Het imago van de schoonmaak positief beïnvloeden door verzorging van machines en materialen

Het imago van de schoonmaak positief beïnvloeden door verzorging van machines en materialen

De schoonmaakbranche kampt met een negatief imago en er wordt vaak neergekeken op de schoonmakers. Ron van der Meijden stelt dat dit negatieve beeld bevestigd wordt door het gebruik van vuile en onverzorgde schoonmaakmaterialen en -machines. Daarom een oproep aan alle schoonmakers: verzorg jezelf en je spullen!

Komt een man bij de tandarts

Ik was laatst bij de tandarts en lag op de behandelstoel. Hij wilde beginnen met het verwijderen van tandsteen en ik moet toegeven dat dit niet mijn beste moment van de dag was. De assistente, die normaal opgewekt en vrolijk is, vertelde de tandarts heel zachtjes dat het desinfecteren van de instrumenten was mislukt doordat de apparatuur niet in orde was. De tandarts had in de gaten dat ik de mededeling ook had gehoord. Hij wilde net met een behandeltang in mijn mond aan de gang, maar hij verontschuldigde zich en verzocht me een nieuwe afspraak te maken.

De tandarts en zijn assistente zagen er keurig verzorgd uit in nette, schone werkkleding. Ze roken fris en de tandarts stonk niet uit zijn mond toen hij zich over mij boog.

>> Leestip: Hier kopen schoonmaakbedrijven het liefst materialen en benodigdheden

Onverzorgde schoonmakers

In ons vak mis ik dit nog wel eens. Te vaak kom ik onverzorgde schoonmakers tegen. Leidinggevenden zijn zich soms te weinig bewust van hun voorbeeldfunctie. Het mag dan wel mode zijn om met gaten in je kleding rond te lopen, maar dit is echt iets voor in de vrije tijd. Niet als je aan het werk bent. Ook is fris ruiken een probleem in ons vak. Het is logisch dat je aan het eind van de werkdag niet zo fris meer ruikt, maar aan het begin van de klus moet dit wel in orde zijn.

Kortgeleden werd bij een grote opdrachtgever een enquête gehouden over de kwaliteit van de schoonmaak en de beleving van de gebruikers. Het schoonmaakbedrijf scoorde een 7,6 en ging opgewekt naar de bespreking waar dit gepresenteerd werd. De facilitair manager maakte echter wel een kanttekening bij de resultaten. De gebruikers vonden twee schoonmakers van de dagploeg niet altijd even fris ruiken. Of daar wat aan gedaan kon worden? Meestal heeft dit te maken met een goede persoonlijke hygiëne, dus goed wassen en dagelijks schone kleding.

>> Lees ook: Blog Maurice Rutgrink: Beleving

Verzorging van materialen en middelen

Het verzorgen van de materialen en middelen waarmee we werken is ook erg belangrijk. Onwillekeurig moet ik terugdenken aan een demo die ik ooit eens heb gegeven. Ik had de leidinggevende van het schoonmaakbedrijf gevraagd om een eenschijfsmachine met een watertank en een schrobzuigmachine. Dit was geen probleem, hij zou het regelen. Zoals ik vroeger geleerd heb, was ik ruim op tijd aanwezig om de dingen die nodig waren voor de demo klaar te kunnen zetten. Maar toen ik de machines zag die voor mij waren geregeld, schrok ik me rot. Er werd me verteld dat de machines extra goed schoongemaakt waren, speciaal voor de demo. Maar dit was absoluut niet te zien. Ook ontbrak de watertank op de eenschijfsmachine. Ik zei dat die tank nodig was om de vloeistoffen goed over de vloer te kunnen verdelen, maar daar werd niet naar geluisterd. Ik moest dit maar gewoon met een mop doen. Dat deden zij immers ook altijd en dat werkt prima.

Als je met vuile, onverzorgde materialen werkt dan sta je meteen al 2-0 achter

Deze man had echt iets kunnen leren van mijn tandarts. Als je materialen niet in orde zijn, kun je niet aan het werk. Zorg voor nette, schone schoonmaakmaterialen en je hebt de helft gewonnen. Als je met vuile, onverzorgde materialen werkt dan sta je meteen al 2-0 achter.

Nog een punt van aandacht is het opruimen en schoonmaken van materialen na het uitvoeren van de schoonmaaktaken. Klanten reageren natuurlijk als ze zien met welke materialen we aankomen om de klus uit te voeren. Meestal zeggen ze niets, maar ze denken het wel. Vaak hoor ik dat er wordt neergekeken op schoonmakers. Door te werken met vuile en onverzorgde materialen, doen we niks anders dan dit negatieve beeld bevestigen.

>> Leestip: Schone bedrijfswagen is het visitekaartje van schoonmaakbedrijven

Schoonmaakmachines onderhouden

Nog zo͛n voorbeeld is de auto van de mobiele ploeg. Geregeld vraag ik tijdens mijn werkzaamheden of ik deze eens mag bekijken, maar meestal zegt de leidinggevende dat dit ͚helaas͛ niet mogelijk is. Ik weet wel beter. Onderweg kijk ik altijd of ik auto͛’s van de mobiele ploeg zie staan. Meestal word ik er niet vrolijk van.

Machines moeten ook goed verzorgd worden, mede omdat ze vaak hartstikke duur zijn. Ik herinner mij een ervaring van enige tijd geleden, met een bekende rode Gansow schrobzuigautomaat. Binnen het bedrijf was één medewerker verantwoordelijk voor de machine. Als je alleen al wees naar het apparaat, kreeg je een klap op je vingers. De machine was al twintig jaar oud en her en der zaten er kleine beschadigingen op, maar van binnen leek hij als nieuw. Deze medewerker stak veel tijd in het schoonmaken en onderhouden van de machine, wat duidelijk zijn vruchten afwierp. Maar na zijn vakantie was hij altijd in mineur, want zijn geliefde apparaat was mishandeld. Vies. Vuil. Van binnen en van buiten.

Rommelige kasten en vuile karren

Het is ook altijd interessant om te vragen naar de werkkast. Er zijn maar weinig leidinggevenden die enthousiast reageren op deze vraag. Maar ze zijn er wel, leidinggevenden die vol trots naar hun opgeruimde werkruimte lopen. Glimlachend laten zij dan de strakke inrichting en nette kasten zien. Ik geniet hiervan. Het heeft niks te maken met tijd, maar het gaat om goede discipline van de leidinggevende die hij overdraagt op zijn medewerkers.

Werkwagens worden dagelijks gebruikt door de schoonmaakmedewerkers. Belangrijk dus, voor het imago en het beeld van de schoonmaak. Maar helaas worden ook vaak deze karren amper opgeruimd of schoongemaakt, waardoor ze vuil en slordig zijn.

Niet het negatieve imago bevestigen

Gelukkig zijn steeds meer leidinggevende zich ervan bewust dat het beeld van de schoonmaak mede gevormd wordt door de middelen en materialen die ervoor gebruikt worden. Natuurlijk, het negatieve imago waar de schoonmaak mee kampt, zal ook deze eeuw niet volledig omslaan. Maar lieve schoonmakers en leidinggevenden, doe alsjeblieft je uiterste best om dit negatieve beeld niet te bevestigen. Werk niet met vuile en onverzorgde materialen. Zorg dat jij en je spullen er representatief en netjes uitzien. Dan ben je al een heel eind op weg.

Geschreven door Ron van der Meijden, hij is schoonmaakdeskundige en -adviseur. Dit artikel is al eens eerder gepubliceerd. 

Verder lezen

Kärcher vestigt Guinness world record voor hogedrukreinigers

Kärcher vestigt Guinness world record voor hogedrukreinigers

Kärcher heeft een Guinness world record ontvangen, omdat ze momenteel het bestverkochte merk voor hogedrukreinigers is. Daarmee kan Kärcher veilig claimen dat ze wereldwijd een leidende positie heeft in de productcategorie.

i-team Global lanceert i-walk

i-team Global lanceert i-walk

i-team Global lanceert de i-walk, hun nieuwst robot-schrobzuigmachine. De nieuwe machine moet de schoonmaak duurzamer en efficiënter maken. Zo hebben gebruikers slechts een minuut voorbereidingstijd nodig om 300 vierkante meter vloer te reinigen.

Kärcher introduceert nieuwe accu tapijtborstelstofzuiger

Kärcher introduceert nieuwe accu tapijtborstelstofzuiger

Kärcher lanceert de CV 30/2 Bp Adv, de nieuwe accu-aangedreven tapijtborstelstofzuiger voor professionele gebruikers. Het toestel is geschikt voor het diep en moeiteloos reinigen van tapijten en harde vloeren in verschillende ruimtes van onder andere hotels, restaurants, winkels of openbare gebouwen.

Foto: Kärcher

Bedwantsen? Gebruik stoomreinigers en stoomzuigers van Kärcher

Met de toename van internationale reizen is het probleem van bedwantsen wereldwijd gegroeid. Bedwantsen kunnen gemakkelijk van plaats naar plaats worden vervoerd, waardoor hotels, openbaar vervoer en andere plaatsen waar veel mensen samenkomen, kwetsbaar zijn voor besmettingen. In reactie hierop heeft Kärcher hun stoomreinigers en stoomzuigers laten testen door het Franse Instituut voor Onderzoek en Controle van Bedwantsen (INELP). De resultaten: de apparaten verwijderen 100 procent van de bedwantsen in alle groeistadia.