Boutiba vervolgt: "Wij van Just Clean Bedrijfsdiensten hebben en doen daarom bewust nooit mee met aanbestedingen. Ik vraag me ook echt na al die jaren af waarom de aanbesteder en de grotere schoonmaakbedrijven hier toch steeds aan mee doen. De meeste schoonmaakbedrijven komen vaak hun gemaakte afspraken niet na of kunnen het in praktijk niet waarmaken. En dan heb je in ons geval de scholengemeenschap die meestal gelijk na één of twee maanden gaat klagen over de slechte prestaties of kwaliteit van het nieuwe schoonmaakbedrijf. Dat is toch niet gek als er niet voor kwaliteit betaald wordt? En voor de collegaschoonmaakbedrijven: dit zien jullie toch zelf ook aankomen? En is dit voor jullie werknemers toch ook niet leuk of prettig werken? Dit vraagt toch voor beide partijen om problemen of ben ik nou gek?"
Hoe dan?!
Boutiba zit al lang in het vake n weet dus dat je soms opdrachtgevers kwijtraakt. Dat hoort er ook bij. Maar het gaat hem om het hoe. "Wij hebben helaas voor het eerst in tien jaar werkzaamheden verloren op het gebied van specialistische reiniging. Daar we dit jaren geleden juist gegund hebben gekregen, omdat het schoonmaakbedrijf ervoor niet de beloofde kwaliteit kon bieden of de afspraken niet nakwam. Wij hebben in al die jaren met flexibiliteit, liefde, passie en alle inzet gewerkt bij iedere locatie van de scholengemeenschap. Vandaar dat wij er al tien jaar kwamen. Waar ik het meest mee zit is de dienstverlening (vloeronderhoud), een van de meest voorkomende werkzaamheden op een scholengemeenschap. Nu is er dus gekozen voor een landelijke schoonmaakbedrijf (uit respect noem ik geen naam). Dit schoonmaakbedrijf heeft in de aanbesteding met betrekking tot vloeronderhoud zich ingeschreven met het aanbrengen van maar één polymeerlaag. Hoe dan?! Al onze passie en liefde voor de vloeren waarvoor wij ons daar jaren hebben ingezet, gaat daardoor naar de klote. Hoe kan dit grote schoonmaakbedrijf dit adviseren? Hieraan meedoen met zoveel kennis en ervaring en dit überhaupt aanbieden?"
Verandering nodig
Volgens Boutiba moeten er dus dingen veranderen: "Maar ik ben ook van mening dat mensen op het kantoor van de aanbesteder hier een bijdrage aan hebben. Om dit te voorkomen roep ik al jaren: betrek de mensen op de werkvloer erbij, zoals hoofdcongiërges, hoofd facilitair, enzovoort. Dit scheelt een hoop ellende. Oftewel: is het niet tijd voor een ander aanbestedingsbeleid?" Een uitspraak die duidelijk resoneert op LinkedIn. Onder Boutiba's post laten veele personen uit de schoonmakbranche hun instemming horen. Waaronder CNV-bestuurder Jan Kampherbeek: "Kom je aanbestedingen tegen die niet door de beugel kunnen? Meldt het dan bij de code verantwoordelijk marktgedrag. Voor schoonmaak zijn de aanbestedingsbedragen helaas veel te laag en mede door de reactie van de Code worden daar nu vragen over gesteld in de gemeenteraad."
Vertrouwen
Voor nu moet Boutiba het doen met accepteren dat hij afscheid moet nemen van een gewaardeerde klant. "Vandaag ben ik langs alle scholen geweest om afscheid te nemen met een kleinigheidje en waardering. Wij hebben ze bedankt voor de mooie tijd met een heel fijne samenwerking! Maar wat wij vooral hoog hebben zitten is het vertrouwen dat zij altijd in Just Clean Bedrijfsdiensten hebben gehad."