De “schone-beker-service” is bedacht door Cupxchange en het sociaal ontwikkelbedrijf Pantar. Het concept is eenvoudig. Cupxchange brengt de koffiebekers. Na een kopje koffie of thee zet de gebruiker de beker terug in het inzamelmeubel. Vervolgens haalt Cuxpchange ze op en wisselt ze voor schone bekers. Bij Pantar worden de bekers zorgvuldig afgewassen en klaargemaakt voor de volgende wissel.
Facilitaire voorzieningen
Chong Hu van Cupxchange verwacht dat er genoeg animo zal zijn voor de wasservice. "Het is voor veel organisaties niet makkelijk om zomaar over te gaan op servies. Dat betekent namelijk dat je allerlei facilitaire voorzieningen nodig hebt, denk aan inzamelplekken en vaatwassers. En je moet nadenken over waar je de verantwoordelijkheid belegt voor het inruimen en uitruimen bijvoorbeeld. Voor kleine organisaties is dit goed te doen, maar we merken dat grote organisaties met hun handen in het haar zitten."
Lokale oplossing
Martijn van ’t Hek, manager werkbedrijf van Pantar stelt vast dat de werkzaamheden perfect passen bij het bedrijf. "Ik weet zeker dat onze medewerkers hier veel in kunnen betekenen. Daarom nemen we de wasstraat voor koffiebekers zelf in huis." Ellen Bos, business developer bij Pantar vult aan: "Ik zou het fantastisch vinden als veel organisaties in en rondom Amsterdam ervoor kiezen om gebruik te maken van deze mooie, lokale én sociale oplossing." Chong Hu besluit: “We vinden het belangrijk om écht een eerlijke oplossing te bieden. Daarom werken we samen met organisaties als Pantar. Daarnaast houden we rekening met de ligging van onze wasstraten, zodat we een goede dekking bieden, maar de (zero-emissie) vervoersbewegingen beperken.”