werkvloer, welke afspraken zijn gemaakt en wie is betrokken? Die informatie is voor iedereen die een rol speelt beschikbaar, dus voor de opdrachtgever, eventuele buurtbeheerders van woningcorporaties, gebouwgebruikers zoals bewoners of medewerkers in een kantooromgeving en uiteraard de schoonmaker zelf.

De schoonmakers hebben een takenlijst, een  overzicht met welke werkzaamheden aan de beurt zijn. Zijn die uitgevoerd, dan komt er een vinkje achter. Achter zo’n aftekening zit een rapport met datum en tijdstip van uitvoering en eventuele bijzonderheden.

Opdrachtgevers krijgen heldere overzichten over wat er is schoongemaakt, het aantal meldingen dat gebouwgebruikers hebben gedaan, tegen welke problemen de schoonmakers aanliepen et cetera. Werken met een app is anders dan veel bedrijven gewend zijn, erkent TranspaClean. Om in de praktijk te kunnen ervaren of het systeem bevalt, biedt het bedrijf een gratis pilot aan waarbij het systeem op maat wordt ingericht.

Foto’s

In de app krijgen bewoners veel informatie over de schoonmaak. Zoals welke activiteiten zijn gepland, hoe vaak ze worden uitgevoerd en wat per onderdeel het gewenste eindbeeld is, zoals een schone entreehal. Bewoners kunnen instellen dat ze een melding krijgen als bijvoorbeeld de ramen zijn gelapt.

Bewoners kunnen instellen dat ze een melding krijgen als bijvoorbeeld de ramen zijn gelapt”

Daarnaast zien ze dat de schoonmaker bepaalde werkzaamheden niet kon uitvoeren, zoals de lift reinigen omdat die in onderhoud was. De schoonmaker legt dat dan vast met een foto. Transparantie staat voorop en voorkomt gedoe: de schoonmaker meldt alle werkzaamheden af. Het tijdstip maakt duidelijk dat vochtige sporen van een lekkende vuilniszak later zijn ontstaan.

Van Alfen weet dat een aantal schoonmakers vooraf wat aarzelingen had: “Ze hadden het idee dat ze in hun werk werden gecontroleerd. Maar inmiddels zien ze vooral de voordelen. Bij het afmelden van werkzaamheden maken ze veel foto’s. Daarmee zijn ze gevrijwaard voor onterechte kritiek.”

Eigen verantwoordelijkheid

“Onze huurders hebben via de app rechtstreeks contact met Asito”, zegt Van Alfen. “Wij kunnen op de achtergrond meekijken om te zien hoe de contacten verlopen en hoe Asito meldingen afhandelt.

Het systeem heeft nuttige bijeffecten. Nu bewoners meer weten over de schoonmaak, gaan ze zelf ook meer verantwoordelijkheid nemen. Zoals zorgen dat de scootmobielruimte op orde is, zodat de schoonmaker er de volgende keer wél terecht kan.”

Toelichting

Van Alfen: “TranspaClean heeft de invoering van het systeem ondersteund en we krijgen bij vragen direct assistentie. Ze hebben ook een video gemaakt waarin bewoners zien hoe de app werkt en wat je er mee kunt doen. Daarnaast heeft onze afdeling Communicatie voor de invoering een poster gemaakt die in de complexen hangt en een brief met uitleg voor de bewoners. Daarin nodigen we ze uit om met TranspaClean te gaan werken. Dat stellen we overigens niet verplicht: wie op de vertrouwde manier via telefoon of e-mail wil melden, kan dat blijven doen. We leggen dan wel uit dat het via de app makkelijker kan.”

Optimaliseren

Vanuit het beheer hebben we nu goed inzicht in wat er gebeurt. Voorheen namen we steekproeven om de kwaliteit van de schoonmaak te controleren, nu weten we aan de hand van de meldingen hoe het er in alle complexen voorstaat. En we krijgen een beter inzicht, bijvoorbeeld over afval dat regelmatig wordt gedumpt. Asito maakt daar in veel gevallen foto’s van, dat maakt de afhandeling extra makkelijk. Intussen breiden we de toepassingen uit. We gaan onze woonconsulenten en huismeesters toegang tot het systeem geven zodat ze informatie krijgen hoe het met de schoonmaak gaat. Ook onze eerstelijns-medewerkers kunnen de app binnenkort inzien. Als iemand met een opmerking over de schoonmaak belt, kunnen ze dan direct kijken of er bijzonderheden zijn.”

Dit artikel is gesponsord door TranspaClean.

Crohill bespaart 124.000 plastic flessen met slimmere schoonmaak

Crohill bespaart 124.000 plastic flessen met slimmere schoonmaak

Crohill richt zich op het ontwikkelen van producten en methodes die schoonmakers helpen om efficiënter en duurzamer te werken. Directeur Pim Hilgerdenaar merkt dat actuele thema's zoals klimaatverandering, vergrijzing en de krapte op de arbeidsmarkt het belang van deze aanpak onderstrepen.

Elco van den Berk, projectleider bij Gom: 'Door datagebruik kunnen we realtime beslissingen nemen over waar en wanneer schoonmaak nodig is.'

Gom optimaliseert schoonmaak met realtime data-analyse en sensoren

Hoe kan datagedreven schoonmaak bijdragen aan een verbeterde klantbeleving én een oplossing bieden voor de uitdagingen op de krappe arbeidsmarkt? Bij Gom wordt deze technologie al ingezet, bijvoorbeeld bij projecten voor Croonwolter&dros. Door middel van sensoren en realtime data-analyse wordt schoongemaakt waar en wanneer het echt nodig is. Dit resulteert in een schonere werkomgeving, een betere ervaring van de dienstverlening en een optimale inzet van middelen. Dit leidt tot lagere kosten en een duurzamer gebruik van schoonmaakproducten.

Kosten schoonmaak +7 procent in 2025

Kosten schoonmaak +7 procent in 2025

Naar verwachting stijgen per 1 januari 2025 de kosten van schoonmaak met gemiddeld 7 procent. Dat blijkt uit berichtgeving van Service Management, die gesprekken voerde met enkele grote schoonmaakbedrijven.

Anton en David Vinck van Blinck Schoon. Foto: Diederik van der Laan / Dutch Photo Agency.

Nieuwe generatie leidt Blinck Schoon naar bredere dienstverlening

Na een lange loopbaan in de schoonmaakbranche geeft Anton Vinck het stokje van Blinck Schoon binnenkort over aan zoon David. Die laatste neemt het familiebedrijf met een nieuwe strategie de toekomst in. Maar de kernwaarden blijven passie, plezier en aandacht.