Alles wat je moet weten over het all-in loon

Alles wat je moet weten over het all-in loon

Door de cao Schoonmaak- en glazenwassersbedrijf komen vakantiekrachten (zomervakantie), studenten en scholieren die naast hun werk nog een opleiding volgen in aanmerking voor het all-in loon. Het all-in loon mag alleen uitgekeerd worden aan medewerkers die werken in de periode van half juni tot half september en/ of gedurende het jaar 12 uur of minder per week werken. Maar er is meer. Schoonmakend Nederland vertelt er meer over.

All-in loon betekent dat in het loon, naast het normale uurloon, ook vakantietoeslag en de waarde van de vakantie-uren is opgenomen. Het is daarom belangrijk dit duidelijk in de arbeidsovereenkomst op te nemen. In de arbeidsovereenkomst moet staan wat het uurloon (maandloon of periodeloon) is inclusief en exclusief vakantietoeslag en wat de vergoeding voor de vakantie-uren is. De verplichting om deze specificatie ook op de loonstrook te vermelden is opgenomen in artikel 9 lid 3 sub d cao.

Hoe ziet dat er in de arbeidsovereenkomst uit

Hieronder (in cursief) een voorbeeldtekst hoe je dit in een arbeidsovereenkomst kunt opnemen (voorbeeldtekst).

Artikel...

  1. Bij indiensttreding bedraagt het uurloon dat hoort bij de genoemde functie en bij het aantal dienstjaren/leeftijd* ……. euro bruto per uur all-in. Dat betekent dat zowel de vakantietoeslag als de waarde van de vakantietoeslag in het loon zijn opgenomen. Dit uurloon is bij de aanvang van de arbeidsovereenkomst als volgt opgebouwd:
    Basisuurloon: ... euro
    Vakantietoeslag: ... euro
    Vakantiedagen: ... euro
  2. De werknemer krijgt het vakantiegeld niet meer eenmalig (in mei) uitbetaald en bij het opnemen van verlof zal geen loon worden uitbetaald.

** Een all-in loon betekent loon inclusief 10 procent vakantieopbouw /10,5 procent vakantieopbouw bij hotels en 8 procent vakantietoeslag conform artikel 9 lid 3 sub
*** Doorhalen hetgeen niet van toepassing is.

Hoe wordt het all-in loon berekend

Door het uurloon met de waarde van de vakantie-uren en de vakantietoeslag te verhogen bereken je het all-in loon. Het basisuurloon is in bijlage III van de cao te vinden. Over elke betaald uur bouwt een werknemer 10 procent aan vakantie-uren op. Dat betekent dat de werknemer ook 10 procent vakantie-uren opbouwt over alle vakantie-uren waar hij recht op heeft. De werknemer ontvangt ook vakantietoeslag over zijn of haar loon. In artikel 1 lid 7 cao staat wat onder het loon valt.

De berekening ziet er als volgt uit:

Het basisuurloon bedraagt (loongroep 1 en 0 dienstjaren): 12,15 euro
De opbouw vakantie-uren is 11,1 procent van 12,15 euro = 1,35 euro
De vakantietoeslag van 8 procent wordt berekend over 13,50 euro (12,15 euro + 1,35 euro) = 1,08 euro.
Het all-in loon bedraagt dan: 14,58 euro

Tamara van Ark over haar werk als voorzitter van Schoonmakend Nederland: "Ze zijn van onschatbare waarde, voor hen wil ik ontzettend hard lopen"  

Tamara van Ark over haar werk als voorzitter van Schoonmakend...

Krachten bundelen, kennis delen en met elkaar de schoonmaakbranche naar een hoger niveau tillen. Dat is waar Tamara van Ark zich sterk voor maakt. Op 1 juni van dit jaar is ze geïnstalleerd als nieuwe voorzitter van Schoonmakend Nederland, de branchevereniging voor de professionele schoonmaak- en glazenwassersbedrijven. Nu we het einde van dit jaar naderen, is het een mooi moment voor reflectie. Wat drijft Tamara van Ark? 

Blog Peter Rietbroek (Schoonmakend Nederland): Tijd van komen, tijd van gaan

Blog Peter Rietbroek (Schoonmakend Nederland): Tijd van komen, tijd...

"Ik weet het nog goed, doodzenuwachtig was ik in maart 2017, toen ik werd geïnstalleerd als voorzitter van AWOG. Supertrots ook, dat ik deze eervolle nevenfunctie mocht gaan vervullen." Zo schrijft Peter Rietbroek in zijn blog op de website van branchevereniging Schoonmakend Nederland. "Samen met het bestuur en het bureau ben ik er vol tegenaan gegaan en we hebben ons met veel plezier ingezet voor deze fantastische branche. En nu, is het voor mij tijd om het stokje aan iemand anders over te dragen."

Schoonmakend Nederland introduceert de zeven zekerheden

Schoonmakend Nederland introduceert de zeven zekerheden

Leden van Schoonmakend Nederland zijn in het bezit van het Keurmerk Schoon. De brancheorganisatie vindt dat iedereen dat mag weten en start daarom een campagne waarin (potentiële) opdrachtgevers worden geattendeerd op bedrijven met het Keurmerk Schoon bij hun keuze voor een schoonmaak- of glazenwassersbedrijf: de zeven zekerheden.