Ondernemers kopen nog snel dieselbusjes

Ondernemers kopen nog snel dieselbusjes

Nederlandse ondernemers kopen op het moment veel bestelbusjes en daarbij kiezen ze nog steeds liever een bedrijfsbus die draait op diesel, dan eentje met een stekker. Zo blijkt uit cijfers van de Europese autobrancheorganisatie ACEA.

Die cijfers laten zien dat de verkoop van nieuwe bestelbusjes in Nederland met ruim twintig procent is gestegen, tot bijna 54 duizend verkochte busjes in de eerste negen maanden van dit jaar. Daarvan waren 44 duizend dieselbusjes. Wel trekt de verkoop van elektrische busjes fors aan naar ruim 7400.

Zero-emissiezones

Het gaat dus nog steeds hard met de verkoop van bestelbussen op fossiele brandstof. Dat terwijl vanaf 2025 Nederlandse gemeenten zero-emissiezones mogen invoeren. Daar mogen alleen voertuigen komen die geen diesel of benzine gebruiken.

Teveel gewicht

Eén van de redenen die genoemd wordt waarom veel ondernemers toch nog niet kiezen voor elektrisch, is het gewicht van de wagens. Elektrische bussen zijn door het accupack een stuk zwaarder dan dieselbussen, waardoor het totaalgewicht (inclusief belading) uit kan komen boven de 3,5 ton. Dat betekent dat de bus niet meer valt onder de lichte bedrijfsvoertuigen, maar onder trucks. Daarvoor heb je als bestuurder dan ook een vrachtwagenrijbewijs nodig om hem te mogen besturen.

Uitzondering voor elektrisch

Tot afgelopen oktober was er een uitzondering voor elektrische bestelbussen tot 4250 kilo. Maar die uitzondering is er nu af en vanaf 2024 zal de politie gaan handhaven. Er is een wetswijziging in de maak die ervoor moet zorgen dat bestuurders met enkel rijbewijs B wel in een elektrische bestelbus tot 4250 kilo mogen blijven rijden, maar deze is er nog niet door. Dat zorgt voor onrust in de politiek en bij ondernemers. Zeker ondernemers die wel voor een bus hebben gekozen die zwaarder is dan 3,5 ton, kunnen in de problemen komen.

Lees ook:

Perfecte combinatie: afval prikken en mensen ontmoeten

Perfecte combinatie: afval prikken en mensen ontmoeten

Stefan Duikersloot (27) kent de straten van Amsterdam op zijn duimpje. En dat komt niet zomaar: hij is er regelmatig te vinden met zijn prikstok. Hij was op zoek naar een manier om de wereld groener te maken, iets waar iedereen achter kan staan en waarmee hij ook nog eens in contact zou staan met mensen. In afval prikken kwamen die elementen voor hem perfect samen.

ICS Groep reduceert CO2-uitstoot in 2024 flink

ICS Groep reduceert CO2-uitstoot in 2024 flink

Net als veel bedrijven in de schoonmaakbranche, zet ICS Groep zet zich al jaren in om duurzamer te ondernemen. Dat doen ze onder andere door de CO2-uitstoot te verminderen. Het afgelopen half jaar hebben ze de gestelde doelen voor 2024 al ruimschoots behaald.

Ondernemers vol onbegrip over uitstel zero-emissiezones

Ondernemers vol onbegrip over uitstel zero-emissiezones

"De politiek van zijn slechtste kant" en "dit klopt gewoon niet". Ondernemersverenigingen begrijpen niets van het voornemen van de Tweede Kamer om het per 1 januari stap voor stap weren van fossiele bestelauto's en vrachtwagens uit sommige binnensteden uit te stellen. Een Kamermeerderheid is voor een motie van regeringspartijen VVD, PVV en BBB, ondanks een oproep van onder meer brancheverenigingen Techniek Nederland en evofenedex om het plan gewoon door te laten gaan.

Beljaarts: CO2-registratieplicht moet simpeler

Beljaarts: CO2-registratieplicht moet simpeler

Minister Dirk Beljaarts (Economische Zaken) komt nog eind dit jaar met plannen om de regeldruk voor ondernemers te verminderen. Zo wil hij de CO2-registratieplicht versimpelen, tornen aan de verplichte jaarlijkse controle van elektrische apparaten en plaatst hij vraagtekens bij de risico-inventarisatie die werkgevers moeten maken van de werkplaats. Dat zegt Beljaarts in een interview met De Telegraaf.