Schoonmakend Nederland introduceert de zeven zekerheden

Schoonmakend Nederland introduceert de zeven zekerheden

Leden van Schoonmakend Nederland zijn in het bezit van het Keurmerk Schoon. De brancheorganisatie vindt dat iedereen dat mag weten en start daarom een campagne waarin (potentiële) opdrachtgevers worden geattendeerd op bedrijven met het Keurmerk Schoon bij hun keuze voor een schoonmaak- of glazenwassersbedrijf: de zeven zekerheden.

Keurmerk Schoon staat voor professionaliteit en financiële betrouwbaarheid. De aangesloten bedrijven houden zich aan geldende wet- en (arbo)regelgeving, hebben een goede omgang met personeel en zorgen dat hun financiële en personele administratie op orde is. Om in aanmerking te komen voor het Keurmerk Schoon, dient het schoonmaakbedrijf te voldoen aan drie eisen:

  • In het bezit van de NEN 4400-1 (SNA-norm) zijn
  • De Code Verantwoordelijk Marktgedrag ondertekend
  • Te voldoen aan schoonmaak specifieke eisen, zoals duidelijke communicatiestructuur tussen schoonmaak- en glazenwassersbedrijf en opdrachtgever, het periodiek meten van kwaliteit, beschikken over de juiste verzekeringen en het juist toepassen van de cao.

De zeven zekerheden

Keurmerk Schoon biedt opdrachtgevers zeven zekerheden bij de inhuur van schoonmakers of glazenwassers. ‘’Hiermee zijn opdrachtgevers ervan verzekerd dat ze samenwerken met een bedrijf dat zijn zake op orde heeft,’’ legt Rob Rommelse, directeur Schoonmakend Nederland, uit, ‘’Dit met als belangrijkste zekerheid de NEN 4400-1 die aan de basis ligt van het keurmerk. Het certificaat toont aan dat het schoonmaakbedrijf belasting en premies correct afdraagt en dat de medewerkers in Nederland mogen werken.’’ De zeven zekerheden zijn:

  • Financiële en personele administratie op orde;
  • De cao schoonmaak juist toepassen;
  • Investeren in de vakbekwaamheid van de werknemers;
  • Contractverplichtingen nakomen;
  • De Code Verantwoordelijk Marktgedrag ondertekenen;
  • De juiste verzekeringen hebben;
  • Minimaal één keer per jaar op alle andere zekerheden worden getoetst door een onafhankelijke keuringsinstantie.

Op Keurmerk Schoon vinden opdrachtgevers voortaan de zeven zekerheden en een overzicht van de bedrijven die in het bezit zijn van het Keurmerk Schoon.

Tamara van Ark over haar werk als voorzitter van Schoonmakend Nederland: "Ze zijn van onschatbare waarde, voor hen wil ik ontzettend hard lopen"  

Tamara van Ark over haar werk als voorzitter van Schoonmakend...

Krachten bundelen, kennis delen en met elkaar de schoonmaakbranche naar een hoger niveau tillen. Dat is waar Tamara van Ark zich sterk voor maakt. Op 1 juni van dit jaar is ze geïnstalleerd als nieuwe voorzitter van Schoonmakend Nederland, de branchevereniging voor de professionele schoonmaak- en glazenwassersbedrijven. Nu we het einde van dit jaar naderen, is het een mooi moment voor reflectie. Wat drijft Tamara van Ark? 

Blog Peter Rietbroek (Schoonmakend Nederland): Tijd van komen, tijd van gaan

Blog Peter Rietbroek (Schoonmakend Nederland): Tijd van komen, tijd...

"Ik weet het nog goed, doodzenuwachtig was ik in maart 2017, toen ik werd geïnstalleerd als voorzitter van AWOG. Supertrots ook, dat ik deze eervolle nevenfunctie mocht gaan vervullen." Zo schrijft Peter Rietbroek in zijn blog op de website van branchevereniging Schoonmakend Nederland. "Samen met het bestuur en het bureau ben ik er vol tegenaan gegaan en we hebben ons met veel plezier ingezet voor deze fantastische branche. En nu, is het voor mij tijd om het stokje aan iemand anders over te dragen."

Alles wat je moet weten over het all-in loon

Alles wat je moet weten over het all-in loon

Door de cao Schoonmaak- en glazenwassersbedrijf komen vakantiekrachten (zomervakantie), studenten en scholieren die naast hun werk nog een opleiding volgen in aanmerking voor het all-in loon. Het all-in loon mag alleen uitgekeerd worden aan medewerkers die werken in de periode van half juni tot half september en/ of gedurende het jaar 12 uur of minder per week werken. Maar er is meer. Schoonmakend Nederland vertelt er meer over.