De bezochte vestigingen van Van der Valk oogsten over het algemeen veel waardering qua hygiëne en schoonbeleving. Toch stak er ééntje met kop en schouders boven deze en de andere geteste openbare toiletten uit: Van der Valk in Enschede. Dit hotel kreeg de hoogste score (9), zowel wat betreft de afwezigheid van bacteriën als het visuele aspect. De onderzoeker merkte op dat de toiletten een mooie strakke inrichting hebben. En belangrijk: de hygiëne is dik in orde. Met een deurknop die je bijna kon aflikken, zo schoon. Op de zitting, de kraan en de spoelknop zat slechts één eenzame bacterie van waarschijnlijk onschuldige aard. Een uitmuntende score waardoor Van der Valk in Enschede een jaar lang met trots de titel Schoonste Toilet van Nederland mag dragen.
Bijzondere eer
En zo toog Service Management, het grootste platform in de professionele schoonmaak, en facilitaire groothandel Facility Trade Group richting Van der Valk in Enschede om het schoonmaakteam in het zonnetje te zetten. Uiteraard met een oorkonde voor de openbare toiletruimte met het laagste aantal bacteriën en met de hoogste ‘schoonbeleving’, bloemen, gebak en een attentie voor de harde werkers. “Een bijzondere eer”, reageerde manager Fleur van der Valk blij op de prijsuitreiking. “Het is mooi om te zien dat het harde werken wordt opgemerkt en zo wordt beloond.”
Horeca scoort goed
Arjan Bolink, manager Marketing en Communicatie van Facility Trade Group, verzekerde het schoonmaakteam dat zij terecht trots mag zijn. “Jullie toiletten ruiken fris, zien er visueel goed uit en de hygiëne is hartstikke goed.” In de zesendertig jaar dat deze prijs wordt uitgereikt, scoort horeca vaak goed, heeft hij gemerkt. “Dit jaar scoort ruim veertig procent goed op onze normen die wij stellen voor schone publieke toiletten.” Van der Valk Enschede dit jaar dus als beste.
Hecht team
Bij het feestelijk moment zijn vijf dames van de vaste ochtendploeg aanwezig. Van der Valk: “Het team bestaat uit zeven vaste medewerkers en vier parttime medewerkers.” Tezamen zorgen zij ervoor dat de algemene ruimtes, van de toiletten tot zalen en vergaderruimtes, altijd tiptop in orde zijn. Een flinke klus, gezien de vele gasten die dagelijks over de vloer komen. Dat het toilet getest en zo goed beoordeeld is op een piekmoment in de vakantieperiode, op 12 september, maakt de onderscheiding extra bijzonder, vinden de schoonmaaksters. Supervisor AD (algemene dienst) Geertje: “Zelfs als wij met minder mensen zijn en het heel druk is met veel bezoekers, lukt het om alles schoon en netjes te houden.” De manager kan het kwalitatieve werk wel verklaren: “Dit is een hecht team, dat als een geoliede machine werkt.”
De oorkonde krijgt een prominente plek op kantoor. Hoofd huishouding Samantha: “Deze prijs is een groot compliment voor onze inzet en geeft extra voldoening. Hier mogen wij trots op zijn.” Iedereen knikt instemmend. En terwijl de laatste hapjes taart worden opgegeven, komt het team weer in beweging. “Er is ook nog werk te doen. We gaan weer aan de slag!”