“We hebben veel mooie best practices ontvangen rondom het thema ‘Investeer in de schoonmaker'. Dit jaar willen we de focus leggen op degenen die het echte werk doen en de belofte naar de klant waar moeten maken: de schoonmakers. De mensen die ervoor zorgen dat wij een prettige werkplek hebben, in een schone trein kunnen reizen en in een smetteloze hotelkamer kunnen slapen. Het is daarom ontzettend belangrijk dat er in de schoonmaker wordt geïnvesteerd. De best practices komen zowel vanuit het mkb, als van de grote schoonmaakbedrijven. Ook dit jaar zullen we in beide categorieën een award toekennen voor de best practice”, aldus Bert van Boggelen, voorzitter van de Code Schoonmaak en van de jury van de Best Practice Awards 2024.
Genomineerden mkb
De samenwerkingsrelaties die de jury heeft uitgekozen, zijn (in willekeurige volgorde):
- Succesvolle Samenwerking - Groenoord Cleaning Service B.V./Museum Corpus: De samenwerking tussen Groenoord en museum Corpus, die sinds een jaar bestaat, verloopt succesvol dankzij informele contactmomenten en aandacht voor werkdruk. Groenoord heeft de vrijheid gekregen om werkzaamheden efficiënt in te richten. Technische hulpmiddelen verlagen zowel de werkdruk, als de fysieke belasting voor de schoonmakers. Hiervoor zijn de schoonmakers bevraagd ten tijde van de aanbesteding. De werknemers voelen zich onderdeel van het museum door deelname aan bedrijfsuitjes en een gelijkwaardige samenwerking. Groenoord bevordert ook het werkgeluk van haar medewerkers door extra opleidingen, taalcursussen en ondersteuning bij schuldhulpverlening aan te bieden.
- Goede samenwerking - DJM Bedrijfsdiensten/Area Wonen: DJM Bedrijfsdiensten werkt autonoom en vertrouwt op een sterke samenwerking met opdrachtgever Area Wonen. Er is veel aandacht voor het werkgeluk van medewerkers met een focus op zelfstandigheid en een niet-hiërarchische aanpak. Extra tijd en opleidingen voor objectleiders zorgen voor kwaliteit, terwijl schoonmakers ook trainingen in gastvrijheid en ergonomie ontvangen. Daarnaast biedt DJM ondersteuning via een netwerk van hulpinstanties en budgetcoaches voor medewerkers met persoonlijke problemen.
- Schoon maakt gelukkig - Keus Schoonmaak/Jacobs Verhuizingen: Keus Schoonmaak streeft ernaar het werkgeluk van haar medewerkers te vergroten met de missie ‘Schoon maakt gelukkig’. Dit bereiken ze door te investeren in de schoonmakers, middelen en materialen en hen te betrekken bij aanbestedingen en contracten. Er is een app ontwikkeld, vergelijkbaar met een mini-Facebook, waar schoonmakers informatie kunnen delen en bijzondere verhalen kunnen uitwisselen. Bovendien kunnen medewerkers elk kwartaal een wens indienen, met maandelijkse trekkingen om deze wensen te vervullen.
Genomineerden grootbedrijf
De finalisten in de categorie grote schoonmaakbedrijven zijn:
- Sociale Dialoog Schiphol - Kaderleden vakbond, Asito, Hago/Vebego, ISS Facility Services, Raggers en Luchtvaart Community Schiphol: Op Schiphol vindt regelmatig de Sociale Dialoog plaats, waar alle relevante partijen, waaronder opdrachtgever, werkgevers en schoonmakers, samenkomen. Het doel is om in gesprek te gaan over belangrijke onderwerpen, zoals arbeidsvoorwaarden, arbeidsomstandigheden en de werkverhoudingen van schoonmakers. Deze dialoog biedt een platform om de uitdagingen van schoonmakers te bespreken en waar mogelijk oplossingen te vinden.
- Investeren in gedragsverandering - GOM schoonhouden/Erasmus Universiteit Rotterdam: Mensen verwarren schoonmaken vaak met opruimen, wat schoonmakers in onderwijsinstellingen en logistieke centra belemmert. Gom pleit voor gedragsverandering bij gebouwgebruikers als oplossing om het werk van schoonmakers te verlichten. Samen met de schoonmakers, onderzoeksinstituut BIG’R en de Erasmus Universiteit Rotterdam is een wetenschappelijke basis ontwikkeld voor een effectieve gedragsaanpak. Daarvan zijn de eerste resultaten positief.
- Succesvolle Samenwerking tussen CSU/Summio Parc Heihaas: Deze Best Practice benadrukt de sterke samenwerking tussen CSU en het onlangs overgenomen vakantiepark Sumio Heihaas. De relatie met de general manager is bijzonder. Het schoonmaakpersoneel wordt als onderdeel van het team gezien en krijgt erkenning, zoals uitnodigingen voor bedrijfsfeesten en persoonlijke attenties bij ziekte. De manager onderhoudt een nauwe band met de schoonmakers. Ook wordt er actief gewerkt aan het verminderen van werkdruk en het aanpakken van knelpunten, rekening houdend met blessures.
Samen naar een sterkere keten
De Code Schoonmaak werd op 21 juni 2011 geïntroduceerd om een einde te maken aan de doorgeschoten marktverhoudingen in de schoonmaak- en glazenwassersbranche. Een initiatief waarmee de branche eerlijker en duurzamer kan werken. Alleen door actief samen te werken kunnen opdrachtgevers, werkgevers, werknemers en intermediairs in de branche een sterke keten vormen. De Code bevordert dat er bij het aanbesteden van schoonmaakwerk een goede balans ontstaat tussen prijs en kwaliteit. Waarbij de kwaliteit van het werk een groter gewicht in de schaal gaat leggen. Dit bevordert ook het effectieve sociaal beleid. Ook andere branches, zoals catering, beveiliging en verhuizers hebben de gedragscode ondertekend.
Al vanaf het begin van haar bestaan organiseert de Code Schoonmaak een Award-uitreiking. Doel is om de mooie voorbeelden over de toepassing van de Code aan een breder publiek bekend te maken. En daarmee ook andere ondertekenaars op ideeën te brengen over hoe zij de Code kunnen toepassen.
Lees meer:
- Wat kunnen we leren van de finalisten van de Best Practice Award 2023? “De voordelen van dagschoonmaak werken in de hele keten door”
- Wat kunnen we leren van de finalisten van de Best Practice Award 2023? “De schoonmaker bepaalt hoe en wanneer er gewerkt wordt”
- Wat kunnen we leren van de finalisten van de Best Practice Award 2023? “Betekenisvolle banen en ontzorging”