SieV stelde deze prikkelende vraag op haar LinkedIn-pagina. Het merendeel van de stemmers gaf aan een helpende hand te willen toesteken. Liefst 88 procent koos namelijk voor het antwoord ‘Ja, ik geef ze hulp en begeleiding’. Niemand vindt dat financiële problemen de verantwoordelijkheid van de medewerker is.
Maaltijd geven
Verder gaf 6 procent aan medewerkers met financiële problemen een maaltijd of andere nuttigheid te doneren. Tot slot koos 6 proces voor het antwoord ‘Nee, het is mij niet bekend.'
Schoonmaakbedrijven vinden hulp bieden logisch
Aanleiding voor de poll was een artikel op de MKB-Nederland website over de lancering van de Nationale Coalitie Financiële Gezondheid, een samenwerkingsverband van bedrijven en organisaties voor de financiële gezondheid van hun medewerkers. In dit artikel staat dat uit onderzoek blijkt dat “bijna 80 procent van de ondernemers hun werknemers met schulden wil helpen en bijna 60 procent dat zelfs ziet als zijn verantwoordelijkheid.” Ook uit artikelen op de site van Service Management blijkt dat schoonmaakbedrijven met liefde in actie komen om medewerkers met (dreigende) schulden een helpende hand te bieden, bijvoorbeeld door hen te wijzen op de inzet van een budgetcoach.
Nieuwe stelling
Inmiddels heeft SIEV op de LinkedIn-pagina een nieuwe stelling geplaatst. De vraag is: Heb jij dit jaar als schoonmaakbedrijf iets extra’s gegeven aan je medewerkers in verband met de stijgende kosten?
De mogelijke antwoorden om uit te kiezen zijn:
- Ja, ik heb ze meer salaris gegeven
- Ja, ik heb ze bewust een groot levensmiddelenpakket gegeven
- Nee, want ik heb de middelen niet om iets extraas te geven
- Nee, want we hebben het allemaal moeilijk in deze tijden
Tot nu toe gaan de meeste stemmen naar optie 1.