In een nieuwe samenwerking richtten de Gemeente Rotterdam en de Erasmus Universiteit in 2017 de Behavioral Insights Group Rotterdam (BIG’R) op. Het doel: onderzoek doen naar hoe gedragswetenschappen kunnen bijdragen aan een leefbaardere omgeving. Onderdeel daarvan is onderzoek naar hoe je zogenaamde naastplaatsingen kunt terugdringen. Dat is vuilnis of afgedankte meubels die rond vuilcontainers worden achtergelaten. Een veelvoorkomend probleem in Rotterdam en vast en zeker ook in andere steden. Het antwoord op deze vraag was één van de thema’s van Dewies’ onderzoek.
Stickers uitdelen
Het resultaat? Het lukte om dit soort zwerfafval voor een deel uit het straatbeeld te krijgen. En dat enkel door stickers uit te delen. Dewies legt uit hoe het in zijn werk gaat: “In buurten waar veel naastplaatsingen zijn, gaat de gemeente van deur tot deur. In een van deze buurten werd tijdens dit gesprek stickers uitgedeeld waarop staat 'Ik houd onze straat schoon', met het verzoek deze zichtbaar op hun huis te plakken.” En zo simpel was het. In de buurt waarin de stickers werden uitgedeeld, nam het aantal dagen waarop vuilnis werd gevonden met twee derde af. In de andere buurten veranderde er niets. Een mogelijke verklaring voor de effectiviteit van de stickers geeft Devies ook: “De stickers zijn niet alleen een visuele reminder, je communiceert zo ook sociale norm in de straat.”
Lees meer via Erasmus University Rotterdam >>