Vertel, wat houden jouw werkzaamheden op deze bijzondere locatie in?
“Wij maken de schepen van boven tot onder schoon. Van het antennedek, de brug en de commandobrug tot aan de verblijven van de commandanten, officiers en matrozen, de eethal, ziekenboeg, machinekamers en de ruimte waar de speedboot ‘Rib’ ligt. We reinigen ook de scheepsvlakken. Dat is de binnenzijde van de romp. Dit doen wij met behulp van een hogedrukunit. Ook de munitiekamer maken we schoon. Het leukste aan het werk zijn de verhalen van de bemanning. Je vormt echt een band met hen.”
Ik kan me voorstellen dat de beveiliging behoorlijk streng is…
“Dat klopt. Het hoofdkantoor meldt ons met onze persoonlijke gegevens aan. Je krijgt dan een pasje voor de toegangspoorten. Vervolgens melden we ons bij de schipper en nemen we het veiligheidshandboek door. Veiligheid staat sowieso voorop. Daarom werken we in technische ruimtes altijd met veiligheidslaarzen, een helm en handschoenen. We mogen geen foto’s maken vanwege eventuele gevoelige informatie. Soms sta je tussen de kanonnen, geweren en munitie. Alhoewel dat meestal netjes wordt opgeruimd als wij komen. Daar laat je niet zomaar iedereen bij.”
Hoelang doen jullie over het schoonmaken van zo’n schip?
“Meestal zo’n twee maanden, maar het is ook afhankelijk van de mate van vervuiling. Je moet je voorstellen dat er tijdens het onderhoud bijvoorbeeld veel wordt geschuurd en geslepen. Dat geeft enorm veel stof. In de machinekamer heb je te maken met olie en vetten. We beginnen met vier medewerkers voor het reinigen van de brug en de hutten. Naarmate we dieper het schip ingaan, komen er meer medewerkers bij. Het is echt detailwerk, want alle hoeken, buizen, randjes en stopcontacten moeten brandschoon zijn.”
‘De Werkplek Van…’ is een vaste rubriek in het schoonmaakvakblad Service Management. Vraag hier een gratis proefnummer aan. Heb jij een bijzondere werkplek waarmee je in deze rubriek wilt komen? Mail dan naar ronaldbruins@vakmedianet.nl!