Vanaf 2025 mag er in veel steden niet meer met een dieselbestelwagen worden gereden. Door de komst van zero-emissiezones moeten veel ondernemers versneld overstappen naar elektrische bedrijfswagens. Bijna de helft van de ondernemers die de ANWB heeft gesproken, maakt zich daarover zorgen. “Als zzp’er hoef je maar één busje te vervangen,” aldus Patrick van Weert, productmanager bij ANWB Zakelijk, “Maar er zijn ondernemers die tientallen bedrijfswagens bij een distributiecentrum hebben staan. Voor hen ligt er een nóg grotere klus in het verschiet.”
Liever leasen
Niet veel ondernemers zijn enthousiast om een elektrische bedrijfswagen aan te schaffen. Uit het onderzoek blijkt dat 34 procent ervoor kiest om de elektrische wagen te leasen. Wel 27 procent verwacht de overstap naar elektrisch rijden te maken met eigen vermogen, terwijl 22 procent gedeeltelijk rekent op subsidies. Het personeel dat werkt met de bedrijfswagens, is ook sceptisch. “Elektrische busjes kunnen nog geen zware lading vervoeren,” vertelt van Weert. “Of dezelfde lange afstanden leggen als dieselbusjes.” Toch erkent hij ook dat het steeds beter wordt.
Langer zorgen
ANWB Zakelijk merkt al langer zorgen bij ondernemers. Tijdens de Bedrijfswagen e-Xperience, georganiseerd door ANWB Zakelijk en Ayvens, konden ondernemers advies inwinnen en proefritten maken in meer dan 30 elektrische bedrijfswagens. ANWB Zakelijk lanceert nu de tool De Opwegwijzer voor de Zaak, om ondernemers van nog meer advies en informatie te voorzien. De ondernemer krijgt hierin gepersonaliseerd advies over hun bestaande bedrijfswagen en de regels rondom het rijden in een milieuzone.