Niet alleen schoonmaken, maar samen zorgen. Hago Zorg en Maassstad Ziekenhuis stelden samen zichzelf de vraag: Wat nu als we onze kennis in kunnen zetten in de strijd tegen personeelstekorten in de zorg? Zorgprofessionals komen namelijk om in taken die niet direct te maken hebben met hun belangrijkste taak: zorg leveren. In de praktijk blijkt echter dat zij veel taken uitvoeren waarvoor geen zorgkwalificatie nodig is. Taken die opgepakt kunnen worden door enthousiaste mensen aan de basis van de arbeidsmarkt: de schoonmaak-en servicemedewerkers van Hago Zorg. Dit gebeurt onder de naam capacityd®. Het resultaat: betekenisvolle banen in de (schoonmaak)dienstverlening en ontzorging van de zorgprofessionals.
Bottum-up
De best practice is een goed voorbeeld van een nauw partnerschap waarbij de stem van de schoonmaker centraal staat. Maasstad Ziekenhuis en Hago Zorg zijn samen in een proces van herontwerp van taken gestapt. Uniek is dat zij de medewerkers hier uitvoerig bij hebben betrokken. Zowel de schoonmakers, alsook de zorgprofessionals, hebben de kans gekregen zich uit te spreken over hoe dit herontwerp moest worden vormgegeven. Schoonmakers hebben kunnen meedenken over welke taken zij leuk vinden om te doen en als kans zien toe te voegen aan hun pakket. Zorgprofessionals hebben de mogelijkheid gekregen om aan te geven waar zij tijd te kort komen en aan welke taken zij deze tijd willen besteden als die vrijgespeeld wordt. Dit heeft er uiteindelijk toe geleid dat de schoonmakers ingezet worden bij het primaire proces van de zorgprofessionals, om hen te ondersteunen en ontzorgen. Voor beiden een win-win situatie. Joris van den Berg, Manager services van het Maasstad Ziekenhuis stelt hierover: “Door continu terug te gaan naar de werkvloer om te kijken en luisteren (echt op alle niveaus), kunnen we flexibel zijn, bijsturen en blijven doorontwikkelen.”
Onderdeel van het team betekent meer werkplezier
Er wordt niet alleen efficiënter gewerkt. Ook heeft de best practice een positief effect op het werkgeluk van de schoonmaak- en servicemedewerker. Zo lezen we in het juryrapport: Servicemedewerkers voelen zich meer betrokken bij de zorg, zijn onderdeel van het zorgteam en krijgen zo meer plezier in hun werk. Ze zijn het aanspreekpunt voor alles wat er in en uit de afdeling gaat. Ze voelen dat ze nodig zijn voor de verpleegkundigen én de patiënt. Dat geeft hun werk meer betekenis. Het resultaat? Daar is iedereen het snel over eens: meer werkplezier, lager ziekteverzuim en veel tijdsbesparing. Medewerker Indra stelt het zo: “Ik kan nu meer betekenen voor het ziekenhuis én voor de patiënt. Ik zorg ervoor dat alles klaar staat voor de verpleegkundige. Ik ben heel blij met mijn functie.” En medewerker Marjan vertelt dat ze met de patiënten een band opbouwt. “Ze missen me als ik er een dag niet ben. En ik hen. Mijn oude functie was soms een beetje saai. Nu is mijn werk heel afwisselend. Ik zou niet terug willen. Ik heb het gevoel dat ik nu er nog meer bij hoor én de zorg help.”