Jongeren vinden een baan in de schoonmaak zo gek nog niet

Jongeren vinden een baan in de schoonmaak zo gek nog niet

Je ziet meteen resultaat van je werk, het is goed te combineren met vrije tijd en het verdient ook nog eens lekker. Steeds meer jongeren zien de voordelen van een (bij)baan als schoonmaker, zeker na de verhoging van het salaris in de nieuwe cao. Het Financieele Dagblad wijdde daarom recent een artikel aan de stijgende belangstelling voor de schoonmaakbranche onder jongeren.

De animo voor het schoonmaakvak heeft een impuls gekregen door de verhoging van het salaris in de nieuwe cao, schrijft het FD. Het all-in loon voor jongeren, dus bruto en inclusief vakantiegeld, heeft ook een positief effect: zij krijgen zo meer op hun rekening gestort. Het bedrag kan helemaal oplopen als ze in de avonduren, in het weekend of tijdens feestdagen werken.

Wachtlijst

Wat ongetwijfeld ook heeft geholpen is de online campagne Schoonmaak je rijk van Schoonmakend Nederland. De campagne bereikte een keer zoveel mensen dan van tevoren was verwacht. Campagneleider Ilse Vanhijfte vertelt dat haar zoon zich zelfs moest inschrijven op een wachtlijst voor een baantje als schoonmaker. Hoe zij het succes verklaart? “Het hoge salaris lokt ze.”

Imago

Naast het financiële aspect speelt het imago van de branche ook mee. Angel Nellen van Nellen Schoonmaakdiensten: “Plees poetsen is misschien vijf procent van ons werk. Jongeren die hier werken, leren dat je niet op de schoonmaak neer hoeft te kijken.” De 16-jarige Lucas Hogen Esch doet dat in ieder geval niet en schrobt met plezier een vloer. “Je ziet meteen resultaat. Dat is wel lekker.” En zijn vrienden? “Ze vinden dat ik absurd veel verdien voor mijn leeftijd.”