Dit concludeert de FNV na een enquête onder 16.500 leden. Driekwart van hen ziet meer uren werken niet als een mogelijkheid. Dat terwijl het kabinet en ook veel werkgevers dit wel als één van de oplossingen ziet om het personeelstekort op te vangen. Mensen zien dat niet zitten om verschillende redenen. Zo zou meer uren beschikbaar moeten zijn niet combineerbaar zijn met de zorg voor kinderen. Of voorzien mensen door de toch al te hoge werkdruk dat zij fysiek niet nog meer uren aankunnen.
Rek is eruit
FNV-voorzitter Zakaria Boufangacha stelt dat het onderzoek laat zien dat de rek er wel uit is bij veel mensen. “In Nederland werken veel mensen, en werken we langer door dan in veel andere Europese landen. We zijn de afgelopen decennia gemiddeld steeds meer gaan werken.” Overigens staat niet iedereen negatief tegenover meer uren maken. Eén op de vijf deelnemers aan de enquête geeft aan dat ze wel meer uren willen en kunnen werken.
Verzoeken niet ingewilligd
Wat daar vervolgens mee wordt gedaan, is niet overal even bemoedigend. Veel van deze werknemers geeft ook aan bij hun werkgever dat ze openstaan voor extra uren. Volgens de FNV wordt maar een goede helft van deze aanvragen gehonoreerd. De rest wordt minimaal aangenomen of helemaal niet. Deze bevindingen worden onderschreven door eerdere conclusies van het Sociaal Cultureel Planbureau. De bond ziet hiervoor een verklaring in het feit dat werkgevers werknemers in kleinere contracten zouden willen houden omwille van de flexibiliteit in de roostering.
Rechtszaak
Volgens de FNV kan het probleem van het personeelstekort in ieder geval niet worden opgelost door “kortzichtige en ondoordachte oplossingen” als voltijdsbonussen of het importeren van goedkope arbeid. In dit kader is de bond ook aan het bekijken of ze een rechtszaak kunnen aanspannen regen Arriva. De vervoeder zou volgens de bond uitzendkrachten inhuren voor volle werkweken, in plaats van de eigen chauffeurs meer uren te geven.