45 procent toiletten in horeca is schoon

45 procent toiletten in horeca is schoon

Als je onderweg bent en een toilet zoekt, probeer dan vooral de horeca. Met 45 procent goed eindigden ze bovenaan in het Nationaal Toiletonderzoek 2022. Opnieuw, want dat was de jaren daarvoor - 2017 en 2018 - met respectievelijk 44 en 49 procent ook al het geval. Vast geen toeval, want toilethygiëne is typisch een meetpunt bij een horecabeleving. Hier troffen we ook de mooiste sanitaire ruimten en de meeste sensorkranen aan, vooral in hotels. De testers delen hun ervaringen.

De absolute winnaar werd een vakantiepark: het herentoilet bij Landal aan de Reeuwijkse Plassen. Bij visueel schoon werd een tien ingevuld en bij ‘staat van het sanitair’ een negen. Een en al lof op het bijbehorende document: ‘afgedekte papierbak, ruikt fris, sensorkraan, lekker licht en schoon’. Bovendien totaal geen bacteriologische vervuiling. Hulde voor de beheerder. Bij een La Place daar dicht in de buurt werd ook maar liefst twee keer een negen gegeven, voor de aanblik en het sanitair. Maar een besmette zitting blokkeert een hoge totaalscore.

Stroom aan positiviteit

De sector horeca levert een stroom van positieve constateringen op. Lees even mee. ‘Mooi in stijl, net als het restaurant, maar de prullenbak puilt uit.’ Opmerkelijk: ‘ruim toilet, maar erg stoffig’. Even de zitting schoonblazen dus. ‘Rook erg lekker fris, schoon en fijn toiletgebouw’ (op een camping). En een driepunter: ‘mooi, chique en schoon’. Vooral de toiletten in hotels komen er – zeker visueel – goed vanaf. In Utrecht: ‘trendy kleuren en verlichting’ en ‘goed, schoon en hip’. In een Eindhovens hotel staat alleen: ‘goed niveau’ en in Arnhem ‘mooi, functioneel, schoon toilet. Bij de heren in een restaurant lezen we een haastige staccato-notering: ‘Schoon, nieuw, goed’. Je hoort ‘m denken, ‘gauw door met die test’.


Opknapbeurt nodig

Het sanitair van Van der Valk scoort ook altijd hoog. Bij Schiphol: ‘Zeer mooi!’ Maar achteraf weten we dat het schoonmaken even haperde… Die lof voor de aanblik geldt overigens ook altijd voor La Place, dat onveranderlijk als ‘modern’ of ‘mooi’ wordt omschreven. De andere kant van de (visuele) medaille vinden we op de Veluwe, waar in een café zowel het dames- als het herentoilet werden getest. De besmetting is minder dan gemiddeld, maar de aanblik van het sanitair treurig stemmend. Bij de heren: ‘ouderwetse inrichting, handgreep van de toiletdeur los.’ Uitwijken naar de naburige dames helpt niet: ‘ouderwetse inrichting, stukje van de wc-pot af, opknapbeurt nodig.’

Vooral de toiletten in hotels komen er – zeker visueel – goed vanaf.

Bij een Foodhall in Arnhem staat (zonder toelichting) dat de ‘pot zichtbar vies’ is. Gauw naar elders voor voedsel, hoewel de keuken misschien brandschoon is. Bij een pizzeria in oostelijk Gelderland is het sanitair oud, maar staat ook heel beknopt: ‘urinoir met beeldscherm.’ Niet verbonden met een op de urinoir gerichte camera, mogen we hopen. Over de heren, bij een café in Amsterdam: ‘verouderd, standaard.’ Maar dat hoort eigenlijk een beetje bij een kroeg.

Fastfood-sanitair

Het zal te maken hebben met het parkeergemak, want ook nu weer zijn er voor de test een aantal McDonalds bezocht. Drie scoorden een voldoende wat het bacteriologisch schoon zijn betreft, waarbij wat de aanblik betreft wordt geconstateerd: ‘goed, schoon, netjes’, dan wel ‘prima toilet, niet heel schoon, maar zeker ook niet vies.’ Alle drie voldoende schoon, maar toch wordt nummer drie als ‘matig’ beoordeeld en krijgt een magere zes. Echt uitnodigend is het fastfood-sanitair niet. Er lijkt altijd iets stuks te zijn. Drie afzonderlijke voorbeelden: ‘verouderd, beetje muffig, afvalbak overvol’ en ‘toiletbril los, deurmat op de afvalbak, overal proppen papier’ en zelfs vernieling (in dit geval in Twente) komt voor: ‘prullenbak afgebroken, bak ligt op de grond.’

Wil je meer weten over de ervaringen van de testers van het Nationaal Toiletonderzoek? Of ben je benieuwd naar de nieuwste toilettrends? Je leest erover in het nieuwe digimagazine Service Management 5! >>




Leroy Ranglek en Joseph Nickisch richten Bamboi op: "Bamboe moet perceptie toiletpapier veranderen"

Leroy Ranglek en Joseph Nickisch richten Bamboi op: "Bamboe moet...

Duurzaam toiletpapier, gemaakt van 100 procent bamboe: Bamboi wil dat dit het 'nieuwe normaal' wordt. Begin dit jaar werd het bedrijf van Leroy Ranglek en Joseph Nickisch uitgeroepen tot winnaar van de CSU Smart Solution of the Year-award. "Als je vanuit je basisbehoeftes al de juiste en duurzame keuze maakt, ga je daar in de rest van je leven ook op letten."

44 procent voelt zich angstig bij gebruik openbare sanitaire ruimtes 

44 procent voelt zich angstig bij gebruik openbare sanitaire ruimtes

Uit internationaal onderzoek van Tork (Verenigde Staten, Mexico, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland) blijkt dat bijna de helft van de respondenten (44 procent) zich angstig voelt bij het gebruik van openbare sanitaire ruimtes. Zij voelen zich niet veilig en nemen minder graag deel aan sociale activiteiten in het openbaar om openbare sanitaire ruimtes te vermijden.

Trends voor het kleinste kamertje: "De mogelijkheden zijn eindeloos" 

Trends voor het kleinste kamertje: "De mogelijkheden zijn eindeloos"

Het kleinste kamertje, maar absoluut niet het saaist. In de toiletruimte vindt een wereld aan innovatie plaats. De hoogste hygiënestandaard, duurzaamheid, digitalisering. Afgelopen Interclean Amsterdam proefden we er al aan met een hele hal vol sanitair. Maar wat zijn nu echt de toilettrends van dit moment? Ineke van den Bemt, Regional Segment Marketing Manager Commercial & Public Interest bij Tork, en Gaston Plantaz, head of Sales Steering, Marketing & Business Development bij CWS Hygiene Nederland, praten ons bij.

Service Management nummer 3 verschenen

Service Management nummer 3 verschenen

Hij valt deze week op de mat: de derde editie van Service Management van 2024! Met het thema hygiëne en dat betekent dat je ook alles leest over de trends voor het kleinste kamertje.