Fedde Monsma (Schoonmakend Nederland): "Schoonmaakondernemers zijn wars van een teveel aan regels"

Fedde Monsma (Schoonmakend Nederland): "Schoonmaakondernemers zijn wars van een teveel aan regels"

Fedde Monsma, Manager Arbeidszaken bij Schoonmakend Nederland, trok de aflopen maanden in een camper rond door Nederland om bij schoonmaakondernemers te proeven hoe zij tegen diverse onderwerpen aankijken. Denk aan goed werkgeverschap, de krapte op de arbeidsmarkt, de schoonmaak-cao, en het doorbelasten van de gestegen kosten aan de opdrachtgever. "Maak het voor ons niet te ingewikkeld", kreeg Monsma vaak terug.

Monsma haalde naar eigen zeggen “het net op” bij de schoonmaakondernemers. Daar zit ook bij dat de cao-schoonmaak tot en met 30 juni 2024 loopt en dat het een jaar van tevoren best goed is om te weten waar schoonmaakondernemers willen staan. Ter achtergrond: Monsma was de afgelopen keer namens Schoonmakend Nederland leider van de onderhandelingen voor de schoonmaak-cao. “Maar dat is het niet alleen”, benadrukt Monsma. “Wij hebben vaak contact met grote schoonmaakbedrijven in allerlei werkgroepen van Schoonmakend Nederland. Zij kunnen ook specialisten vrijmaken binnen hun bedrijf om met ons mee te denken. Dat is fijn, maar we willen natuurlijk ook de stem van het mkb horen."

Stem van mkb-ondernemers

"Mkb-ondernemers komen minder snel op vergaderingen of meetings af. Niet onlogisch, omdat ze het druk hebben en geen beleidsafdelingen voor personeelszaken of financiën hebben, dat doen ze allemaal zelf. Als ze niet naar ons komen, dan gaan we naar hen, was onze gedachte. Dat geven we met deze campertocht vorm.”

Welke knelpunten ervaren schoonmaakondernemers?

“Wat speelt er nu? Wat ervaar je als knelpunten?” Dat waren de eerste vragen die hij schoonmaakondernemers stelde in de knusse, gehuurde camper. “Groot probleem is hoe je nog aan medewerkers komt en hoe je ze binnenhoudt. Daarbij speelt het gevoel van werkdruk dat medewerkers kunnen hebben, het ziekteverzuim en alles rondom werving en selectie. Ik vernam in de gesprekken dat de krapte meer en meer van invloed is op de bedrijfsvoering. Schoonmaakondernemers nemen niet zomaar opdrachten meer aan. Kwaliteit prevaleert boven kwantiteit. Ook speelt dat een groot deel van het schoonmaakpersoneel boven de 55 jaar oud is. Daarmee begint ook het gezondheidsbeleid belangrijk te worden. Een schoonmaakondernemer zei het zo: ‘Ik wil dat werknemers bij ons met plezier hun werk doen, ’s avonds naar huis gaan, op de bank gaan zitten en niet meer aan hun werk hoeven te denken. Hoe kan ik dat voor je regelen?’, was de vraag die hij daarbij aan zijn personeel stelde.”

Wars van regels

Monsma vroeg ook naar de cao-schoonmaak. Daar kwam niet meteen een voorstel voor een loonbod uit, maar het ging vooral over regelgeving. “Mkb-ondernemers zijn wars van een te veel aan regels. Ze drukken me dan ook op het hart dat we de schoonmaak-cao niet te ingewikkeld moeten maken.” Bij schoonmaakondernemers heerst een gevoel van onzekerheid over hoe de markt zich ontwikkelt. “Blijft het economische klimaat goed genoeg? In hoeverre blijft inflatie een rol spelen?” Vakbonden FNV en CNV zijn met Schoonmakend Nederland in gesprek over een inflatiecompensatie.

Daarbij heeft Schoonmakend Nederland aangegeven een eerste stap in het loongebouw al in 2023 te willen maken. Monsma: “De ene schoonmaakondernemer geeft aan dat we dat vooral moeten doen om werken in de schoonmaak aantrekkelijk te maken. De ander vraagt zich af hoe hij of zij die stijgende kosten bij een opdrachtgever doorberekend kan krijgen. Daarbij komt dat opdrachtgevers zelf ook te lijden hebben onder inflatie.” Monsma geeft aan dat de gesprekken over de compensatie met FNV en CNV nog lopen.

Gemoedelijk in de camper

De camper is, zoals Monsma het zelf zegt, een beetje een aparte omgeving. “We maken het in de camper dan ook gezellig en gemoedelijk. Zodat we een laagdrempelig informeel gesprek kunnen hebben. Daardoor ontstaan mooie en open gesprekken. Er worden kaartjes uitgewisseld tussen mkb-ondernemers die bij elkaar in de regio zitten, maar nog nooit eerder contact hebben gehad. Ze vinden het leuk om te horen waar collega-schoonmaakbedrijven mee worstelen. Dat blijken vaak dezelfde onderwerpen. Vervolgens zie je een mooie betrokkenheid bij elkaar ontstaan.”

Monsma heeft bijna alle provincies bezocht. Dinsdag 9 mei staat Zuid-Holland nog op te planning, en op woensdag 10 mei Zeeland.

ACM grijpt in bij twee commerciële schuldhulpaanbieders

ACM grijpt in bij twee commerciële schuldhulpaanbieders

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft opgetreden tegen twee onlineaanbieders van schuldhulp. Volgens de toezichthouder maakten de websites Schuldhulpverlening-Nederland.nl en schuldsanering.help niet duidelijk genoeg dat zij een betaalde dienst aanboden, waardoor consumenten konden denken dat het een gratis dienst van de gemeente was.

Edgar van Engelen. Foto: Henk Snaterse.

Blog Edgar van Engelen: Samenwerken

Nog een paar maanden en het jaar 2024 komt ten einde. Voor mij persoonlijk was het een emotioneel jaar, waarin ik het verlies van onze oudste zoon een plek moest zien te geven. Ik kan eerlijk zeggen dat dit een moeilijke opgave is en dat ik nog dagelijks bezig ben met het verwerken, alsof de wereld stil staat en aan ons voorbijgaat. Het is een wereld waarin tegenstellingen steeds verder worden uitvergroot. Een wereld die eigenlijk meer zou kunnen leren van de zienswijze van mijn oudste zoon (en ook van mijn jongste zoon). Een manier van kijken naar andere mensen, als mensen en niet als iemand met een andere mening of religieuze achtergrond. Niet als iemand met een andere culturele achtergrond of etniciteit. Nee, de wereld kan veel leren van onze medemensen met een verstandelijke beperking. Vaak denk ik dat juist de zogenaamd 'gezonde' mensen een beperking hebben als je leest wat ze elkaar toewensen op sociale media. De wereld gaat aan mij voorbij en toch sta ik er middenin. Dagelijks mag ik ervaren dat er meer is dan elkaar de maat nemen op de socials.

Vebego zet schoonmaker centraal in campagne Cruciale schakels

Vebego zet schoonmaker centraal in campagne Cruciale schakels

Op 16 september is Vebego Cleaning Services gestart met de campagne 'cruciale schakels', waarin ze hun schoonmaakcollega's centraal stellen. Dit als navolging van het onderzoek dat Vebego samen met onderzoeksbureau Markteffect heeft uitgevoerd onder 1.008 werkenden in Nederland.

Droombox helpt schoonmaakmedewerkers met basisvaardigheden

Droombox helpt schoonmaakmedewerkers met basisvaardigheden

Er zijn al veel programma's, subsidies en instrumenten om mkb'ers te helpen bij de aanpak van laaggeletterdheid onder hun medewerkers. Maar wanneer zet je wat in en waarom zou je tijd en energie steken in de basisvaardigheden van je werknemers? Stichting Lezen en Schrijven is in het project MKB-ActieLAB aan de slag gegaan met deze vragen, waarbij ze samenwerkten met mkb'ers in de schoonmaakbranche.