Mensen maken het verschil. Dat is al meer dan veertig jaar de filosofie van Nellen Schoonmaakdiensten, een middelgroot schoonmaakbedrijf (met 150 medewerkers). Eigenaar Angel Nellen heeft al dertig jaar ervaring in de schoonmaak en is geen standaard directeur. Hij is iemand met ervaring op de werkvloer en kennis van de problematiek waar de schoonmakers en de opdrachtgevers tegenaan kunnen lopen.
Schoonmaker centraal stellen
De best practice van Nellen Schoonmaakdiensten laat een focus op het welzijn en werkplezier van de schoonmaakmedewerker zien en dat pakt positief uit. Het schoonmaakbedrijf biedt alleen dagschoonmaak aan. Schoonmaak op andere tijden verkoopt Angel Nellen niet meer. Dit geeft veel voordelen voor de schoonmakers: ze hoeven niet meer voor dag en dauw op, werken op tijden dat de meeste mensen werken, dus het is goed voor hun sociaal netwerk, kunnen op prime time bij hun gezin zijn, ze hoeven ’s avonds niet meer alleen een pand op een leeg bedrijventerrein te openen en sluiten en dus ’s avonds niet meer alleen over de verlaten bedrijfsterrein naar huis te gaan. En bovendien kunnen schoonmakers door te werken in dagschoonmaak meer uren werken en daarmee meer inkomsten genereren. Die hogere inkomens zijn bij schoonmakers zeer welkom, zeker in deze tijden van hoge inflatie. Last but not least: de schoonmakers worden zichtbaar bij de opdrachtgevers en gebruikers van de panden die zij schoonmaken.
Sterk in je principes
Natuurlijk kan Nellen het organiseren van dagschoonmaak niet alleen doen. Daarvoor is samenwerking nodig met opdrachtgevers, zoals ook Spierings Mobile Cranes. Twijfelende opdrachtgevers probeert Nellen over te halen, omdat hij ziet wat dagschoonmaak in de keten doet. De klant is blij, de gebruiker vervuilt minder en de schoonmaker heeft meer werkplezier, kan een beter inkomen genereren en meer tijd met gezin, familie of vrienden doorbrengen. De voordelen van dagschoonmaak werken dus in de hele keten door. Als er geen dagschoonmaak door de opdrachtgever wordt afgenomen, gaat Nellen niet met die opdrachtgever in zee. Het deel avondschoonmaak wat Nellen nog heeft, wordt afgebouwd. Reden: het zichtbaar laten worden van schoonmakers waardoor het meer waardering oplevert bij gebruikers van objecten. Nellen sluit hiermee aan bij de inzet van sociale partners die al jaren richting dagschoonmaak gaat. De best practice is volgens de jury dan ook niet per se innovatief. Maar over de duurzame en positieve impact valt volgens het rapport niet te twisten.