Baan zonder sollicitatie bij GWS dé Schoonmaker: 'Echt, wie het eerst komt, krijgt hem'

Baan zonder sollicitatie bij GWS dé Schoonmaker: 'Echt, wie het eerst komt, krijgt hem'

Een baan krijgen zonder sollicitatiegesprek. GWS dé Schoonmaker start met open hiring. "Echt waar", zegt directeur Gaby Westelaken. "Wie het eerst komt, krijgt de baan!"Volg Service Management op LinkedIn:

Bron: BD

Open hiring is een fenomeen dat uit Amerika is komen overwaaien. Solliciteren is er niet meer bij. Je moet je ‘gewoon’ melden bij het bedrijf met je naam en contactgegevens en dan wordt je aangenomen.  Net als in de VS is het in Nederland een manier om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, toch aan een baan te helpen. In ons land ging het anderhalf jaar geleden van start. Er zijn nu zo een 18 bedrijven die ermee werken.

>> Lees ook: Werkloosheid 2021: aandacht voor jongeren en mensen met een arbeidsbeperking

Geen verdere eisen vooraf

Schoonmaakbedrijf GWS dé Schoonmaker uit Rosmalen is net aangehaakt. Directeur Gaby Westelaken verwacht een dezer dagen de eerste medewerker aan te nemen die niet heeft gesolliciteerd. En prettig: in het geval van GWS dé Schoonmaker zijn er al vacatures voor leerling-glazenwasser en algemeen medewerker.

“Er worden ook geen verdere eisen vooraf gesteld. Ja voor leerling-glazenwasser moet de kandidaat in ieder geval kunnen staan”, zegt Westelaken. Zijn bedrijf toont al jaren een sociaal gezicht waar het gaat om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt te laten werken. “In onze vestiging in Eindhoven loopt een enigszins vergelijkbaar project. Maar daar worden de kandidaten gestuurd door de gemeente. Het zijn mensen met een uitkering en die móeten solliciteren. Daar zit dwang achter en niet altijd motivatie. Dat gaat ook lang niet altijd goed. Bij open hiring ligt het initiatief bij de mensen zelf. En als werkgevers gaan wij ervan uit: wie zich meldt, die is gemotiveerd genoeg.”

>> Lees ook: Blog Linda Bekebrede: Baankansen in de schoonmaak afgenomen door corona? Welnee!

Serieuze begeleiding

Westelaken promoot de nieuwe aanpak in de regio Rosmalen. “Wij zelf geloven altijd in kansen voor mensen. We willen ook andere werkgevers enthousiast maken. Logistiek bedrijf Chain Logistics in Uden heeft er al goede ervaringen mee. Wat belangrijk is om het te laten slagen is dat bedrijven serieus aan begeleiding doen. Nieuwe mensen moeten echt goed ingewerkt worden.”

Westelaken beseft dat deze manier van werven niet voor alle functies en niet in alle sectoren toepasbaar is. “Uit ervaringen tot nu toe in het land blijkt dat het vooral om productiewerk gaat, bijvoorbeeld bakkerijen en banen in de logistiek. In ieder geval ook werk waarbij fysieke inspanningen nodig zijn.”

En voor wie uiteindelijk zonder sollicitatie een baan vindt, gelden wel alle ‘normale’ procedures rond proeftijd en dergelijke, benadrukt Westelaken. Dat hoort ook bij een echte baan.

Bron: BD

Lees ook:

Bijna helft ondernemers bezorgd over zero-emissiezones

Bijna helft ondernemers bezorgd over zero-emissiezones

Wel 43 procent van de ondernemers maakt zich zorgen over de komst van zero-emissiezones. Dat blijkt uit onderzoek van ANWB Zakelijk. De nieuwe regelgeving is een grote uitdaging voor ondernemers die een hoop zorgen met zich meebrengt.

Subsidie elektrische bedrijfsauto's nu beschikbaar

Subsidie elektrische bedrijfsauto's nu beschikbaar

Vanaf 23 april kunnen ondernemers een beroep doen op de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA). Voor de aanschaf van een bedrijfsauto met een gewicht tot 3.500 kilo (of een kleine vrachtauto's tot 4.250 kilo) is in totaal dertig miljoen euro beschikbaar.

CSU en Museon-Omniversum zetten zich in voor een duurzame toekomst

CSU en Museon-Omniversum zetten zich in voor een duurzame toekomst

Bij Museon - Omniversum in Den Haag draait alles om de aarde, de mens en een duurzame toekomst. Daar wil en kan CSU nu ook haar steentje aan bijdragen. Het schoonmaakbedrijf maakt sinds kort het museum en grootbeeldtheater fris en schoon met een minimale milieubelasting.

Visie CSU: "Groen zit niet alleen in onze huisstijl, maar vooral in ons karakter'' 

Visie CSU: "Groen zit niet alleen in onze huisstijl, maar vooral in...

In een tijd van onzekerheid door hoge kostenstijgingen, inflatie en een historische krapte op de arbeidsmarkt, weet de schoonmaakbranche zich toch goed staande te houden. Dat blijkt uit het marktonderzoek 2023 van Service Management. Maar hoe kijken de schoonmaakbedrijven op het jaar terug en zien zij de komende jaren? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Want waar uitdagingen zitten, ziet de branche bij uitstek kansen om verder te groeien. Vandaag deelt John van Hoof, voorzitter Raad van Bestuur bij CSU, zijn visie.