Jong Talent Diana van den Broek: "Ik wil graag een gezicht geven aan onze schoonmakers" 

Jong Talent Diana van den Broek: "Ik wil graag een gezicht geven aan onze schoonmakers" 

In de rubriek Jong Talent geven jonge schoonmaakprofessionals hun toekomstvisie op de schoonmaak, delen ze hun ervaringen en geven ze een inkijkje in wie zij zijn en wat hen beweegt. Dit keer: Diana van den Broek.

Naam: Diana van den Broek  
Leeftijd: 35  
Functie en bedrijf: Sales consultant Zakelijk & Overheid bij Asito  

Ik ben:  

“Diana, woonachtig in Rotterdam samen met Edgar en onze dochter Ella. Ik houd van typische vrouwendingen als shoppen, yoga en eindeloos kletsen met vriendinnen, maar ook van motorrijden. En ik houd van verhalen delen. Als ik ergens enthousiast over ben, dan laat ik dit graag aan iedereen weten. Daar heb ik mijn werk van gemaakt. Ik ben inmiddels ruim 15 jaar werkzaam in de hospitality-branche en sinds 2020 combineer ik deze ervaring met een ander mooi vak: de schoonmaakdienstverlening van Asito.” 

Mijn werk bestaat uit:  

“Het creëren van zichtbaarheid vanuit de propositie van Asito en het genereren van new business. Daarbij richt ik mij op de zakelijke markt en overheid.”  

Wil jij ook in de rubriek Jong Talent of ken je iemand die in deze rubriek zou passen? E-mail zijn of haar gegevens dan naar ronaldbruins@vmnmedia.nl.  

Hoe jong voel je je?  

“Ligt eraan in welke situatie je mij dat vraagt, haha. Sinds ik moeder ben voel ik me een stuk ouder door al het slaapgebrek, maar in de schoonmaakbranche voel ik me relatief jong.”  

Waarom heb je voor de schoonmaakbranche gekozen?  

“Ik heb erg getwijfeld of ik de overstap naar schoonmaak moest maken. Het welbekende ‘stoffige’ imago had ook ik in mijn hoofd. Toch wilde ik het een kans geven, want het leek me ook een interessante branche. Al gauw kwam ik inderdaad tot een heel ander beeld. Schoonmaak is veelzijdig, een specialistisch vak en laat alles juist glanzen en blinken. Allesbehalve stoffig! Daarnaast vind ik de mix aan collega’s binnen schoonmaak heel waardevol. Zowel op cultureel als professioneel vlak. Elke dag leer ik iets bij.”  

Wat is voor jou de grootste uitdaging in je werk? 

“De arbeidskrapte, maar voor wie niet.”  

Onze schoonmakers zijn het allerbelangrijkste. Zij voeren ieder dag het werk uit waar alles om draait.

Wat is volgens jou de belangrijkste schoonmaaktrend en waarom? 

“Duurzaam schoonmaken. We gebruiken elk jaar meer grondstoffen dan onze aarde kan produceren. Dat is niet langer houdbaar. ‘Gelukkig’ wordt dit nu binnen vrijwel iedere organisatie gevoeld. Ook bij Asito staat dit hoog op de agenda. Wij gaan verspilling actief tegen en beperken onze ecologische voetafdruk. Concrete duurzame innovaties bij ons zijn bijvoorbeeld het reinigen met microbiologische middelen en ons bag in box-retourprogramma, waarmee we met een doseerkubus flacons acht keer hergebruiken. Bij Asito hebben we gezegd dat we impact willen maken en dus moeten we keuzes maken. Elk jaar kiezen we één thema waarop Asito verspilling tegengaat. Dit jaar staat het reduceren van plastic centraal en volgend jaar is onze focus water.” 

Waar zie jij kansen voor de schoonmaak en waarom? 

“In de robotisering en techniek. Door de opkomst van robotstofzuigers worden schoonmakers in een zware en repeterende taak ontlast. Hierdoor ontstaat meer tijd voor andere taken en ook meer werkplezier. Ook zie je dat door nieuwe technische ontwikkelingen innovaties ontstaan voor het verminderen van de lichamelijke belasting. Zo draaien wij nu bij onze glasbewassing een pilot met een exoskelet, een ondersteunend systeem dat op mechanische wijze invloed uitoefent op het lichaam, en een neksteun, om te onderzoeken of dit een positief effect heeft op het fysieke handelen. Gezien de vergrijzing in onze branche en de huidige arbeidskrapte zijn dit mooie kansen, die het werk daardoor ook nog eens leuker maken.”  

Mooiste/meest bijzondere project waaraan je hebt gewerkt? 

“Een nieuwe samenwerking voor een high end, internationaal softwarebedrijf waar onze schoonmakers volledig zijn opgenomen in hun team. Nu zou dit niet bijzonder moeten zijn, maar dit is helaas niet overal het geval. Iets waar ik al snel achter kwam in deze branche. De opdrachtgever vroeg mij niet naar de referenties van een andere klant, maar wilde onze schoonmakers zelf spreken om te peilen of wij echt zo goed voor ze ‘zorgen’ als ik vertelde. In mijn geval zijn dit de opdrachtgevers die ik graag aan ons bind, want onze schoonmakers zijn het allerbelangrijkste. Zij voeren ieder dag het werk uit waar alles om draait. Daarnaast zijn het mega luxe kantoren. Het ontbreekt de medewerkers werkelijk aan niets. Denk aan een yogastudio, chefkoks die dagelijks (kosteloos) topgerechten bereiden en powernap rooms. Onze schoonmakers mogen ook gebruik maken van al deze faciliteiten. Geweldig toch!” 

Wat zou je nog graag beter kunnen? 

“Schoonmaken. Bij ons in Rotterdam zeggen we altijd: niet lullen, maar poetsen. Bij mij is het helaas vaak andersom: wel lullen, niet poetsen, haha. Sinds ik werkzaam ben bij Asito, doe ik daarom regelmatig een sopstage bij mijn schoonmaakcollega’s om zo meer vakkennis op te doen. Daarbij wil ik graag een gezicht geven aan onze schoonmakers. Zij worden nog te vaak ondergewaardeerd en ik probeer hier verandering in te brengen. Ik post daarom maandelijks een kort filmpje op mijn LinkedInpagina, waarbij ik een sopstage doe en de kijkers meeneem in de wondere wereld van schoonmaak. Ik zet hierbij altijd een schoonmaakcollega in de spotlight. Op deze manier wil ik laten zien wat het schoonmaakvak precies inhoudt en wil ik mijn schoonmaakcollega’s de waardering en aandacht geven die zij verdienen. Ontzettend leuk en leerzaam om te doen. Het lijkt me gaaf als ik nog veel beter wordt in het creëren van meer zichtbaarheid en meer waardering van onze schoonmakers.”  

Ik post maandelijks een kort filmpje op mijn LinkedInpagina, waarbij ik een sopstage doe en de kijkers meeneem in de wondere wereld van schoonmaak.

Wie is jouw inspiratiebron en waarom? 

“Mijn dochter Ella. Zij is net drie jaar. Nog zo puur, nieuwsgierig naar alles en iedereen en goudeerlijk. Zij zegt wat ze vindt, wat ze nodig heeft en uit wat ze echt voelt. Ze leert, groeit en speelt ieder dag. Iets waar ik, maar in zijn algemeenheid veel volwassenen, van kinderen kunnen leren.”  

Welk boek/app/magazine/gadget/film of iets anders mogen we echt niet missen? 

“Wat mij betreft de boeken van Els van Steijn, zoals De Fontein. De boeken zijn gericht op persoonlijke ontwikkeling en gaan over de invloed van jouw herkomst en de rol die je hierdoor aanneemt binnen een systeem, zoals in je familie maar ook in organisaties. De boeken hebben mij veel nieuw inzicht en wijsheid gegeven over waarom ik doe zoals ik doe en waarom een ander doet zoals hij doet. En vooral hoe je vervolgens kunt groeien.”  

Over vijf jaar ben ik:  

“Echt niet meer jong en nog steeds leuke dingen aan het doen waar ik energie van krijg!”  

Vlnr: Josette Dolhain, Inge de Jongh, Ozgur Yazar, Jonne de Kok, Adriaan Belonje, Joris Bosma, Guido Ubaghs, Peter Hamers, Niek Meertens, Catharien Kerkman, Bianca Mulkens, Dyonne Frissen.

Universiteit Maastricht en Asito gaan nieuw partnerschap aan

Schoonmaakdienstverlener Asito is de komende jaren de nieuwe schoonmaakpartner van Universiteit Maastricht (UM), waarbij beide partijen inzetten op een gelijkwaardig partnerschap. De nieuwe partners gaan gezamenlijk streven naar het oplossen van uitdagingen en het verbeteren van de schoonmaakervaring op de universiteit en de campus. Daarin staan wederzijds vertrouwen, innovatie en samenwerking centraal.

John Verpoort (Asito): "Als budgetcoach is het belangrijk om vertrouwen te winnen"

John Verpoort (Asito): "Als budgetcoach is het belangrijk om...

Bij veel schoonmaakbedrijven staat de financiële gezondheid van de medewerkers op de agenda. Zeker sinds de prijsstijgingen van de afgelopen twee jaar, komen steeds mer mensen in de knel. En dat zorgt voor veel stress en verdriet, terwijl de branche juist inzet op welzijn en (werk)geluk. Ook Asito helpt medewerkers die daar behoefte aan hebben daarom met hun financiën met een budgetcoach.

Asito organiseert weer jaarlijkse evenement Asito samen eten

Asito organiseert weer jaarlijkse evenement Asito samen eten

Van 7 t/m 11 oktober organiseert schoonmaakbedrijf Asito het jaarlijkse evenement Asito samen eten. Gedurende deze week komen collega's, klanten en andere betrokkenen op bijna zestig locaties door heel Nederland samen om te eten en elkaars cultuur te ontdekken.

Jong Talent Tijmen Keus: "Als baby kroop ik al onder de bureaus op kantoor en de schoonmaak heeft me altijd gefascineerd"  

Jong Talent Tijmen Keus: "Als baby kroop ik al onder de bureaus op...

In de rubriek Jong Talent geven jonge schoonmaakprofessionals hun toekomstvisie op de schoonmaak, delen ze hun ervaringen en geven ze een inkijkje in wie zij zijn en wat hen beweegt. Dit keer: Tijmen Keus.