Hoe kijken jullie terug op 2020?
“Het was voor ons een zeer dynamisch jaar. EW Facility Services is actief in de segmenten kantoren & vastgoed, zorg, onderwijs, travel, leisure en hotels. De lockdowns in 2020 en 2021, maar ook de coronamaatregelen in zijn geheel, hadden daarom op ons als bedrijf een bovenmatige impact. Bij veel van onze opdrachtgevers nam de vraag naar schoonmaak af en was het geen gemakkelijk jaar. Met opdrachtgevers gingen we daarom in gesprek en maakten we specifieke afspraken om aan te sluiten op hun veranderende behoefte in deze periode. Dat vroeg om een grote mate van wendbaarheid van onze kant. Meebewegen met oog voor de specifieke situatie van elke opdrachtgever en met oog voor het partnerschap en de duurzame relatie die we met elkaar beogen. Dit heeft de relatie met onze opdrachtgevers verstevigd en stelt ons in staat nog beter te partneren in de toekomst. Een gevolg hiervan is dat we, ondanks de lastige periode, met meerdere opdrachtgevers onze contracten doorsloten en dus in de komende jaren onze succesvolle samenwerking voortzetten. De terugval die zichtbaar is in onze omzet is dan ook direct gerelateerd aan de afname van bezoekers bij bijvoorbeeld theaters, bioscopen en casino’s, maar zeker ook de hotelbezetting die in 2020 drastisch afnam en die ook nu nog steeds lager is dan normaal. Vanzelfsprekend pasten wij onze organisatie aan op deze nieuwe realiteit en hebben wij zicht op continuïteit en een gezonde toekomst.”
We merken dat door de coronacrisis en de war on talent de markt steeds meer behoefte heeft aan hospitality, flexibele contractafspraken en een strategische visie ten aanzien van duurzaamheid.
“In 2020 implementeerden we versneld een aantal strategische keuzes. Zo bundelden wij de krachten met Hendriks Hoteldiensten en Hotel Cleaning Company. Twee hotelspecialisten die wij als EW Facility Services in 2019 overnamen. Die bedrijven hebben wij vorig jaar juni volledig geïntegreerd in onze organisatie. Ook vernieuwden wij onze gehele ICT omgeving (ERP) met de aanschaf van AFAS software. We werken volgens een volledig gedigitaliseerd proces; we zijn in staat om realtime te managen en hebben onze mensen uitgerust met tools die zorgen voor gemak, professionaliteit, kwaliteit, eenduidigheid, transparantie en efficiëntie. Zij kunnen alle benodigde informatie online en natuurlijk via de smartphone vinden. Vanuit het continu meten van onze medewerkerstevredenheid kunnen we voortdurend bijsturen en verbeteren. Deze slagen op het gebied van digitalisering maken ons als organisatie nóg wendbaarder. Het helpt ons om processen sneller te doorlopen, nieuwe concepten sneller te implementeren en we kunnen nog beter en makkelijker meebewegen met de wensen en behoeften van onze partners. Dat deze digitalisering eveneens zorgt voor transparantie en inzicht, is een extra plus.”
Wat is jullie verwachting voor de rest van 2021 en daarna?
“In 2020 maakten we flinke slagen binnen onze organisatie waardoor we klaar zijn voor verdere groei. Wij geloven sterk in de kwaliteit en het onderscheidend vermogen van onze organisatie en dienstverlening en kijken uit naar het verder uitbreiden van ons marktaandeel. We merken dat door de coronacrisis en de war on talent de markt steeds meer behoefte heeft aan hospitality, flexibele contractafspraken en een strategische visie ten aanzien van duurzaamheid. Deze pijlers vormen een integraal onderdeel van onze bedrijfsvoering en daar geven wij vanuit ons DNA invulling aan. De beslissers die wij spreken in de verschillende segmenten kunnen niet exact inkleuren hoe de toekomst van het pandgebruik er exact uit gaat zien. Zij hebben daarom behoefte aan strategische partnerships met flexibiliteit en aanpassingsvermogen van de dienstverlener. Dat is ons op het lijf geschreven door onze ervaring in de hotellerie, leisure omgevingen en andere opdrachtgevers waarbij de dienstverlening wordt afgestemd op het aantal bezoekers.”
Hoe rooskleurig of somber zien jullie de toekomst in?
“Zoals eerder benoemd zien wij dus veel kansen in de toekomst. De uitdaging om voldoende en juiste medewerkers te vinden was er al voor de coronacrisis en blijft ook zeker bij ons in de komende jaren. Om deze problematiek het hoofd te bieden besteden we veel aandacht aan onze mensen. We investeren in training- en opleidingsprogramma’s, persoonlijke ontwikkeling en het bieden van doorgroeimogelijkheden. Wij maken ons sterk voor collega’s die intern willen doorgroeien naar middel en hoger management. Op deze wijze behouden zij het plezier in hun werk, borgen wij onze unieke kernwaarden en blijven wij ons onderscheiden in de markt.”
Wij geloven in het credo ‘happy people = happy customers’
“Ons communicatieplatform H.appy draag hier ook in grote mate aan bij. Een app waarin onze medewerkers het laatste nieuws kunnen lezen, feedback kunnen plaatsen en leuke foto’s en berichten met elkaar delen, maar waarin ze ook hun actuele rooster kunnen inzien of kunnen aangeven wanneer ze een extra dienst willen draaien. Ook vinden ze er e-learning modules en andere instructiematerialen. Daarnaast zetten we H.appy in voor het uitvoeren van tevredenheidsonderzoeken. Vijf keer per jaar stellen we een aantal korte en gerichte vragen over specifieke thema’s. Dit levert waardevolle data op waar we direct mee aan de slag kunnen. Wij geloven in het credo ‘happy people = happy customers’ en zijn ervan overtuigd dat tevreden collega’s uiteindelijk de succesfactor zijn voor een excellente schoonmaakkwaliteit en de juiste flexibiliteit.”
Heeft de coronacrisis volgens jullie een blijvend effect op de schoonmaakbranche?
“Deze vraag is hierboven al wel aan bod gekomen. De beslissers die wij spreken in de diverse segmenten kunnen nog niet exact voorspellen hoe de toekomst van het pandgebruik eruit gaat zien. Er is daarom behoefte aan partnerships met flexibiliteit en aanpassingsvermogen van de dienstverlener. Een flexibele instelling is diepgeworteld in alle lagen van onze organisatie. Vanuit onze oorsprong in de hotellerie en ervaring in diverse leisure omgevingen is dagelijks inspelen op wisselende bezettingsgraden voor ons heel normaal. Samen met opdrachtgevers bekijken we het gebruik van ruimtes op dagbasis en passen hier onze schoonmaak op aan. Daarbij zijn onze automatiseringssystemen optimaal ingericht om variabel te factureren. Hierdoor kunnen wij het kostenpatroon maximaal relateren aan de bezetting en eventueel hieraan gerelateerde inkomsten.”
In welke nieuwe dienstverlening zien jullie eventueel kansen?
“Wij zien dat de meeste van onze collega-schoonmaakorganisaties moeite hebben met het flexibiliseren van contractafspraken. Gezien de vraag hiernaar en onze expertise op dit vlak, is dit voor ons een kans. In de afgelopen 1,5 jaar werkten wij daarom aan Clean&pay-per-use. Met sensoren meten wij de gebruiksfrequentie en -intensiteit van een gebouw en baseren daar dagelijks onze activiteiten op. Is er veel beweging? Dan geeft de data dit aan ons door. Deze informatie wordt middels een app doorgestuurd naar de schoonmaakploeg die daar vervolgens op het beste moment mee aan de slag gaat. Als de ruimte weer klaar is voor gebruik dan start het tellen van bewegingen opnieuw, om de gebruiksintensiteit te meten en de hiermee gepaard gaande schoonmaakbehoefte te interpreteren. Door het gebruik van deze data zorgen we voor een kwalitatieve en efficiënte schoonmaak. De kosten lopen parallel aan de geleverde inspanning, een opdrachtgever betaalt dus exact voor de schoonmaak die hij nodig is.”
Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van duurzaamheid?
“Duurzaamheid maakt een integraal onderdeel uit van onze bedrijfsvoering. Gebruikmakend van onze kracht als vooraanstaand facilitair dienstverlener committeren wij ons aan duurzaamheidsdoelstellingen die een positieve impact hebben op onze mensen, materialen en middelen, innovaties en partnerschappen. Met onze doelstellingen sluiten wij aan op de bekende Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties, waarbij wij ons richten op een positieve bijdrage aan de SDG’s Goede gezondheid en Welzijn, Kwaliteitsonderwijs, Eerlijk werk en Economische groei, Verantwoorde consumptie en productie en Partnerschap om doelstellingen te bereiken. Met deze positieve impact leveren wij eveneens een bijdrage aan de duurzaamheidsambities van onze opdrachtgevers. Een win-win, waardoor we samen met onze medewerkers, opdrachtgevers en leveranciers werken aan een betere wereld voor morgen.”
Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van digitalisering?
“Het kwam in de eerdere vragen al meermaals terug: Het gaat vandaag de dag om data driven decision making. Zowel op operationeel en tactisch als strategisch vlak. Clean&pay-per-use is een uitstekend voorbeeld van de wijze waarop data kan worden ingezet binnen het operationele proces. Denk ook aan het gebruik van sensoren op middelen ten behoeve van voorraadbeheer. Maar eveneens zetten wij data succesvol in op het gebied van capaciteitsmanagement. De data uit onze systemen helpt ons in het voorspellen van trends en op basis daarvan bepalen wij de inzet van onze medewerkers en acties op het gebied van Recruitment.”
Duurzaamheid maakt een integraal onderdeel uit van onze bedrijfsvoering.
“Een andere kans ligt er bij het inzetten van robotica ter ondersteuning van onze dienstverlening op locatie. Als het ware als verlengstuk van onze medewerkers. Repeterende, zware taken laten wij uitvoeren door robots en cobots zoals schrobzuigen en stofzuigen. Deze machines ontlasten onze medewerkers en dat heeft een positief effect hun vitaliteit en duurzame inzetbaarheid.”