Ikea schikt met klanten na ontstopper in fles handgel

Ikea schikt met klanten na ontstopper in fles handgel

Ikea in Haarlem heeft de klanten schadeloosgesteld die vorig jaar mei gewond raakten toen ze hun handen dachten te ontsmetten met desinfecterende handgel bij de ingang. In werkelijkheid bleek er gootsteenontstopper in de fles te zitten, per ongeluk verkeerd bijgevuld door een schoonmaker. Volg Service Management op LinkedIn:

Eerstegraads brandwonden waren het gevolg. Na bemiddeling van letselschadebureau JBL&G uit Amsterdam ontvingen acht slachtoffers schadevergoedingen van 250 tot 800 euro.

>> Lees ook: Ikea-schoonmaakster maakt grote fout en vult handgel-fles met gootsteenontstopper

Eerstegraads brandwonden, open wonden en dikke hande

Eerst leek het op 9 mei dat het om louter werknemers van het woonwarenhuis zelf zou gaan, die in de keuken wonden hadden opgelopen door ‘een mengsel chemische vloeistoffen’. JBL&G kreeg echter meteen al andere slachtoffers aan de lijn: klanten die stuk voor stuk ook ernstig aan hun handen gewond waren geraakt door een bijtende vloeistof. Die zat in een fles desinfecterende handgel, bij de ingang geposteerd om bezoekers de gelegenheid te geven hun handen te ontsmetten voor ze de winkel betraden. Nog voordat de slachtoffers de winkelvloer boven hadden bereikt, begonnen hun handen enorm te branden en pijn te doen.

Toen eenmaal duidelijk was dat er ontstopper in de fles met handgel had gezeten, per ongeluk verwisseld door een schoonmaker die de flessen verkeerd bijvulde, werden gewonde klanten opgevangen in het bedrijfsrestaurant. Sommigen waren met brandende handen en al zelf naar huis gegaan, en kwamen er pas na de eerste berichten achter wat er met ze was gebeurd. De huisartsen van de cliënten van JBL&G constateerden de volgende dag eerstegraads brandwonden, open wonden en dikke handen.

>> Lees ook: Handhygiëne: alles over handen wassen én drogen

Meteen telefonische excuses

Directeur Steffy Roos du Maine van het letselschadebureau: “Hoeveel slachtoffers er uiteindelijk in totaal waren, weet alleen Ikea. Ze waren na die eerste lange lockdown eigenlijk net weer open, dus het was er heel erg druk. Netjes is dat ze de betrokken klanten meteen al telefonisch excuses hebben aangeboden. Nadien werkten ze samen met verzekeraar Sedgwick ook keurig mee aan de schadeloosstelling. Het verschil tussen de uitgekeerde bedragen van 250 tot 800 euro zit hem vooral in de duur en de ernst van de klachten, en het verlies aan inkomen doordat er soms een tijdje niet gewerkt kon worden. De vergoedingen van 250 euro zijn vooral smartengeld voor de doorstane pijn en schrik.”

Lees ook:

Geberit pakt slecht schoolsanitair aan

Geberit pakt slecht schoolsanitair aan

Afgelopen 19 december was het Wereldtoiletdag. Een mooi haakje voor Geberit om weer eens de staat van sanitaire voorzieningen aan te slingeren, met name op scholen. Die staat is op bijvoorbeeld Belgische scholen erbarmelijk volgens de producent voor sanitaire producten. En dat heeft impact, zowel op het vlak van schoolresultaten, als op het vlak van sociaal en fysiek welzijn.

Hoe moeten we schoonmaken in een pandemie? "Onjuist schoonmaken kan besmettings- en infectiegevaar vergroten"

Hoe moeten we schoonmaken in een pandemie? "Onjuist schoonmaken kan...

Het staat ons nog vers in het geheugen: de coronapandemie. Voor de schoonmaakbranche betekende het ineens meer zichtbaarheid en waardering en dat is niet verrassend. Want goede schoonmaak is essentieel voor een gezonde en veilige woon- en werkomgeving. Dat blijkt nu ook uit grootschalig internationaal onderzoek, uitgevoerd door Erasmus+, waarbij vanuit Nederland SVS Opleidingen is aangesloten. Onlangs kwamen geïnteresseerden bij elkaar om zich te laten bijpraten over veilig en effectief schoonmaken in pandemische situaties.

Tork verlaagt schoonmaaktijd met 20% door slimme sensoren

Tork verlaagt schoonmaaktijd met 20% door slimme sensoren

Een schone werkomgeving draagt bij aan de tevredenheid van medewerkers. Een frisse en nette werkplek is aangenaam voor iedereen, maar het kan een uitdaging zijn om deze altijd vlekkeloos te houden, vooral met beperkte tijd of middelen. Tork, onderdeel van Essity, biedt duurzame en efficiënte oplossingen om het schoonmaakproces te vereenvoudigen.

Meer ziekmeldingen, vooral door griepachtige klachten

Meer ziekmeldingen, vooral door griepachtige klachten

Het aantal ziekmeldingen is bij het begin van de herfst in september fors gestegen, met name door meer griepachtige klachten. Volgens arbodiensten ArboNed en HumanCapitalCare steeg het aantal ziekmeldingen vorige maand met 67 procent in vergelijking met augustus. Vooral de zorg en het onderwijs zijn uitschieters, aldus de arbodiensten.