'Waardering speelt sleutelrol bij werkplezier'

'Waardering speelt sleutelrol bij werkplezier'

Werkplezier, dat is volgens Cor Heespelink van Cicero Zorggroep, het allerbelangrijkste als het gaat om schoonmaak."Bij Cicero noemen we de schoonmakende medewerkers daarom geen schoonmakers maar Ondersteuner Wonen." Een best practice.

Praat je met Cor Heespelink van Cicero, dan praat je met een man die weet waar hij het over heeft. Niet zo gek. Al ruim 35 jaar is hij werkzaam in verschillende functies in de facilitaire dienstverlening bij onder meer hotels, stations en diverse grotere schoonmaakorganisaties. Inmiddels werkt hij alweer een paar jaar als productmanager schoonmaak bij Cicero Zorggroep.

Duurzaam op het gebied van ergonomie

Als je hem vraagt wat nou echt belangrijk is in de schoonmaak, is Cor Heespelink stellig: dat mensen plezier in hun werk hebben. Wie plezier in z’n werk heeft, doet z’n werk nou eenmaal beter. Waardering draagt daar aan bij. “Bij Cicero noemen we de schoonmakende medewerkers daarom geen schoonmakers maar Ondersteuner Wonen.” Maar met welke middelen en materialen de medewerkers werken is natuurlijk ook belangrijk.
Sinds een jaar of twee werkt Cicero daarom met de Smart Cleaning methode van Crohill. “De medewerkers ervaren het systeem als prettiger en eenvoudiger. Ze hoeven minder handelingen te verrichten om hetzelfde resultaat te halen. Daardoor zijn de kleine fysieke klachten behoorlijk verminderd en hebben ze meer plezier in wat ze doen. Het kort ziekteverzuim is heel, heel erg laag in deze groep.”

Lees ook: Het succes van De Kroon: Smart Cleaning.

Meekijken en meedenken

Tijdens een eerste kennismaking bleken Crohill en Cicero goed bij elkaar te passen. Er is nog steeds sprake van een goede klik. Cor Heespelink geeft aan dat dit te maken heeft met de manier hoe ze samenwerken. “Het is fijn als iemand achter je staat. Maar ik vind het nog fijner als iemand naast je staat en meekijkt en meedenkt. Dat zie ik bij Crohill heel erg terug. Ze kijken ook altijd hoe iets beter en efficiënter kan. Met de producten, maar ook in het contact en de service. Het hele plaatje klopt perfect.”

Ook toen de Coronapandemie losbarstte, stond Crohill naast Cicero. “Ze dachten met ons mee terwijl we toen nog geen vaste relatie hadden. Crohill hielp ons op het gebied van schoonmaak en desinfectie, leverde ook mondkapjes, et cetera. Ondanks de schaarste zorgden zij dat wij door konden met ons werk.”

Milieucertificaat

Onlangs heeft Cicero als eerste ouderenzorgorganisatie in het zuiden van het land een bronzen certificaat behaald bij de Milieuthermometer Zorg, een initiatief van Milieu Platform Zorgsector en de Stichting Milieukeurmerk. Gekeken wordt naar wat je op schoonmaakgebied doet aan ergonomie en duurzaamheid. “Smart Cleaning is natuurlijk met dat in het achterhoofd ontwikkeld en daar hebben we op meegelift. De auditor was bij aanvang sceptisch over de methodes, maar na afloop meer dan enthousiast. Smart Cleaning heeft echt een grote bijdrage geleverd aan het behalen van dit certificaat.” Om er vervolgens trots aan toe te voegen: “Wij zijn de eerste zorgorganisatie in Limburg die met vlag en wimpel brons heeft gehaald.”

Toegevoegde waarde

In de samenwerking voegt Crohill echt waarde toe, vindt Cor Heespelink. “Als je je de materialen en het systeem van Crohill gebruikt zoals ze bedoeld zijn dan heb je daar gigantisch baat bij, dat is wel gebleken.” Bij Cicero Zorggroep willen ze samenwerking dan ook graag verder versterken.

Cicero is een toonaangevende en innovatieve zorgverlener in Zuid-Limburg. Cicero Zorggroep heeft zo’n 2.000 medewerkers in vaste dienst, die zijn verdeeld over 15 locaties. Daar omheen zit nog een grote schil van flexwerkers en vrijwilligers.

Dit artikel is gesponsord door Crohill.

Pim Hilgerdenaar, chef de mission van Crohill.

Pim Hilgerdenaar (Crohill): 'Schoonmakers moeten gezien worden als...

'Er gebeuren mooie dingen in ons vak', begint Pim Hilgerdenaar, chef de mission bij Crohill. In zijn blog deelt hij zijn inzichten over het groeiende aantal duurzame initiatieven binnen de branche. Steeds vaker ziet hij oplossingen die zowel de klant als de planeet vooruithelpen, en hij merkt dat de waardering voor de mensen op de werkvloer groeit.

Schoonmaakrobot bij het CitizenM Hotel Amsterdam Airport.

Amsterdamse hotels profiteren van schoonmaakrobot

Michel Vos en Mathieu Lacabanne van Hotel Facility Concepts zijn erg te spreken over de Gausium Ecobot 40 robotstofzuiger. Zowel in de hotels citizenM Airport als citizenM Amsterdam Zuid kunnen gasten deze robot autonoom de vloeren zien reinigen. Schoonmaakpersoneel wordt ingezet voor hoogwaardiger werk.

Echte familiebedrijven als facilitaire partner: welke voordelen heeft dat?

Echte familiebedrijven als facilitaire partner: welke voordelen heeft...

Als je kiest voor een facilitaire partner, kijk je dan ook of het een familiebedrijf is? Misschien deed je dat tot nu toe nog niet. Maar na dit artikel weet je dat de persoonlijke betrokkenheid van een familiebedrijf voor jou als klant een enorm verschil kan maken. In twee woorden: kwaliteit en continuïteit. "Familiebedrijf Blinck Schoon BV deelt samen met hun klant en medewerkers de ervaringen".

Werken aan een veilige omgeving in revalidatiecentrum voor kinderen

Werken aan een veilige omgeving in revalidatiecentrum voor kinderen

Bij het Zeepreventorium, een pediatrisch revalidatiecentrum voor kinderen, zetten schoonmaakmedewerkers zich dagelijks in om elke ruimte te reinigen met de uiterste zorg.