Het omzetonderzoek 2022 van Service Management is uitgevoerd op basis van gegevens die door de bedrijven zelf zijn aangeleverd. De redactie van Service Management vroeg schoonmaakbedrijven naar hun cijfers van de cao Schoonmaak- en Glazenwassersbedrijf gerelateerde omzet, het aantal medewerkers en de verwachtingen voor 2023. Dochterbedrijven tellen mee in de omzet mits ze voor minimaal 51 procent eigendom zijn. De sectorspecialisten Roel ter Steeg, Partner/Managing Director bij CFI, Brenda van Baasbank en Bas Versantvoort, respectievelijk Associate en Analyst bij CFI, analyseerden en interpreteerden de beschikbare gegevens die verstrekt werden door Vakmedianet. CFI is een onafhankelijke corporate finance boutique en begeleidt wereldwijd ondernemers en investeerders bij de koop en verkoop van ondernemingen.
Groei en daling door overnames
Net zoals in 2021 leidt CSU de omzetranglijst van 2022 met een omzet van 490 miljoen euro (omzetgroei van 12,9 procent ten opzichte van 2021). Om haar positie als landelijke schoonmaakspecialist te versterken, heeft het bedrijf in mei 2022 activiteiten van Veldhuis Schoonmaakbedrijf B.V. overgenomen. Nummer twee, Vebego Cleaning Services, heeft, door diverse investeringen en reorganisaties (waaronder het samenvoegen van merknamen zoals Hago, Stoffels Bleijenberg, Westerveld en Fortron), een omzetdaling van 8,9 procent ervaren in 2022. De top drie wordt, net als in 2021, gecompleteerd door Gom Schoonhouden met een omzet van ruim 317 miljoen euro (een omzetgroei van 7,2 procent).
Top tien grootste schoonmaakbedrijven van Nederland
- CSU: 490.000.000 euro
- Vebego Cleaning Service: 409.100.000 euro
- Gom: 317.422.071 euro
- Asito: 289.000.000 euro
- EW Facility Services: 105.018.995 euro
- Schoonster: 91.010.266 euro
- ICS Groep: 60.486.250 euro
- Effektief Groep: 51.650.000 euro
- Novon: 47.406.568 euro
- Cantorclin Holding: 32.600.000 euro
Bekijk het hele omzetoverzicht via onderstaande link:
Verhalen achter de cijfers
Getallen zeggen veel, maar niet alles. Daarom ging Service Management op zoek naar de verhalen achter de cijfers en vroeg de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland naar hun visie. In de komende weken spreekt elke week een van de schoonmaakbedrijven haar visies uit. Deze worden onder andere in de nieuwsbrief bekendgemaakt.