'Werkgeluk begrijpen en optimaliseren? Op de werkvloer, dáár gebeurt het' (blog Herman Zondag)

'Werkgeluk begrijpen en optimaliseren? Op de werkvloer, dáár gebeurt het' (blog Herman Zondag)

Hij stapelt stoelen, schenkt koffie in en helpt met schoonmaken als het nodig is. Zelf wat spullen het magazijn in sjouwen? Ook dat is geen probleem voor Herman Zondag (54), directeur customer experience bij AFAS én winnaar van de vorige editie van de Nationale MeewerkWeek van CSU. "Beleidsplannen leest niemand. Op de vloer tussen de werknemers, daar gebeurt het. Dáár moet je zijn."

Herman Zondag is de baas van 120 medewerkers van AFAS in Leusden. Voor hem is het eigenlijk altijd Nationale MeewerkWeek en niet alleen van 26 september tot en met 30 september als schoonmaakbedrijf CSU directeuren, CEO’s en managers oproept om minimaal één dagdeel mee te helpen op de werkvloer. "Ik ben niet gemaakt om eindeloos te overleggen in een directiekamer. Ik voel me thuis tussen de mensen op de werkvloer. Daar ben ik elke dag te vinden”, zegt Zondag.

Handen uit de mouwen

Bij de vorige editie in 2019 stak hij onder meer de handen uit de mouwen in het restaurant. Destijds ging er 150 kilo mosselen door zijn handen. "Als je dingen zelf doet, weet je tenminste waar je over praat.” Dat is eigenlijk ook meteen de grootste tip die Zondag heeft voor zijn collega-directeuren in het hele land. "Kom uit dat kantoor op die bovenste verdieping en ga tussen de mensen staan. Luister en kijk wat er gebeurt. Je kunt corrigeren als het nodig is. Doe dat dan uit liefde. Het is de toon die de muziek maakt.”

Als je dingen zelf doet, weet je tenminste waar je over praat.

Door zijn werkwijze ontgaat de directeur amper iets. "Als ik iets zie wat in mijn ogen niet goed is, dan pak ik het aan en probeer ik er voor te zorgen dat het niet nog een keer gebeurt. Ik zou er ook een beleidsplan voor kunnen maken, maar dat leest toch niemand. Je kunt beter mensen direct aanspreken. Dat werkt voor iedereen fijner.”

Altijd aanspreekbaar

Als het aan Zondag ligt zou het goed zijn als er wat meer doeners in de directiekamers zouden zitten. En daar kan de Nationale MeewerkWeek aan bij dragen. Angst om de hiërarchie zo te verliezen? Dat is niet nodig. "Natuurlijk moet die er ook zijn, maar je mag het niet merken. Als er problemen opgelost moeten worden, moet je even doorpakken. Maar als de directeur langskomt, moeten mensen gewoon kunnen zeggen wat er speelt en wat ze ergens van vinden. Mensen die dat durven, zijn de beste medewerkers die je jezelf kunt wensen. En als je altijd aanspreekbaar bent, gaat dat veel makkelijker.”

Als de directeur langskomt, moeten mensen gewoon kunnen zeggen wat er speelt en wat ze ergens van vinden.

Met de komende Nationale MeewerkWeek doet hij uiteraard weer mee. "Al hoef ik er niet heel veel anders dan anders voor te doen”, zegt Zondag. Directeuren die nog twijfelen om hun directiekamer een dag te verlaten, wil hij graag over de streep trekken. "Ga kijken wat er gebeurt in je bedrijf. Alle mensen die je dan tegenkomt moet je kennen en begrijpen. Daar wordt iedereen gelukkiger en vrolijker van.” Ook de directeur zelf.

De Nationale MeewerkWeek

De Nationale MeewerkWeek is een initiatief van schoonmaakbedrijf CSU. Na twee jaar afwezigheid, als gevolg van de coronacrisis, kan de zesde editie eindelijk plaatsvinden. Van 26 september tot en met 30 september 2022 werken directeuren, CEO’s en managers weer (minimaal) één dagdeel mee op de werkvloer van hun bedrijf. Met als doel de afstand tot de werkvloer te verkleinen, in een tijd waarin verbinding op de werkvloer belangrijker is dan ooit. Hoe ziet het nieuwe werken er nu uit in de praktijk op verschillende lagen van de organisatie? En hoe blijf je tijdens de ongekende krapte op de arbeidsmarkt kritisch kijken naar de processen en effecten daarvan op de mensen binnen het bedrijf. Het is essentieel om als werkgever te weten wat er écht speelt op de werkvloer. De Nationale MeewerkWeek biedt deze mogelijkheid.

Deelnemen aan de Nationale MeewerkWeek of meer informatie ontvangen? Kijk dan op www.nationalemeewerkweek.nl.

CSU introduceert als eerste schoonmaakbedrijf de Nibud WerkUrenBerekenaar

CSU introduceert als eerste schoonmaakbedrijf de Nibud...

Samen met Nibud wil schoonmaakdienstverlener CSU haar medewerkers laten zien dat meer werken wel loont. Dat doen ze met de WerkUrenBerekenaar van het Nibud, toegespitst op de werknemers van CSU. Het is een online rekentool die de medewerkers helpt precies te berekenen wat extra werken hen financieel oplevert.

Onderzoek: werkgevers cruciaal voor inclusie kwetsbare groepen op arbeidsmarkt

Onderzoek: werkgevers cruciaal voor inclusie kwetsbare groepen op...

Nieuw promotieonderzoek van Tilburg University laat de sleutelrol van werkgevers zien bij het includeren van kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt, zoals mensen met een beperking, langdurig werklozen en mensen met een migratieachtergrond. Het onderzoek biedt waardevolle inzichten voor bedrijven die willen bijdragen aan een meer inclusieve arbeidsmarkt.

John Verpoort (Asito): "Als budgetcoach is het belangrijk om vertrouwen te winnen"

John Verpoort (Asito): "Als budgetcoach is het belangrijk om...

Bij veel schoonmaakbedrijven staat de financiële gezondheid van de medewerkers op de agenda. Zeker sinds de prijsstijgingen van de afgelopen twee jaar, komen steeds mer mensen in de knel. En dat zorgt voor veel stress en verdriet, terwijl de branche juist inzet op welzijn en (werk)geluk. Ook Asito helpt medewerkers die daar behoefte aan hebben daarom met hun financiën met een budgetcoach.

CSU MeewerkWeek levert waardevolle inzichten op

CSU MeewerkWeek levert waardevolle inzichten op

Tijdens de jaarlijkse CSU MeewerkWeek werken alle kantoorcollega's mee met schoonmaakcollega's op de werkvloer. Ook dit jaar gaven de schoonmaakmedewerkers van CSU weer een inkijkje in hun werk(dag). Er vonden mooie en leuke gesprekken plaats die zorgden voor veel ideeën om het werk te verbeteren.