In de sectorale monitor wordt de schoonmaaksector niet los genoemd, maar ook in de schoonmaak heerst er natuurlijk een hoge werkdruk en personeelskrapte. Veel schoonmaakbedrijven hebben medewerkerstevredenheid en duurzame inzetbaarheid dan ook al hoog op de agenda staan. Welke stappen kun je nog meer nemen als werkgever om het welzijn van je medewerkers te verbeteren? Hier vijf tips.
Tips om welzijn te verhogen
Kijk verder dan alleen groei
Groei van een organisatie is niet heilig, omdat deze gedachte onder druk net zo gemakkelijk naar de achtergrond kan verdwijnen. Als de focus op groei ligt, kunnen medewerkers worden vergeten. Dit kan op lange termijn betekenen dat zij zich ziekmelden of elders gaan werken, zo blijkt onder meer uit wetenschappelijk onderzoek. Werknemers die een goede werkprivébalans ervaren, zijn mogelijk meer gemotiveerd en hebben minder stress dan werknemers die in hun autonomie worden beperkt. Dus kijk bij elke strategische beslissing in hoeverre het welzijn van de medewerker in de afweging wordt meegenomen. En maak net zulke harde doelen voor het welzijn als voor de financiële indicatoren, want beide hebben wel degelijk effect op elkaar.Kijk ook naar secundaire arbeidsvoorwaarden
Mensen werken om geld te verdienen. Maar alleen een goed loon zorgt niet direct voor blij personeel. Ook secundaire arbeidsvoorwaarden als vrijheid om je eigen werk in te richten, vakantiedagen, kinderopvang vanuit de werkgever en een gezonde lunch zijn belangrijk om mensen aan je te binden. Zo geeft Vebego schoonmakers de ruimte om over te gaan op dagschoonmaak. Dit soort vrijheden zorgen vaak voor een beter werk-privébalans en tot meer tevreden personeel.Leef volgens een purpose
Bedrijven die als doel hebben een positieve bijdrage te leveren aan de samenleving, talent trekken en zullen dit terugzien in het welzijn van hun medewerkers. Zoals aangegeven gaat het medewerkers niet alleen om het loon. Medewerkers willen werk waarmee zij een positieve bijdrage kunnen leveren, zo blijkt uit gesprekken met durfinvesteerders die zich richten op bedrijven die ‘het goede’ doen tijdens The Next Web. Aanvullend voordeel is dat bij het bepalen van een duidelijke richting tegelijk de interne besluitvorming wordt aangescherpt.Luister naar je medewerkers
In de afgelopen jaren zijn veel pijnpunten op de werkvloer blootgelegd. Denk aan pesten, (seksueel) wangedrag en intimidatie, maar ook aan bedrijfsongevallen. Het is belangrijk om te luisteren naar medewerkers over wat er op de werkvloer speelt, hen serieus te nemen en er ook daadwerkelijk iets aan te doen.Stimuleer ontwikkeling
De welzijnsmonitor laat zien dat 73 procent van de werknemers in Nederland vindt dat hun werkgever hun persoonlijke en professionele ontwikkeling te weinig stimuleert. Deze tendens is zichtbaar in verschillende sectoren, zowel onder ‘hoogopgeleiden’ als ‘laagopgeleiden’. Het rapport laat echter zien dat hoogopgeleiden veel vaker deelnemen aan opleidingen via de werkgever dan laagopgeleiden. Om alle werknemers gelijke kansen te bieden, moet je als werkgever ál je medewerkers actief stimuleren om te werken aan hun professionele en persoonlijke ontwikkeling. Dit is een manier om je werkgevers aan je te binden en het welzijn te verhogen.
Bron: ABN Amro