Die cijfers laten zien dat de verkoop van nieuwe bestelbusjes in Nederland met ruim twintig procent is gestegen, tot bijna 54 duizend verkochte busjes in de eerste negen maanden van dit jaar. Daarvan waren 44 duizend dieselbusjes. Wel trekt de verkoop van elektrische busjes fors aan naar ruim 7400.
Zero-emissiezones
Het gaat dus nog steeds hard met de verkoop van bestelbussen op fossiele brandstof. Dat terwijl vanaf 2025 Nederlandse gemeenten zero-emissiezones mogen invoeren. Daar mogen alleen voertuigen komen die geen diesel of benzine gebruiken.
Teveel gewicht
Eén van de redenen die genoemd wordt waarom veel ondernemers toch nog niet kiezen voor elektrisch, is het gewicht van de wagens. Elektrische bussen zijn door het accupack een stuk zwaarder dan dieselbussen, waardoor het totaalgewicht (inclusief belading) uit kan komen boven de 3,5 ton. Dat betekent dat de bus niet meer valt onder de lichte bedrijfsvoertuigen, maar onder trucks. Daarvoor heb je als bestuurder dan ook een vrachtwagenrijbewijs nodig om hem te mogen besturen.
Uitzondering voor elektrisch
Tot afgelopen oktober was er een uitzondering voor elektrische bestelbussen tot 4250 kilo. Maar die uitzondering is er nu af en vanaf 2024 zal de politie gaan handhaven. Er is een wetswijziging in de maak die ervoor moet zorgen dat bestuurders met enkel rijbewijs B wel in een elektrische bestelbus tot 4250 kilo mogen blijven rijden, maar deze is er nog niet door. Dat zorgt voor onrust in de politiek en bij ondernemers. Zeker ondernemers die wel voor een bus hebben gekozen die zwaarder is dan 3,5 ton, kunnen in de problemen komen.