Opkomst van contactloze kranen
Sinds de start van het Nationaal Toiletonderzoek bestaat de test uit het bemonsteren van vier oppervlakken te weten de deurkruk, de wc-bril, de spoelknop en de kraan. Door de dipslide kort tegen het betreffende oppervlak te drukken blijven er bacteriën achter op de voedingsbodem die vervolgens door het laboratorium op aantal en soort worden geanalyseerd. De draaiknop of hendel van een kraan is een van de oppervlakken die getest dient te worden. Voor dit onderzoek moet je je afvragen of deze oppervlakte in de toekomst relevant blijft. In het Nationaal Toiletonderzoek van 2018 werd op 24 procent van alle kranen verontreinigingen aangetroffen, maar door de komst van non-touch sensorkranen zal dit percentage in de toekomst aanzienlijk dalen. Het contactloos handen wassen gaat er zeker voor zorgen dat de overdracht van bacteriën van kraan naar hand tot een minimum beperkt gaat worden. Bovendien besparen ze liters water per jaar. Wat mij betreft een prima ontwikkeling!
Functioneel, maar kan wel een update gebruiken
Dit jaar heb ik ook een aantal ziekenhuizen bezocht. Om een zo goed mogelijk beeld te krijgen test ik altijd op twee verschillende toiletten in het gebouw. Een drukbezocht toilet op de begane grond vlak bij de ingang en een toilet op een wat rustigere afdeling. Uit de schoonmaakroosters op beide toiletten kun je concluderen dat de schoonmaakfrequentie is afgestemd op het aantal mensen dat gebruik maakt van het toilet. Veel toiletten zijn visueel schoon en alle dispensers zijn over het algemeen voldoende gevuld. Da’s een goede zaak, maar ik word minder vrolijk van het oude sanitair, diepe voegen en vergeelde dispensers die ik ben tegengekomen. Ogenschijnlijk heel functioneel maar deze toiletten kunnen wat mij betreft wel een facelift gebruiken.
Communicatie
Naast de opkomst van sensorkranen viel het mij op dat er steeds meer gecommuniceerd gaat worden in de toiletten. Het coronavirus heeft er voor gezorgd dat er nog een aantal bordjes en stickers met 1,5 meter waarschuwingen aanwezig zijn op het toilet. Op 20 procent van de door mij bezochte toiletten trof ik echter ook duurzame en ludieke boodschappen en dat is gaaf om te zien. Ik ben benieuwd naar de uitslag!
Arjan Bolink, Manager Marketing & Communicatie Facility Trade Group