Hoe zorg je voor werkgeluk: ''Het zit 'm vooral in de kleine dingen''

Hoe zorg je voor werkgeluk: ''Het zit 'm vooral in de kleine dingen''

Wat is werkgeluk? En hoe draagt werkgeluk bij aan het binden van medewerkers aan je organisatie? De rayonleiding van Gom kwam onlangs bij elkaar om deze vragen gezamenlijk onder de loep te nemen. Belangrijke conclusie? Het zit 'm vooral in de kleine dingen. Waardering, vertrouwen en respect zijn belangrijke elementen die bijdragen aan werkgeluk.

Werkgeluk staat al langer op de agenda in de schoonmaakbranche, maar zeker met de huidige krapte op de arbeidsmarkt is het essentieel om medewerkers aan je bedrijf te binden en nieuwe medewerkers aan te trekken. "Daarnaast: op veel plekken waar het werkgeluk hoog is, is de kwaliteit ook beter", voegt Ben van der Veer, Manager Key accounts bij Gom, daar aan toe.

Chief Happiness Officer

Olivier Vrijenhoek werkt als chief happiness officer bij het Schiedamse schoonmaakbedrijf. Hij houdt zich bezig met werkgeluk en heeft geïnventariseerd welke behoeften er leven. Drie thema's voeren de boventoon: aandacht en waardering voor de medewerkers, het faciliteren van medewerkers en vitaliteit. “We hebben veel mooie plannen. Het staat vanuit de organisatie hoog op de agenda, maar we zijn er samen verantwoordelijk voor. Het begint vooral bij jezelf. Wat je geeft, krijg je terug”, aldus Vrijenhoek.

Iedereen wordt gehoord

Waardering, vertrouwen, respect naar elkaar toe én vanuit de leiding zijn belangrijke elementen die bijdragen aan werkgeluk. In theorie voor de hand liggend, maar in de praktijk nog niet altijd. Zorgen voor werkgeluk draait vooral om de kleine dingen, blijkt uit de gesprekken tussen de rayonleiders. Denk aan de tijd nemen voor je medewerkers, complimenten geven en werken met een lach. De medewerkers ruimte geven om samen met de leidinggevende te kijken hoe bepaalde zaken nog beter kunnen.

Verbinding

Het toverwoord voor werkgeluk? Verbinding. "Natuurlijk kun je cadeautjes geven, of een bonus, maar op een diepere laag gaat het om verbinding. Verbinding zorgt ervoor dat je met plezier naar je werk gaat, met plezier het Gom-hesje aantrekt en dat je kennis deelt met elkaar. En dat je trots bent op het bedrijf. Uiteindelijk is het heel belangrijk dat elke schoonmaakmedewerker echt realiseert dat hij/zij met het werk bijdraagt aan het grotere geheel, ook aan klantzijde.”

Een tip die Vrijenhoek meegeeft is het oprichten van een app-groep met de medewerkers. Vooral in corona-tijd heeft dit middel z'n waarde bewezen. Vraag gewoon eens: 'Hoe gaat het met iedereen?' Of op vrijdag een simpel appje in de groepsapp: 'Bedankt voor deze week!' "Een kleine moeite voor een groot gebaar", aldus de Chief Happiness Officer.

Iedereen kan waardering waarderen

"Alles moet in balans zijn", neemt Van der Veer het stokje over. "Het is niet elke dag koek en ei, en dat kan ook niet. Onderzoek het ook als je geen plezier ervaart: waar loop ik tegenaan, waarom vind ik het niet leuk? En zeg het gewoon als je een rotdag hebt, ook tegen elkaar. Werkplezier is misschien een beter woord dan werkgeluk. Wat voor de één werkt is voor de ander minder van toepassing. Communicatie is belangrijk, alle kanten op. Neem hier dan ook tijd voor. Er bestaat geen mens die waardering niet kan waarderen. Op dat gebied zijn alvast mooie stappen te zetten.”

Dit artikel is eerder gepubliceerd.