Met als basis het zeer bescheiden schoonmaakbedrijf van zijn vader begon Achint Atwal zes jaar geleden aan de uitbouw van wat Constant Dienstverlening in Alphen aan den Rijn was. Vorig jaar stond hij in ons omzetoverzicht als Balans Schoonmaak en Bedrijfsdiensten BV al bij de eerste dertig schoonmaakbedrijven.
Gedreven ondernemer met passie voor data
Cijfers en data betekenen alles voor Atwal. Het harde bewijs vormen drie permanent ingeschakelde beeldschermen op zijn bureau. Uiteraard voor mail, maar ook voor talloze overzichten en cijfers van zijn eigen bedrijf en zelfs van vergelijkbare collega’s in de branche. ‘Gegevens verzamelen, vastleggen, analyseren en het bijsturen in geval van klachten. Ik hoef niet te weten wat er bij Balans goed gaat en richt me liever op het verbeter potentieel. Aan de hand daarvan kan ik actief sturen, zien wat er in procedures en uitvoering nog beter kan’, aldus Achint Atwal (34), een bescheiden en zacht pratende maar vooral gedreven ondernemer.
Ik richt me liever op het verbeterpotentieel, want aan de hand daarvan kan ik actief sturen
Die gedrevenheid is terug te vinden in zijn dagprogramma. De in Boskoop wonende Atwal staat op werkdagen steevast al om vier uur op, meldt zich om vijf uur in de sportschool in Rotterdam, neemt daarna een douche en een ontbijt en arriveert even na acht uur op het kantoor van Balans aan de Parelweg, iets ten zuiden van het AZ-stadion in Alkmaar.
Hard werken en zelf je geld verdienen
Hij is al tien jaar ondernemer. Eerst naast zijn (afgebroken) studie rechten vier jaar als ondernemer met twee horecaondernemingen en na een sabbatical vervolgens door voortzetting van het schoonmaakbedrijf van zijn vader. Senior kwam uit India om in Nederland international business aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam te studeren, bleef hier en begon naast zijn werk in 1980 met Constant; een schoonmaakbedrijfje met één klant en drie medewerkers.
‘Dat uitbouwen van Constant suggereerde mijn vader toen ik me afvroeg wat te gaan doen na die afgebroken studie. Hard werken en zelf je geld verdienen staat voor hem bovenaan de lijst. Hij is nu zeventig, maar werkt ook nog steeds. Onder meer als tolk voor de overheid. Ik heb heel veel respect en bewondering voor mijn vader als persoon en om zijn werkethiek.’
>> Lees ook: Hoe overleef ik … het familiebedrijf? “Communiceer duidelijk en tijdig”
Van twee ton naar bijna tien miljoen
Een jaar na de herstart van Constant Dienstverlening noteerde het bedrijf een omzet van circa twee ton en nam Atwal junior schoonmaakbedrijf Facility Service in Rotterdam over. ‘Hun omzet van een half miljoen was hoger dan ik zelf noteerde. Ik deed alles zelf, samen met een rayonleider.’
Twee jaar na de start kon Achint Atwal schoonmaakbedrijf Balans in Sint Pancras bij Alkmaar overnemen, met 150 medewerkers en 3,2 miljoen omzet. De oude bedrijfsnaam Constant maakte toen plaats voor de huidige; Balans Schoonmaak- en Bedrijfsdiensten BV.
Voorwaarde voor die overname was onder meer de huur van het pand in Sint Pancras voor een periode van drie jaar, die eind 2019 afliep. Sinds januari 2020 is Balans gehuisvest boven een IT-bedrijf langs de A9, in een smaakvol en ruim transparant kantoor met glazen afscheidingswanden waar zes tot acht personen werken. ‘We hebben hier geen opslag. Ik hou niet van materiaal en het is niet effectief om dat hier te bewaren. Dat verzorgen onze leveranciers, op locatie.’
In 2019 nam Atwal nog twee schoonmaakbedrijven over: Glansrijk uit Haarlem en Caterclean uit Amstelveen. Met bij elkaar een omzet van 2,5 miljoen euro. In 2018 eindigde Balans met een omzet van 8 miljoen euro, dankzij de inzet van 485 medewerkers, en meldde in ons meest recente overzicht 9,8 miljoen in 2019.
Focus op klassiek schoonmaakwerk
Het werkgebied van Balans omvat Noord- en Zuid Holland, Utrecht en Flevoland, hoewel via vestigingen van klanten incidenteel ook landelijk wordt gewerkt, onder meer in Goes en Hengelo. Bij elkaar bijna honderd locaties. Twee derde betreft kantoorlocaties, met klassiek schoonmaakwerk. ‘Dat is onze focus. Glas- en vloeronderhoud doen we ook, maar meer als extra.’
Tot de klantenkring behoren tevens onderwijsinstellingen, medische praktijken, kinderdagverblijven en autobedrijven. Wel cleanrooms, maar geen ziekenhuizen. Atwal: ‘Nee, maar dat zouden we wel kunnen.’ De meest in het oog springende klant is het AZ-stadion, waar de bedrijfsnaam steeds prominent in beeld springt op de lichtreclame bij de rotonde in de A9.
Sturen op cijfers én de menselijke factor
Cijfers en data betekenen alles voor Achint Atwal bij het besturen van zijn bedrijf. Hij zoekt meteen op dat, afgezien door bedrijfsbeëindigingen, in 2018 geen enkele klant een contract met Balans heeft opgezegd. In 2019 zou de klanttevredenheid het onwaarschijnlijk hoge percentage van 99,6 hebben bereikt. Desgewenst vraagt hij meteen na hoeveel dat in het corona-jaar 2020 was: iets lager, maar nog altijd 96 procent.
Ons personeelsverloop is minder dan 10 procent, terwijl dat bij de grote collega’s wel kan oplopen tot 30 procent
Volgens Atwal is dat het resultaat van het sturen aan de hand van cijfers én de menselijke factor. Hij zegt bijna alle medewerkers bij naam te kennen en te beseffen dat zij elke dag het verschil maken. ‘Ik vertelde al dat het voorkomen – en het meteen afhandelen – van klachten mijn prioriteit heeft. Daarmee betaalt het voor zijn van contractwisselingen zich direct uit via een gering personeelsverloop. Dat is bij ons minder dan 10 procent, terwijl dat bij de grote collega’s wel kan oplopen tot 30 procent.’
Schoonmaakmarkt blijvend veranderd door corona
Atwal noemt 2020 een jaar van stabiliseren. ‘De omzet is ongeveer gelijk gebleven aan 2019, dus iets minder dan tien miljoen euro. Dat stabiliseren heeft te maken met het inpassen van de twee overnames die we in 2019 deden en corona, waardoor we concessies hebben gedaan en klanten tegemoet kwamen. Lege kantoren door thuiswerk, lagere frequenties, sluitingen in de horeca en minder verbruiksartikelen voor sanitaire ruimten hebben een negatief effect gehad.’
De impact van corona is volgens de directeur-eigenaar van Balans blijvend: ‘We stonden op het punt om twee schoonmaakbedrijven over te nemen, waardoor de omzet in één keer zou zijn toegenomen tot bijna 15 miljoen euro. Maar na een boekenonderzoek én gezien de impact van corona hebben we die afgeblazen en houden even in. De schoonmaakmarkt gaat namelijk blijvend veranderen. Minder vierkante meters, afslankingen van bedrijven, herziening van de schoonmaak, frequentieverlagingen en veranderde inzichten. Maar met wendbaarheid en flexibiliteit kunnen we als Balans in die markt ook het verschil maken. We zijn klaar voor ontwikkeling en autonome groei van de organisatie, die heeft nu even prioriteit ten opzichte van overnames.’
Dat is ook zichtbaar in de organisatie van Balans. Sinds begin dit jaar is bij het bedrijf, naast een accountmanager, ook een commercieel manager aangesteld. ‘We kwamen niet echt aan actieve verkoop toe door spontane aanvragen, waaraan de accountmanager al zijn handen vol had. De laatste twee maanden van het jaar scoorden we ook nog een aantal mooie opdrachten. Door de komst van commercieel manager zal de verkoop verder worden gestroomlijnd en uitgebouwd.’
Niet lid van brancheverenigingen
Balans is geen lid van de werkgeversorganisaties SieV of Schoonmakend Nederland (voorheen OSB). Ooit was Balans OSB-lid, maar zegde dat op. Vanwaar dat afzijdig blijven? ‘We hebben al de nodige ISO- en milieucertificaten. Het keurmerk is niet doorslaggevend voor de opdrachtgevers en bestaat uit een garantie voor de juiste procedures, niet voor goed schoonmaakwerk. Ik durf ook met zekerheid te stellen dat onze procedures er beter uitzien dan bij menig Schoonmakend Nederland-lid. Recentelijk hebben we wel contact met Schoonmakend Nederland gehad om eventueel opnieuw lid te worden. Maar we staan inmiddels toch al bekend als een gerenommeerd en betrouwbaar bedrijf. Wie in noord Noord Holland schoonmaak zegt, zegt Balans. Dat geldt met name voor klassiek schoonmaken in kantoren en dergelijke, niet voor opdrachten in de categorie EU-aanbestedingen.’
>> Leestip: Waarom schrijven regionale schoonmaakbedrijven niet in op Europese aanbestedingen?
Ondernemen is een continu proces
Achint Atwal is nu tien jaar ondernemer. Eerst vier jaar in de horeca en vervolgens zes jaar in de schoonmaak. In een eerder interview omschreef hij het ondernemen ‘zowel als een zegen als een vloek’. Vanwaar dat tweezijdige? ‘Omdat het nooit genoeg is. Ik bedoel dat niet financieel. Maar het moet steeds beter en is een continu proces. Het moeten doorzien, analyseren en focus houden gaat altijd maar door. Je staat er mee op en gaat er mee naar bed. Ook in de vakantie ben ik altijd bereikbaar en werk ook dan even enkele uren. Het lukt me niet het als een acht tot vijf baan te zien. Het ondernemen kriebelt permanent. Ik ben er voor gemaakt en kan niet anders. Niet doorgaan zie ik niet als stilstaan, maar als achteruit gaan.’