Natuurlijk, de Interclean heeft, met 30.000 bezoekers, hoofdzakelijk een internationaal karakter. Maar met pakweg 5.000 bezoekers uit Nederland zou je het ook de grootste schoonmaak- en hygiënebeurs van ons land kunnen noemen. Sterker nog, ook de grootste beurs op het gebied van facility management van ons land. Maar liefst elf hallen zijn er af te speuren. Wie voor het eerst de RAI tijdens de Interclean bezoekt, weet niet wat hij of zij meemaakt. Zo zijn er bijvoorbeeld alleen al drie hallen voor de zogeheten washroom met dispensers, handdoekjes en andere toebehoren voor toiletten. Hoe is het mogelijk?
Al voorwerk gedaan
“Elf hallen. My goodness. Hoe zie ik door de bomen het bos?”, denk je wellicht. Ik kan me dat voorstellen. Toen ik als hoofdredacteur van Service Management de eerste keer over de Interclean mocht berichten, had ik ook dat gevoel. Maar er is een aantal manieren waarop je een dwarsdoorsnede kan maken. Allereerst: de Nederlandse invalshoek. Welke Nederlandse leveranciers en distributeurs zijn er? Welke heb ik banden mee? En welke zou ik dus in ieder geval met een bezoek willen vereren? Het vergt even wat speurwerk, maar alle Nederlandse exposanten zijn te vinden via www.intercleanshow.com/amsterdam/exhibitor-list. De tweede insteek: innovaties. Als jurylid van de Interclean Amsterdam Innovation Awards heb ik samen met mijn collega’s in andere landen al wat voorwerk gedaan. We hebben ongeveer tachtig innovaties beoordeeld en daar zijn per categorie drie genomineerden uitgekomen. Dat zijn over het algemeen innovaties die de moeite waard zijn om te vernemen.
Spot de trend
Niet dat ze altijd de eindstreep naar de werkvloer halen, maar op zichzelf vertegenwoordigen ze wel een ontwikkeling of een trend. Bijvoorbeeld de trend van steeds autonomer wordende schoonmaakrobots. Of het hergebruik van materialen bij schoonmaakmiddelen, -materialen en -machines. Kortom, spot de trend. Die innovaties zouden je nieuwsgierigheid moeten prikkelen. Vergeet daarbij niet op de eerste dag van de Interclean bij de uitreiking van de winnaars te zijn. Als je er toch bent… Als laatste kan ik me voorstellen dat je de stages, oftewel theaters, in de gaten houdt. Daar vinden tal van lezingen plaats, waaronder die van Service Management met Alpheios over duurzaamheid. Pak het onderwerp dat jou interesseert, blijf een korte tijd zitten en laat je bijpraten. Zo makkelijk is het. Waarbij het ook aardig is dat, tegen het eind van de beursdag, deze theaters worden omgevormd tot een plek om te borrelen. Compleet met entertainment. Kortom, inhoud en gezelligheid.
Dan rest me niets anders dan je een inhoudelijke sterke, maar ook prettige beurs te wensen. En oh ja, houdt ook www.facto.nl/schoonmaakbedrijven in de gaten. We doen alle dagen verslag vanaf de beursvloer. Wellicht loop ik je daar wel tegen het lijf. Tot dan!
Ronald Bruins, hoofdredacteur Service Management, te vinden op facto.nl/schoonmaakbedrijven