Voor alweer de tiende editie van de Best Practice Award deed de code het dit jaar net even anders. Niet één, maar twee schoonmaakbedrijven kregen de prijs mee naar huis in twee categorieën: grootbedrijf en mkb. “We hebben veel mooie best practices ontvangen rondom het thema ‘De stem van de schoonmaker’. Deze kwamen zowel vanuit het MKB als van de grote schoonmaakbedrijven. We hebben besloten om dit jaar in beide categorieën een award toe te kennen voor de best practice”, aldus Bert van Boggelen, voorzitter van de jury van de Best Practice Award 2023.
Vandaag zetten we de best practices van de mkb-bedrijven die we niet in de finale hebben gezien in de schijnwerper.
Just Clean Bedrijfsdiensten
Just Clean Bedrijfsdiensten is een familiebedrijf met ongeveer veertig werknemers. Ze zijn al jaren bezig met het ‘anders’ inkleden van hun beleid als het gaat om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Just Clean geeft deze mensen de kans hun kwaliteiten te ontwikkelen en in de maatschappij te participeren. Dat doen zij met de juiste begeleiding, aanpak en opleidingen. Iedereen krijgt de ruimte zichzelf te zijn, zichzelf te ontwikkelen en wensen te bespreken. Just Clean staat naast de mensen in plaats van achter ze. Dit is de belangrijke balans tussen contact en contract. Just Clean investeert in persoonlijk contact, zodat ze iemand echt kunnen ondersteunen in zijn of haar ontwikkeling.
Deze best practice richt zich op Jermain, een man van Jamaicaanse afkomst. Hij is gaan schoonmaken bij een van de opdrachtgevers van Just Clean, middelbare school Tessenderlandt. Deze school heeft zichzelf uit de landelijke aanbestedingen gehaald om inclusiever werken te ondersteunen. Just Clean maakt er al tien jaar schoon en kon Jermain daar dus met een gerust hart plaatsen. Jermain heeft zich op die school ontplooid tot een vakman die met veel plezier zijn werk doet.
Keet Capital – Logistic HUB Schiphol en 1nergiek
Bij deze inzending wordt medewerker Comfort voorgedragen. Comfort doet haar werk zelfstandig bij de opdrachtgever. Ze heeft veel autonomie in haar werk en bepaalt zelfstandig hoeveel tijd er besteed moet worden aan een bepaald onderdeel. Daarnaast denkt ze mee met de opdrachtgever en signaleert ze zaken die voor de beleving van het pand essentieel zijn. Denk aan kapotte verlichting of een leeg koffieapparaat. Daardoor is er weinig aansturing nodig. De opdrachtgever is zeer te spreken over de manier van werken en er zijn geen klachten. Comfort is in dienst bij 1Nergiek, een schoonmaakbedrijf met in totaal vijfhonderd medewerkers.
Breedweer/Categorie Schoonmaak Rijk en Defensie: de stem van de mensen die langs de zijlijn staan
Breedweer zet mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in bij een grote opdrachtgever. De opdrachtgever heeft in haar aanbesteding besloten de schoonmaker centraal te zetten. Het ging in deze grote opdracht namelijk niet om de inkoop van schoonmaak, maar over de maatschappelijke waarde die je kunt creëren door gebruik te maken van die dienst. In de aanbesteding zijn vier vragen gesteld die niet over schoonmaak gingen, maar over maatschappelijk rendement; klimaat, social return, grip en samenwerking. De schoonmakers krijgen op de locatie ruimte om zich te ontplooien en daarnaast ondersteuning waar nodig.
Raggers en Schiphol Group
Raggers is een familiebedrijf met ongeveer 350 medewerkers. Eén van de opdrachtgevers van Raggers is de Schiphol Group. Medewerkers van Raggers maken daar de bagagekelders, de aviobruggen en de doorlaatposten schoon. Ze voeren daarbij alle voorkomende werkzaamheden uit. Dit gaat van vloeronderhoud en sanitairreiniging tot kozijnen afnemen en prullenbakken legen. De medewerkers mogen daarin zelf de volgorde bepalen. Toen de vraag voorlag om mee te doen aan een pilot taakroulatie van Schiphol, moest Raggers daar dus eerst over nadenken. Aan deze pilot deden alle andere schoonmaakbedrijven op Schiphol mee: Vebego, Asito en ISS. Uiteindelijk wilde Raggers de medewerkers de kans geven zich verder te ontwikkelen. Dat was de doorslaggevende reden voor hen om ook mee te doen. Vier medewerkers van Raggers hebben uiteindelijk aan de pilot meegedaan. Eén van hen is Alex. Alex heeft heel bewust meegedaan aan de pilot. Hij vindt zijn werk leuk, maar wilde ook weleens iets anders doen. Tijdens de pilot heeft hij geleerd om glazen te wassen. Dat is een welkome uitbreiding op de taken die hij normaal al doet.