“Enkele maanden geleden kreeg een importeur de aanvraag van een mkb-schoonmaakbedrijf”, begint Kwestro zijn verhaal. “Of ze elf robots willen leveren. We dachten dat er wellicht een typefoutje was gemaakt. Dat de elf een één moest zijn. Maar niets was minder waar. Ze zien in robotisering hét antwoord voor de krapte op de arbeidsmarkt en dat is het ook.”
Schoonmaakrobots zijn volwassen geworden, zegt Kwestro die al dertig jaar in de schoonmaakbranche de robotisering van dichtbij volgt. “Waar diverse schoonmaakbedrijven en sommige robotproducenten eigenlijk ook wel, schoonmaakrobots zagen als een mooie marketingtool om innovatief over te komen, is het tegenwoordig veel meer dan dat. De huidige generatie schoonmaakrobots draait volledig autonoom en kent laad- en vulstations. Tel daarbij op verbindingen via internet met de Cloud en je weet exact welke robot waar wat aan het doen is. En men ontvangt direct realtime rapportages. Schoonmaaktrobots zijn nu een serieuze oplossing. Dit is een echte kentering.”
Integreren binnen werkprogramma
Kwestro vindt dat schoonmaakrobots binnen werkprogramma’s, tenders en bestaande contracten moeten worden geïntegreerd. “Met de huidige en nog steeds oplopende krapte op de arbeidsmarkt, maar ook de verhoogde noodzaak voor hygiëne, kunnen we wat mij betreft in de schoonmaakbranche niet meer om robots heen. Let wel, robots vervangen geen schoonmakers. Het zijn eerder cobots die een deel van het werkproces op zich nemen. Daarbij kunnen ze tegenwoordig volledig autonoom hun werk doen, ook op meerdere etages.”
De robots van Gaussian leggen daarvoor via de cloud een verbinding met onder andere liften van Kone, waardoor de robot volledig zelfstandig de lift kan nemen naar een volgende etage. En daar zijn taak kan vervolgen. Kwestro: “Robots zijn zo co-werkers die het werk van schoonmakers vereenvoudigen en verlichten. Zij pakken de zware repeterende taken op zodat schoonmakers andere taken kunnen uitvoeren.”
Dit artikel is gesponsord door Gaussian Robotic. Lees het volledige artikel in het Digimagazine 'Trends in de schoonmaak.