'Inzet van de robot betekent aandacht en meer werkgeluk voor de medewerker'

'Inzet van de robot betekent aandacht en meer werkgeluk voor de medewerker'
“Robots verlengen de inzetbaarheid van onze mensen.”

Aandacht voor de medewerker is leidend in het handelen van The Cleaning Hosts. Toch zet het bedrijf voor schoonmaakwerkzaamheden sinds kort robots in. Dat klinkt tegenstrijdig. Maar dat is het niet.

“Aanvankelijk wilden we juist geen robots inzetten”, bekent Elmer Engel, General Manager van The Cleaning Hosts, onderdeel van D&B The Facility Group. “Maar we zijn van gedachten veranderd. Robots verlichten de taken van onze mensen en ze verhogen de beleving van schoon.”

De omslag is het gevolg van de samenwerking met Groveko. Engel: "Groveko is, net als wij, in schoonmaak niet de grootste maar wel wendbaar en snel. We zetten beide hoog in op innovatie en beleving. We willen onze mensen voorzien van de beste materialen en onder optimale omstandigheden hun werk laten doen.”

Sensortechnologie

Er is al ervaring opgedaan met de sensortechnologie van Groveko. Engel: “Sensoren geven aan welke ruimtes en toiletten er wel of niet schoongemaakt moeten worden. Dat scheelt in fysiek werk.”

We willen onze mensen voorzien van de beste materialen en onder optimale omstandigheden hun werk laten doen.”
— Elmer Engel

Voor geautomatiseerde stofzuigers en schrobzuigers geldt dit in versterkte mate. Volgens Engel maakt een robot het werk van een schoonmaker leuker. “De robot is je maatje. Die ontlast je bij fysiek zware taken. Je houdt tijd over voor andere, meer dankbare taken. En je bent verantwoordelijk voor een apparaat van twintig- tot vijftigduizend euro. De robot is geen bedreiging maar verhoogt juist het werkgeluk.”

Door repeterende en fysiek intensieve werkzaamheden hebben schoonmaakmedewerkers niet zelden te kampen met klachten aan schouders en armen. Klachten die leiden tot verzuim. “Robots verlengen de inzetbaarheid van onze mensen.”

Slimmer

Elmer Engel en Bram Karels.
Elmer Engel en Bram Karels.

De verwachting is dat robots binnen afzienbare tijd 90% van de kantooroppervlaktes kunnen stofzuigen. “Het vinden van goed gekwalificeerd personeel is voor elk schoonmaakbedrijf een worsteling”, constateert Bram Karels, commercieel directeur van Groveko. “De arbeidsmarkt is krap en onderschat het effect van de vergrijzing niet. De mensen die je tot je beschikking hebt, wil je optimaal inzetten. Je wilt uitval voorkomen.” Hij wijst op nog een ontwikkeling. “Er komt een loonkostenstijging van 12% in de schoonmaak aan.” Engel voegt hieraan toe: “Des te meer reden om kritisch naar je ureninzet te kijken.”

Robots worden steeds slimmer, benadrukt Karels. “Denk aan spotcleaning. De robot detecteert een vlek, rijdt erheen en maakt die schoon. Heel gericht. Een schoonmaakrobot heeft bovendien een constant
niveau. Die vergeet niets. Robots reduceren ook het gebruik van reinigingsmiddelen en water. Goed voor mens én milieu.”

Innovatie

Aandacht is er dus ook voor de P van Planet. Het nieuwste voorbeeld daarvan is het gebruik van bamboe voor toilet- en handdoekpapier. Karels: “Voor bamboe zijn geen pesticiden nodig. Bamboe absorbeert 30% meer CO2 en geeft bovendien 35% meer zuurstof af.” Het papier is voorzien van een QR-code, zodat de gebruiker het verhaal erachter kent. “Dat geeft iets extra’s in de beleving van schoon.”

Dit artikel is gesponsord door D&B The Facility Group en Groveko