“Onze opdrachtgevers vind je vooral in het bedrijfsleven, de sector business-to-business. In de sectoren overheid en zorg zijn we minder vertegenwoordigd. Op de zakelijke markt bouw je langere en diepere relaties op. Het lijkt een beetje op een goed huwelijk met een versterkend effect, voor een goed contact en een langdurige relatie. We gaan, denk ik, bijna familiair om met onze medewerkers en talrijke relaties. Dat ben ik al gewend vanaf mijn jeugd omdat het schoonmaakbedrijf van mijn ouders al op die manier werkte. Ik zeg ook wel eens dat wij niet de klant kiezen, maar dat de klant ons kiest.”
De Baas
In de rubriek ‘De Baas’ gaat oud-hoofdredacteur Dick van Zomeren van Service Management in gesprek met schoonmaakondernemers.
Ouderlijk schoonmaakbedrijf
Die verwijzing naar vroeger slaat op zijn beginjaren bij Teico Service met destijds vestigingen in Wormerveer en Vollenhove. Zijn moeder moedigde hem aan om als 16-jarige (zelfstandige) glazenwasser plaatselijk aan de slag te gaan. Dat deed hij, gecombineerd met een hbo-opleiding facilitaire dienstverlening. Met dat diploma op zak ging hij in 1993 in het ouderlijk schoonmaakbedrijf werken, met directeur Henk Teiwes als nestor, zoals Pieter Dokter (51) het noemt.
In 2009, Dokter was inmiddels commercieel directeur bij het bedrijf, verkocht Teiwes zijn onderneming aan de PFS-groep in Lijnden, waar Dokter tot zijn vertrek tien jaar later ook als commercieel directeur werkte. De omzet van de PFS-groep steeg, mede door acquisitie van Novon-West en SGA, in die tien jaar tot 24 miljoen euro.
Drie jaar geleden werd Dokter van werknemer op slag ondernemer. “Ik had al enkele jaren collegiale contacten met FVH Facility BV in Moordrecht, waar algemeen directeur Paul Fok op niet al te lange termijn wilde stoppen. Ik was toen 47 en wilde graag voor mezelf beginnen en kon daar als commercieel directeur aan de slag, met uitzicht op participatie in het bedrijf. Ik trad er in dienst en omdat Paul Fok eerder vertrok, kon ik al per juli 2021 de helft van de aandelen overnemen en werd zo algemeen directeur. Gelukkig bleef operationeel directeur Frans Dirk van ’t Hof, de ruggengraat van de organisatie, bij FVH want we zijn even oud en complementair aan elkaar. Samen met directeur Bedrijfsvoering Boukje Domburg, voorheen schoonmaakbedrijf Dejo in Woerden, voeren we de directie.”
Doel bereikt?
Van student annex glazenwasser tot algemeen directeur van een van de grotere schoonmaakbedrijven. Voelt dat als het doel bereikt? “Nee, ik voelde me in loondienst ook al ondernemer. Maar nu kon ik gas gaan geven. Eindverantwoordelijk zijn, snel veranderingen kunnen doorvoeren. Mijn eigen signatuur zichtbaar maken. Die voldoening is er nu wél, vooral dagelijks.”
Ik voelde me in loondienst ook al ondernemer, maar nu kan ik gas geven.
FHV Facility BV telt 450 medewerkers, waarvan maar liefst 70 procent fulltime werkt. Onder de directie opereren vijf rayonmanagers en twee managers voor noord en zuid Nederland, van de specialistische tak. Het bedrijf is marktleider wat betreft roltrapreiniging en werkt daarmee ook in België. FHV is ook marktleider als het gaat om de schoonmaak in winkelcentra. In het segment retail is de onderneming met een omzet van acht miljoen euro per jaar lijstaanvoerder in de schoonmaak. Maar ook de facilitaire dienstverleningen in de segmenten high-end kantoren en food groeien sterk. Klassiek schoonmaken draagt 75 procent bij aan de omzet, het overige is specialistisch werk als glas- en gevel, roltrapreiniging enzovoort.
Van binnenuit groeien
Het bedrijf in Moordrecht, bij Gouda, heeft vestigingen in Rotterdam (in het WTC, tevens opdrachtgever), Amsterdam en Vollenhove in Overijssel. Met uitzondering van Friesland en Groningen is FVH door geheel Nederland actief. Van landelijke dekking is nog geen sprake. “Boven de lijn Meppel zijn we niet actief met reguliere werkzaamheden. Ik wil groei van binnenuit, dus eerst een grotere opdracht in het gebied en dan uitbouwen. Graag zelfs.”
“Een prachtige portefeuille’ noemt Dokter het klantenbestand. “We doen veel in de sector commercieel vastgoed. Winkelcentra, bedrijfsverzamelgebouwen en vooral grote en luxere kantoorcomplexen. Aan EU-inschrijvingen doen we niet vaak mee, soms participeren we op aanvragen van adviesbureaus. In het onderwijs en de zorg kom je ons dan ook weinig tegen. Onze doelgroep bestaat vooral uit gebouweigenaren, bedrijven en beheerderorganisaties van verzamelgebouwen, de grotere retailcomplexen en kantoren.”
Een verborgen kampioen
Drie jaar geleden trad Pieter Dokter aan bij FVH Facilty en meldde het jaarlijks marktbeeld van Service Management een omzet van 10,2 miljoen over 2019. In 2020, het eerste corona-jaar, steeg dat desondanks tot 11,5 miljoen euro. Maar vorig jaar steeg dat naar 14 miljoen euro, een toename van iets 20 procent.
Hoe ontstond die sterke groei? “In de eerste plaats omdat we een opdracht kregen voor de schoonmaak en glasbewassing van een nieuw en groot en bovendien heel prestigieus winkelcentrum in de Randstad. In de tweede plaats omdat we hebben geoogst van wat we in 2019 en 2020 organisatorisch hebben gezaaid én ik denk aan een transitie op het gebied van interne communicatie. Verder door verbeterde IT-systemen, inkoopprocedures en de afstemming wat betreft verbruiksmateriaal en machines", aldus Dokter.
Hij vervolgt: "Ik denk dat we voorheen meer uit samenwerkende koloniën bestonden dan uit een potentieel groot rijk. Door ons en het ondersteunende kader zijn de eilandjes samengevoegd tot een meer slagvaardig geheel, vertaald in meer omzet, rust en werkplezier. Met z’n drieën hebben we de waarden van een familiebedrijf geïmplementeerd, wat aan de saamhorigheid heeft bijgedragen. We staan voor onze medewerkers en het bedrijf. Het klinkt verheven, maar werkgeluk staat bij ons bovenaan.”
Wij kiezen voor autonome groei. Dat is de meest efficiënte manier en we gaan uit van eigen kracht.
Overnames niet zaligmakend
Dokter zegt met nadruk dat het genereren van omzet niet het doel van de onderneming is. De verwachtingen zijn dan ook bescheiden. “Het rendement staat voorop, als voorwaarde om te kunnen blijven investeren. We denken niet in termen van meer en meer omzet, ook niet in de vorm van acquisitie. Tot aan mijn aantreden hier heb ik gezien dat het overnemen van bedrijven niet zaligmakend is. Al die labels en culturen mengen is niet eenvoudig. Frans Dirk en ik kiezen voor autonome groei. Bovendien is dat de meest efficiënte manier en gaan we uit van eigen kracht. Acquisitie in de schoonmaak laten we graag over aan de Big Five. We verwachten eind dit jaar 15,5 miljoen euro te kunnen noteren. We hebben een groeiscenario waarbij we binnen vijf jaar bij een voldoende rendement autonoom en evenwichtig willen groeien naar twintig miljoen.”
Zichtbaarheid essentieel
Waar richt de aandacht zich, los van die bescheiden groei, dan wel op? “We zijn als FVH nog teveel een verborgen kampioen. Dus het profileren en meer werken aan zichtbaarheid is essentieel. Ik gun iedereen een kennismaking met FVH. Door de inzet van onze mensen, goed werkgeverschap en continu innoveren. Een premium partner zijn voor opdrachtgevers, door het creëren van een onderscheidend vermogen te midden van enkele duizenden collega’s.”
Dertig jaar in de schoonmaak, waarvan pas een jaar als directeur en (mede)eigenaar, met de verantwoording voor enkele honderden medewerkers. Is dat leuker dan die vele jaren als werknemer? Dokter: “Dit is wat ik eigenlijk al vanaf mijn studie wilde. Na al die jaren en de ervaringen bij twee eerdere bedrijven neemt het plezier alleen maar toe. Ik ben nog steeds blij dat ik het facilitaire vak heb gekozen. Om het preciezer te zeggen: het schoonmaakvak. Werkelijk elke dag voel ik me dankbaar en ervaar energie als ik met dit werk bezig mag zijn.”