Uitkomst poll SieV: Schoonmaakbedrijven willen medewerkers met schulden helpen

Uitkomst poll SieV: Schoonmaakbedrijven willen medewerkers met schulden helpen

De coronacrisis, de energiecrisis en de hoge inflatie dragen bepaald niet bij aan een gezonde financiële positie van de gemiddelde Nederlander. Ook in de schoonmaakbranche zijn medewerkers die met (dreigende) schulden zitten. MKB-branchevereniging Schoonmaken Is Een Vak (SieV) hield daarom een poll, met als vraag: Help jij je medewerkers met financiële problemen?

SieV stelde deze prikkelende vraag op haar LinkedIn-pagina. Het merendeel van de stemmers gaf aan een helpende hand te willen toesteken. Liefst 88 procent koos namelijk voor het antwoord ‘Ja, ik geef ze hulp en begeleiding’. Niemand vindt dat financiële problemen de verantwoordelijkheid van de medewerker is.

Maaltijd geven

Verder gaf 6 procent aan medewerkers met financiële problemen een maaltijd of andere nuttigheid te doneren. Tot slot koos 6 proces voor het antwoord ‘Nee, het is mij niet bekend.'

Schoonmaakbedrijven vinden hulp bieden logisch

Aanleiding voor de poll was een artikel op de MKB-Nederland website over de lancering van de Nationale Coalitie Financiële Gezondheid, een samenwerkingsverband van bedrijven en organisaties voor de financiële gezondheid van hun medewerkers. In dit artikel staat dat uit onderzoek blijkt dat “bijna 80 procent van de ondernemers hun werknemers met schulden wil helpen en bijna 60 procent dat zelfs ziet als zijn verantwoordelijkheid.” Ook uit artikelen op de site van Service Management blijkt dat schoonmaakbedrijven met liefde in actie komen om medewerkers met (dreigende) schulden een helpende hand te bieden, bijvoorbeeld door hen te wijzen op de inzet van een budgetcoach.

Nieuwe stelling

Inmiddels heeft SIEV op de LinkedIn-pagina een nieuwe stelling geplaatst. De vraag is: Heb jij dit jaar als schoonmaakbedrijf iets extra’s gegeven aan je medewerkers in verband met de stijgende kosten?

De mogelijke antwoorden om uit te kiezen zijn:

  1. Ja, ik heb ze meer salaris gegeven
  2. Ja, ik heb ze bewust een groot levensmiddelenpakket gegeven
  3. Nee, want ik heb de middelen niet om iets extraas te geven
  4. Nee, want we hebben het allemaal moeilijk in deze tijden

Tot nu toe gaan de meeste stemmen naar optie 1.

Foto: SieV

SIEV lanceert MVO keurmerk voor leden

Schoonmaakbranchevereniging SIEV en Qualis Insight hebben de handen in een geslagen om, naast het SIEV keurmerk, een MVO keurmerk af te stemmen op de schoonmaakbranche. Met dit Social Impact Label streven de partijen verschillende MVO doelen in de schoonmaakbranche na.

Facilicom Sociaal helpt werknemers met financiële gezondheid

Facilicom Sociaal helpt werknemers met financiële gezondheid

Werknemers met financiële problemen hebben stress en zijn vaker ziek. Je kunt als werkgever deze mensen helpen, daar heb je zelf ook baat bij. Facilicom doet het en vertelt over de aanpak.

CSU maakt jongeren bewust van hun uitgavenpatroon: denk in uuro's

CSU maakt jongeren bewust van hun uitgavenpatroon: denk in uuro's

Veel jongeren vinden het moeilijk om de verleidingen van (online) aankopen te weerstaan. Ze krijgen daardoor steeds vaker te maken met financiële problemen. Daarom zijn alle Brainport partners, waaronder CSU, een campagne gestart: Denk niet in euro's, maar uuro's. Opvallende prijskaartjes laten duidelijk zien hoeveel uren jongeren moeten werken voor hun uitgaven. Op deze manier willen de partners jongeren wakker schudden en ze bewuster laten omgaan met (de waarde van) geld.

Duizenden ondernemers lossen coronaschuld (nog) niet af

Duizenden ondernemers lossen coronaschuld (nog) niet af

Een groot aantal ondernemers is nog niet begonnen met het aflossen van een openstaande coronaschuld bij de Belastingdienst. Gemiddeld hebben deze 43.000 ondernemers een schuld van ruim 40.000 euro. Demissionair staatssecretaris van Financiën Marnix van Rij heeft er een hard hoofd in of zij dat op korte termijn wel zullen gaan doen.