Marissa en Michael Bakker, Bright (Media) Cleaning: "Verschil maken, gas geven en aanpakken"

Marissa en Michael Bakker, Bright (Media) Cleaning: "Verschil maken, gas geven en aanpakken"

Hun schoonmaakbedrijf bestaat al ruim een halve eeuw maar het duo Marissa en Michael Bakker staat eigenlijk nooit stil bij mijlpalen als het vijftigjarig bestaan, het behalen van een bepaalde omzetgrens of persoonlijke jubilea. Die constatering overvalt ze eigenlijk een beetje. De bedrijfsvoering prevaleert en iets vieren kan altijd later nog. Een profiel van twee ondernemers in het mkb-segment.

Broer en zus Bakker geven sinds 2019 leiding aan Bright (Media) Cleaning BV, een onderneming die in 1970 in Amsterdam begon als Bakker Schoonmaak en Huismeesterdiensten. Met later een filiaal in Huizen, in ’t Gooi, waar de onderneming zich vanaf 2006 definitief vestigde. Dicht bij de Hilversumse televisiestudio’s waar oprichter Ralph Bakker in de jaren negentig de nodige opdrachten verwierf, waarbij vanaf 2003 vooral zijn zeventienjarige zoon Michael werd betrokken.

Familiebedrijf

Gezondheidsperikelen dwongen de oprichter tot terugschakelen waarop hij er bij zijn dochter op aandrong dat die samen met haar broer het schoonmaakbedrijf zou gaan leiden. Marissa Bakker werkte toen als fotograaf, maar trad in 2008 toch ook aan in het bedrijf. Tot 2019 was de onderneming een vof, maar dat jaar werden alle activiteiten ondergebracht in één bv: Bright (Media) Cleaning BV. De aandelen ervan werden overgedragen aan Marissa (nu 43) en Michael (36). Oprichter Ralph Bakker trok zich terug en vestigde zich in Spanje.

Taakverdeling is duidelijk

De taakverdeling tussen broer en zus is duidelijk. Michael omschrijft zichzelf als oplossingsgericht, doet zodoende ‘alles op de vloer’ en stuurt het operationele werk aan. Zijn zus Marissa bekommert zich om de financiën, de administratie, de IT, de werkplanning voor de televisiestudio’s, personeelszaken en de klanten. Het is een echt familiebedrijf, want haar man werkt als planner en kwaliteitsmanager ook in de onderneming. Bij de vernieuwingen door de komst van Marissa moest de terugtredende oprichter wel even slikken. “Ineens waren er twee haantjes op het schip en de veranderingen verliepen niet zonder slag of stoot. Met ups en downs moesten we van 2012 tot 2019 onze eigen koers zoeken. Het was echt zijn kindje en het duurde echt wel even voordat mijn vader zich bij alles neerlegde.”

Beste zakelijke eigenschap

Ze werken nu drie jaar samen als directie. Wat is de beste zakelijke eigenschap van haar broer? “Zijn beste eigenschap is zijn creativiteit op en om de werkvloer. Hij weet werkelijk voor alles een oplossing te bedenken.” Michael over zijn oudere zus: “Wat Marissa heel goed kan, is het karakter van familiebedrijf beschermen en koesteren. Het team bijeenhouden en het gevoel van samen ervoor gaan.”

Wat we wel merken is dat door corona het shoppen van klanten en personeel is toegenomen.

Groei ondanks corona

Het bedrijf biedt werk aan circa vijftig personen, inclusief een tiental zzp'ers. Michael: “Marissa en ik zijn de beslissers, maar we bespreken alles in een team van vijf. Wij samen, plus de kwaliteitsmanager, onze secretaresse en de medewerkster marketing, ook verantwoordelijk voor social media en e-mail.” Het bedrijf telt ongeveer tachtig opdrachtgevers met bij elkaar meer dan honderdvijftig locaties in een werkgebied dat de Randstad, ’t Gooi, Utrecht en de regio Amersfoort omvat. Die klanten zijn naar omvang in te delen in vijf sectoren: woningcorporaties, media (en festivals en evenementen), horeca, kantoren en onderwijs. Afwezig in dat rijtje: zorg. Michael: “Daar zijn we nog niet actief. Dat is wel een sector van belang, maar nog niet op ons pad gekomen. Op het gebied van media zijn we toonaangevend en waren hét schoonmaakbedrijf tijdens het Eurosongfestival in 2021. Bij de televisie bedienen we op tal van locaties het hogere segment, backstage bij de artiesten. Dat werk is ooit gestart met een door ons bedachte revolutionaire aanpak van het snel wisselen van vloerkleuren in televisiestudio’s in Hilversum, Aalsmeer en Amsterdam. Dat doen we nog steeds heel veel.”

Omzet verdubbeld

Heel opmerkelijk is dat Marissa en Michael er sinds hun aantreden als directie en ondanks corona erin slaagden de omzet te doen verdubbelen. Marissa: “In de periode 2017-2020 bedroeg die iets meer dan een miljoen euro. Door corona en frequentieverlaging van de schoonmaak ontstond er bij ons iets van erop of eronder. We riepen hulp in van action coach Sipko Visser en hebben ons heel erg gefocust op het verwerven van nieuw werk bij woningcorporaties, organisatoren van festivals en evenementen en, corona of niet, toch ook in de horeca.” De succesfactoren? Snel schakelen en alles doen voor extra werk. Michael: “We staken de koppen bij elkaar met de vraag wat nu? We zeiden nu moeten we het verschil maken, gas geven en alles aanpakken wat omzet oplevert.” Marissa: "Die initiatieven en inspanningen zijn heel succesvol geweest want vorig jaar zijn we geëindigd op een omzet van 2,2 miljoen euro."

Gras groener

Tot dusver is alle groei van binnenuit ontstaan, zonder overnames. Marissa: “Daar hebben we nooit enig initiatief voor genomen. Veel groei is ontstaan door extra werk voor bestaande relaties.” Haar broer: “Vooral door contacten met productiemaatschappijen voor televisieshows en festivalorganisatoren, die van tientallen locaties gebruikmaken en ons blijven inschakelen.” Dat zijn sectoren waar succes en tegenslagen dicht bij elkaar liggen. Verliezen ze niet jaarlijks ook opdrachten? Marisa: “Heel zelden. Soms doordat nieuw aangestelde functionarissen vinden dat ze een frisse start moeten maken of, wat ons eind 2022 overkwam, door een fusie van organisaties. Wat we wel merken is dat door corona het shoppen van klanten en personeel is toegenomen, dus even kijken of het gras bij de buren toch niet groener is.”

Personeel en groei

Broer en zus Bakker calculeren nu met een gestage groei van vier ton per jaar. Hanteren ze gezien hun nog beperkte bedrijfsomvang een bovengrens voor schoonmaakopdrachten? Michael: “Dat hangt een beetje af van het soort werk en de locatie waar zo’n aanvraag speelt. Als er een aanvraag komt voor een contract van bijvoorbeeld vijf ton per jaar op het Mediapark dan zeg ik ‘dat doen we’. En als je diep in mijn hart kijkt, denk ik dat we ook het dubbele aan kunnen.” Maar voor EU-inschrijvingen bedanken ze vooralsnog. Marissa: “Daar doen we niet aan mee. We worden niet gelukkig van veel papierwerk en ik wil aan mogelijke opdrachtgevers vooral ons gevoel van dienstverlening overbrengen. Een mogelijke klant in de ogen kijken en rechtstreeks overbrengen wat we gaan neerzetten. Dat kan allemaal niet bij EU-aanbestedingen. Ik sluit niet uit dat het ooit zover komt, maar dan met ondersteunende externe hulp.”

We worden niet gelukkig van veel papierwerk bij EU-aanbestedingen en ik wil aan mogelijke opdrachtgevers vooral ons gevoel van dienstverlening overbrengen. 

Personeelszaken

Wat is een lastig aspect voor een bescheiden mkb-schoonmaakonderneming? Marissa: “Nu eerst en vooral personeelszaken. Het zoeken en vinden van uitvoerend personeel. Sollicitanten die bijvoorbeeld door het UWV worden gestuurd en na een afspraak gewoon niet komen opdagen. En het feit dat medewerkers tegenwoordig zo lichtgeraakt zijn. Wat me zakelijk soms kan bezighouden, is dat je in het segment met organisatoren van festivals en evenementen ook stuit op eendagsvliegen die iets op touw zetten en waarbij je als dienstverlener maar moet afwachten of je achteraf wordt betaald. Soms bekruipt me wel de gedachte aan omzetverlies buiten je schuld. Maar eigenlijk ben ik een optimist en leef bij de dag.”

Lange termijn

Michael: “Marissa leeft echt bij de dag, ik ben wat meer bezig met de lange termijn. Wat we doen is leuk, maar het moet natuurlijk wel uitkunnen en we moeten blijven groeien. In omzet en bedrijfsruimte. Maar het is nu nog te vroeg voor stappen die ik zou willen zetten.”

Michael van Nol staat aan het roer van Oké Groep: Schoonmaak en verbreding onder één dak  

Michael van Nol staat aan het roer van Oké Groep: Schoonmaak en...

In de jaren negentig was er bij grotere schoonmaakbedrijven sprake van een breed aanbod. Terwijl ze tegen de klant betoogden dat die zich vooral moest concentreren op zijn core business, boden zij juist naast schoonmaak ook klein technisch onderhoud en asbest-, brand- en roetreiniging aan. Velen van hen keerden terug naar alleen klassiek schoonmaken. Maar niet allemaal.  

Michael van Nol staat aan het roer van Oké Groep: Schoonmaak en verbreding onder één dak  

Michael van Nol staat aan het roer van Oké Groep: Schoonmaak en...

In de jaren negentig was er bij grotere schoonmaakbedrijven sprake van een breed aanbod. Terwijl ze tegen de klant betoogden dat die zich vooral moest concentreren op zijn core business, boden zij juist naast schoonmaak ook klein technisch onderhoud en asbest-, brand- en roetreiniging aan. Velen van hen keerden terug naar alleen klassiek schoonmaken. Maar niet allemaal.

Michael van Nol staat aan het roer van Oké Groep: Schoonmaak en verbreding onder één dak  

Michael van Nol staat aan het roer van Oké Groep: Schoonmaak en...

In de jaren negentig was er bij grotere schoonmaakbedrijven sprake van een breed aanbod. Terwijl ze tegen de klant betoogden dat die zich vooral moest concentreren op zijn core business, boden zij juist naast schoonmaak ook klein technisch onderhoud en asbest-, brand- en roetreiniging aan. Velen van hen keerden terug naar alleen klassiek schoonmaken. Maar niet allemaal.

Michael van Nol staat aan het roer van Oké Groep: Schoonmaak en verbreding onder één dak  

Michael van Nol staat aan het roer van Oké Groep: Schoonmaak en...

In de jaren negentig was er bij grotere schoonmaakbedrijven sprake van een breed aanbod. Terwijl ze tegen de klant betoogden dat die zich vooral moest concentreren op zijn core business, boden zij juist naast schoonmaak ook klein technisch onderhoud en asbest-, brand- en roetreiniging aan. Velen van hen keerden terug naar alleen klassiek schoonmaken. Maar niet allemaal.